حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی: در انتهای دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ روندی را در رابطه با بنزین شروع کردیم که بدرستی هم در حال پیشرفت بود اما در جایی متوقف شد و فاصله زیادی رخ داد و اکنون هزینه این عدم تصمیمگیری در حال افزایش است.
واقعیت اینکه مصرف بنزین بشدت در حال افزایش است و دولت هم ناگزیر است مصرف را کاهش دهد از طرفی هم این منابعی که صرف تولید بنزین بیشتر میشود درواقع از جیب مردم پرداخت میشود.
از طرفی افزایش قیمت بنزین باید با همراهی مردم باشد همانگونه که در اواسط ۷۰ و اوایل ۸۰ این اتفاق افتاد و مردم همراهی کردند، آن زمان رشد و رونق اقتصادی را داشتیم و هم اینکه اشتغال ایجاد میشد، تورم و ارز تکنرخی بود و رشد اقتصادی هم حدود ۷ درصد بود، شرایط حاکم بر جامعه به گونهای بود که با یک شیبی دستمزدها هم رشد پیدا میکرد بنابراین مردم همراهی کردند، اکنون زیرساخت اقتصاد کلان به شدت دچار آسیب شده و اقتصاد بسیار بیمار و ناکارامدی داریم که متغیرها بهم ریخته است، ارز چند نرخی داریم، صادرات افت پیدا کرده، تورم بالا و اشتغال پایین است و رابط بینالمللی هم مناسب نیست همه اینها باعث میشود شرایط را برای تغییر در نرخ و سهمیه بنزین سخت کند.
مردم باید بدانند سوبسید و یارانه متعلق به همه است و اگر قیمت بالا میرود بگونهای خواهد بود که منابع آن به جیب همه برگردد، اگر با مردم صادق باشیم و این هنر را داشته باشیم که افزایش قیمت را به جیب مردم برگردانیم شاید بتواند موضوع را جلو ببریم اما یک طرح جامع و کامل در همه بخشهای اقتصادی باید اجرا شود، نیاز به برنامه ۵ ساله داریم که این پروژه اجرایی شده و به مردم فشار وارد نشود، مردم باید این اطمینان را داشته باشند که اصلاح قیمت منجر به رونق اقتصادی، کاهش تورم و قاچاق و افزایش میشود، در هر حال برای اصلاحات نیازمند اعتماد سرمایه اجتماعی هستیم.کسی که خودور ندارد باید از این یارانه سوخت بهرهمند شود افزایش قیمت باید با در نظر گرفتن درآمد و قدرت خرید مردم اعمال شود و کاری کنیم که قدرت خرید مردم بالا برود و بخشی از درآمد نیز وارد سبد درآمدی مردم شود بعبارت دیگر بصورت یارانه مستقیم و یا غیرمستقیم پرداخت شود اگر هم قرار است صادرات بنزین داشته باشیم درآمد آن وارد جیب مردم شود.ما ارزانترین نرخ سوخت را در منطقه داریم و دلیل کمبود سوخت مایع نیروگاهی نیز این است که حجم عمدهای از گازوئیل به کشورهای شرقی و غربی قاچاق میشود، اگر قیمت واقعی باشد کسانی که در این حوزه تبدیل به مافیا شدهاند امکان فعالیت نداشته باشند، این افراد بدنبال این هستند که این فضا ادامه داشته باشد تا درآمد خود را حفظ کنند و ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم.
علت و راه حل آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه خشکسالی و خشکی دریاچه و رودخانه ها و همچنین مشکلات اقتصادی مانند بیکاری و کم بودن حقوقها در کشور:
تعیین دستوری قیمتها ریشه اصلی مشکلات است و نتایج زیر را دارد :
۱- قیمت دستوری باعث کاهش درآمد ، مشکلات اقتصادی شرکتها و کسری بودجه دولت ، تورم و بیکاری و کم بودن حقوقها میشود
۲- باعث مصرف بسیار زیاد و اسرافگرایانه سوخت فسیلی (بنزین، گاز، برق و…) و ناترازی انرژی و افزایش مازوت سوزی = آلودگی شدید هوا= خشکسالی = خشکی ذخایر آب و در نتیجه تهدید حیات در کل کشور میشود (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت در سالهای ۹۸ و ۹۹ و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است)
اگر مردم میدونستن، دولت و مجلس با تعیین دستوری قیمت انرژی ( مخصوصا بنزین) ، چه آسیبهای وحشتناکی برای مردم و کشور داره (مشکلاتی که در متن بالا گفته شد و بدتر از همه خشکسالی که این مملکتو نابود میکنه )
دولت رو مجبور میکردن قیمتا رو به خود مردم بسپاره( عرضه و تقاضا در بازار)
پیشنهاد راه حل این مشکلات:
مهمترین عامل برای حل ناترازی سوخت و انرژی و استفاده بهینه از این منابع و استفاده از انرژیهای پاک، ایجاد انگیزه اقتصادی است:
– پیش نیاز همه اصلاحات اقتصادی و حل ناترازیها ، جلب اعتماد مردم است از راههای زیر:
۱- حذف بودجه عمومی نهادهای پر هزینه و غیر مولد مانند صدا وسیما و نهادهای مذهبی و…
۲- بستن مسیر قاچاق و رانت و فساد ( بویژه برای نهادهای قدرت )
۳- حذف هزینه های غیر ضروری خارج از کشور و بهبود روابط خارجی
۴- دریافت مالیات از همه نهادهای اقتصادی از جمله نهادهای حاکمیتی
۵- ارائه سهمیه سوخت و انرژی به همه مردم دارای کد ملی ( نه به بیگانگان و اتباع خارجی)
سپس انجام اصلاحات اقتصادی.
اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی، بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند.
در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان دیگر حاملهای انرژی را واقعی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد( که در کارت بانکی به کد ملی اختصاص می یابد) ، هزینه ها رفت و آمد و قبوض مربوطه انرژی را پرداخت کرد. که انگیزه بالایی برای صرفه جویی بنزین نیز به همراه دارد.
( هر فرد صرفه جویی کند مازاد را با قیمت بین المللی بفروشد و کسب درآمد کند و هر کسی مصرف بیشتر بخواهد از بقیه مردم بخرد)
منابعی که متعلق به نسلهای آینده هم هست و از طرفی، مصرف آن باعث آلودگی و آسیب زیاد به محیط زیست و سلامت مردم میشه،
نباید رایگان در نظر بگیریم، اتفاقا خیلی هم قیمتش بالاست
بهتر نیست بجای سوزاندن اسرافگرایانه آنها در خودرو های تک سرنشین و دیگر مصارف غیر بهینه انرژی ، پول آنرا صرف ایجاد اشتغال و درآمد بالا و تقویت حمل و نقل عمومی برای مردم کنیم؟
البته لازمه این اصلاحات اقتصادی، اعتماد بین مردم و دولت هست.
اگر میپسندید لطفا منتشر کنید.
فقظ مونده قیمت بنزین رو گرون کنید.