محبوبه بیدکی روزنامه نگار: عضو کمیسیون عمران در مورد سیاست حذف یارانه دولتی از قیمت بلیط هواپیما و اثرات آن بر افزایش عدالت اجتماعی میگوید: افزایش قیمت بلیط هواپیما جای بحث دارد چرا که بیشتر توسط قشر مرفه مورد استفاده قرار میگیرد و با حذف این یارانه دولت منابع مالی را به سمت حمایت از اقشار کمدرآمد و نیازمند هدایت میکند تا به این ترتیب، عدالت اجتماعی را تقویت نماید.
به گزارش «نقش اقتصاد»، حذف یارانه سوخت هواپیما تأثیرات قابل توجهی بر قیمت بلیط حمل و نقل هوایی خواهد داشت چرا که با افزایش هزینه سوخت، شرکتهای هواپیمایی ناچار به بالا بردن قیمت بلیطها خواهند بود تا بتوانند هزینههای خود را جبران کنند. این افزایش قیمتها به دلایلی از جمله بالا رفتن هزینههای عملیاتی صورت میگیرند به این دلیل که سوخت یکی از بزرگترین هزینههای عملیاتی شرکتهای هواپیمایی است که با بالا رفتن قیمت آن هزینهها به طور مستقیم افزایش مییابند.
از سوی دیگر شرکتهای هواپیمایی معمولاً هزینههای اضافی را به مسافران منتقل میکنند و انتظار میرود که قیمت بلیطها به طور قابل توجهی افزایش داشته باشد که تحت این شرایط با کاهش تقاضا روبرو خواهند شد. ناگفته پیداست افزایش قیمت بلیطها، امکان تقاضا برای سفرهای هوایی را کاهش داده و نه تنها روی درآمد شرکتهای هواپیمایی تأثیر میگذارد بلکه صرفاً قشر خاصی میتوانند از این حمل و نقل هوایی استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر سایر شرکتهای هواپیمایی نیز قیمتها را افزایش دهند، امکان رقابت در بازار کاهش یافته و این موضوع به نفع شرکتهای بزرگتر خواهد بود.
بی تردید این تصمیم دولت به ویژه در شرایطی که کشور با چالشهای مالی و اقتصادی مواجه است، اهمیت ویژهای دارد. به نظر میرسد که افزایش قیمت سوخت برای هواپیماها تأثیرات قابل توجهی بر هزینههای شرکتهای هواپیمایی داشته باشد و در صورت صحت پیش بینیها مبنی بر قطع یارانه سوخت هواپیماها توسط دولت، شاهد بالا رفتن قیمت بلیتها به میزان 250 تا 300 هزار تومان خواهیم بود.
با این حال، باید توجه داشت که این پیشبینیها بستگی به عوامل مختلفی از جمله سیاست شرکتهای هواپیمایی، رقابت بین شرکتها، تقاضا برای سفرهای هوایی و سایر عوامل اقتصادی دیگر دارد. بنابراین پیشبینی افزایش قیمت بلیتها به میزان 250 تا 300 هزار تومان ممکن است که برای تأیید نهایی آن باید به شرایط واقعی بازار و واکنشهای شرکتهای هواپیمایی نیز توجه کرد.
در این راستا دکتر حمیدرضا گودرزی نماینده مجلس شورای اسلامی به یکی از چالشهای اساسی اقتصادی کشور اشاره کرده و میگوید: افزایش هزینههای حمل و نقل منجر به تأثیرات گسترده بر قیمت کالاها و خدمات دیگر دارد و در نهایت بار مالی بیشتری بر دوش مردم خواهد گذاشت. از طرفی به تعهدات مبنی بر واردات و نوسازی حمل و نقل نیز عمل نشده است که منجر به نارضایتی مردم میشود اما افزایش بلیط هواپیما به دلیل اینکه بیشتر قشر مرفه از آن استفاده میکنند جای بحث دارد.نماینده مردم الیگودرز در گفتگو با «نقش اقتصاد» تاکید میکند که افزایش قیمت حمل و نقل شهری باید متناسب با حقوق کارمندان باشد چرا که کالاهای دیگر نیز افزایش قیمت خواهند داشت. وی معتقد است هرگونه افزایش قیمتی منجر به ایجاد شوک در بازار خواهد شد اما افزایش حقوق کارمندان تنها 30 درصد بوده است.عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سؤال که با افزایش قیمت بلیط هواپیما، آیا شاهد بالا رفتن قیمت هزینههای کلان شهری نخواهیم بود؟ میگوید: افزایش قیمت بلیط هواپیما جای بحث دارد چرا که بیشتر توسط قشر مرفه مورد استفاده قرار میگیرد و با حذف این یارانه دولت منابع مالی را به سمت حمایت از اقشار کمدرآمد و نیازمند هدایت میکند تا به این ترتیب، عدالت اجتماعی را تقویت نماید اما رشد غیر معقول قیمت در سایر وسایل حمل و نقل شهری
بی تردید منجر به بالا رفتن قیمت هزینههای کلان شهری شده که به بازار شوک وارد خواهد کرد.
با توجه به تمام این مسائل، با این وجود نمیتوان حمل و نقل هوایی را مختص یک قشر خاص بدانیم چرا که امکان استفاده از آن توسط قشرهای مختلف دیگر نیز وجود دارد. با توجه به تغییرات اخیر در صنعت هواپیمایی و افزایش رقابت، این تصور در حال تغییر است.بی تردید شرکتهای هواپیمایی باید با تنوع خدمات، توسعه زیرساختها و توجه به نیازهای مناطق مختلف برای اینکه حمل و نقل هوایی به یک گزینهای برای تمام قشرها تبدیل شود، استراتژیهای مناسب و نوآورانهای را در صنعت هواپیمایی ایجاد کنند تا با توجه به توان مالی و نیازهای مختلف مشتریان، کیفیت خدمات را نیز افزایش دهند.
گفتنی است دولت در لایحه بودجه سال 1404 پیشنهاد حذف یارانه سوخت هواپیما را مطرح کرده است؛ پیشنهادی که نرخ 600 تومانی هر لیتر سوخت را به هفت هزار تومان میرساند.