سارینا سیف روزنامه نگار: بحران قطعی برق در فصول سرد سال، آسیبهای متعددی به صنعتگران زده و همواره در مواجهه با بحران انرژی، اول از همه تیغ آن متوجه صنایع بوده است. شهرکهای صنعتی که هرساله به دنبال کمبود برق در فصول گرم سال، با قطعیهای متعدد روبهرو هستند، این بار به دلیل بروز دوباره بحران کمبود برق، بار دیگر با خاموشی دست به گریبان شدند.
شهرکهای صنعتی از 18 آذرماه و به دنبال اعلام شرکتهای توزیع برق استانها، حداقل دو روز در هفته با خاموشی روبهرو هستند. در کنار این دو روز، برخی شهرکها مشمول قطعی چندساعته برق هم شدهاند. نکته مورد توجه آن است که برخی واحدهای تولیدی که مجبور به خرید موتور برق شدهاند، از اختصاص نیافتن سهمیه گازوئیل گله دارند. طوری که مجبور به خرید گازوئیل آزاد به قیمت 30هزار تومان به ازای هر لیتر هم شدهاند.
همانطور که پیشتر گفته شد، در پی قطعی برق شهرکهای صنعتی، بسیاری از واحدهای تولیدی مجبور به خرید موتور برقهایی شدهاند که قیمت آنها بسیار بالاست. علاوه بر قیمت بالای موتور برقها و افزایش هزینههای واحدهای صنعتی در پی تامین نشدن برق از سوی وزارت نیرو، موضوع تامین سوخت این موتور برقها هم بحران را تشدید کرده است.
بنا بر پیگیریهای تجارتنیوز از فعالان شهرکهای صنعتی، مشخص شد که واحدهای تولیدی که موتور برق دارند، برای تامین سوخت این موتور برقها هم با مشکل مواجه هستند. ابتدا باید گفت که سوختگیری برخی از موتور برقها با بنزین و برخی دیگر با گازوئیل انجام میشود.
به گفته برخی از فعالان صنعتی، نه گازوئیل و نه بنزین سهمیهای برای موتور برق واحدهای تولیدی اختصاص داده نمیشود. آنها برای تامین بنزین و گازوئیل مورد نیاز خود مجبور به خرید آنها به نرخ آزاد هستند. در این زمینه بسیاری از پمپهای بنزین همکاری نمیکنند و صنعتگران حتی با وجود متحمل شدن هزینه بالا موتور برق، قادر به استفاده از آن نیستند.عرضه گازوئیل دولتی به واحدهای صنعتی با سختگیریهای شدیدی صورت میگیرد؛ طوریکه میتوان گفت سهمیه گازوئیل دولتی به بسیاری از واحدهای تولیدی اختصاص داده نمیشود. با این که قیمت گازوئیل دولتی 300 تومان است، اما صنعتگران مجبور به خرید گازوئیل به قیمت آزاد شدهاند. گازوئیل آزادی که حتی در کوچه پسکوچهها هم یافت میشود، قیمتی حدود 15 هزار تا 30 هزار تومان دارد.در چند هفته گذشته به دنبال اظهارات مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تب موضوع قاچاق 20 میلیون تا 30 میلیون لیتری سوخت در کشور بالا گرفته است.در همین زمینه، صنعتگران میگویند این سوخت قاچاقشده، بهوفور در بازار دیده میشود و به دنبال اختصاص نیافتن سهمیه گازوئیل به برخی واحدهای صنعتی، گمانههایی در مورد قاچاقی بودن گازوئیل خریداریشده از سوی آنها رواج یافته است. باید گفت اختصاص نیافتن سهمیه گازوئیل دولتی، منجر به افزایش تقاضا برای همین سوختهای مذکور میشود.این بدان معناست که نهتنها سهمیه گازوئیل دولتی به برخی واحدهای تولیدی اختصاص داده نمیشود، بلکه این اتفاق باعث افزایش تقاضا برای گازوئیلی شده است که مشخص نیست منبع آن کجاست! مسئولان با برونسپاری تولید برق به واحدهای تولیدی و الزام به تاسیس نیروگاه خورشیدی یا خرید ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز خود، رسماً تامین برق را از سر خود باز کردهاند. این اقدام، نهتنها منجر به تحمیل هزینه مضاعف به صنعتگران شده، بلکه بازار قاچاق را هم گسترش داده است.
به دلیل خرید گازوئیل به قیمت آزاد، هزینههای صنعتگرانی که پیشتر با کاهش جدی تولید روبهرو بودند، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. از این رو باید گفت قطعی برق، تنها محدود به تحمیل خاموشی به صنایع نشده و بحرانهای بزرگی را نمایان کرده است؛ بحرانهای بههمپیوستهای که هر یک مشکلات کلان کشور را بیش از پیش نمایان میکند.