احمد معروفخانی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی: به دلیل به خاطر یارانه وحشتناکی که در حوزه سوخت داریم سالهاست که پدیده قاچاق در کشور خصوصاً در نقاط مرزی که فاصله قیمتی 30 تا 40 برابر میشود؛ رخ میدهد.راهکار اساسی و اصولی برای جلوگیری از قاچاق سوخت؛ حذف یارانهها با مکانیزم درست است. اگر به یکباره نتوانیم به این هدف برسیم حداقل باید عزم و تصمیم آن وجود داشته باشد که در یک برنامه چند ساله یارانه را حذف کنیم و به شیوه مفید و صحیح و بدون هدررفت توزیع آن صورت گیرد.قاچاق سوخت هدررفت یارانه است که از سرمایه ملی مردم کسر میشود راهکار اساسی و جدی این است که در یک برنامه مدون و مشخص طی یک بازه زمانی قاچاق از بین برود، راهکار کوتاهمدت هم اینکه ابزارهای نظارتی توزیع را قویتر کنیم، به گفته رئیسجمهور وقتی تولیدکننده و توزیعکننده سوخت هر دو یک نهاد و سازمان است؛ متوجه میشویم برخی گپها وجود دارد از جمله اینکه یارانههایی که به کارگاههای صنعتی که گاز و برق ندارد، تعلق میگیرد درست محاسبه و تخصیص داده نمیشود و در نتیجه درست هم استفاده نمیشود.به طور کلی قاچاق درواقع هدررفت یارانهای است که باید به مردم تعلق گیرد و در جای درست مصرف شود که نتیجه این هدررفت ناترازی اقتصادی، افزایش تورم، عدم رشد اقتصادی و معضلات اجتماعی است، در نتیجه به طور غیرمستقیم همه این آثار مخرب را در پی دارد.یکی از راهکارها اینکه سهمیهها حذف و به جای آن به این کارگاهها یارانه نقدی پرداخت شود تا خودشان زیرساخت لازم را برقرار کنند، بعبارت دیگر نباید خود سوخت را تحویل دهیم تا این اتفاقات نیفتد، دلیل عمده دیگر بحث قاچاق این است که فرآیند توزیع و تحویل در نیروگاهها هم درست نیست، این فرایند دستی و شخصمحور است در نتیجه ممکن است ضریب خطا و اشتباه داشته باشد، پلمپهای هوشمند میتواند راهکار مناسبی باشد که نظارت توزیع را افزایش داده تا فراوردهها در محل درست خود تحویل و به مصرف برسد.به این ترتیب لزوم اصلاح قانون و وضع قوانین جدید در حوزه کنترل قاچاق سوخت باید در دستور کار قرار گیرد به طوریکه خیلی از قوانین ما درحوزه کنترل قاچاق پیشگیرانه نیست در نتیجه باید این قوانین اصلاح و وضع قوانین جدید داشته باشیم.همچنین پیرامون احتمال تغییر نرخ بنزین سوپر وارداتی باید گفت در صورت اجرا کار کارشناسی درستی است، طبق مصوبه هیات دولت بناست که بخش خصوصی بنزین سوپر را وارد و به نرخ فوب خلیجفارس توزیع کند، در واقع در راستای حذف یارانه انرژی یک جامعه هدفی است که قشر مرفه هستند، درست نیست که همه اقشار به یک میزان از یارانه بهرهمند شوند، بعبارت دیگر باید یارانه این اقشار حذف و با نرخ آزاد بنزین تهیه کنند و این اقدام میتواند مقدمهای باشد که قیمت بنزرین معمولی و گازوئیل را هم اصلاح کنیم.همچنین تجربه اخیر کارت سوخت موفق نبود و هوشمندی و نظارت دقیق توزیع صورت نگرفت اما مشخصاً با ابزارهای نوین و دیجیتالی میتوان شیوههای دقیقتر و منظمتری مانند استفاده از پلاک خودرو، کارت ملی و یا گواهینامه را تعریف کرد. اکنون چند سناریو درحال بررسی است اما نهایی و ابلاغ نشده در هر حال اگر راهکارهای هدفمندتری برای توزیع یارانه در نظر گرفته شود هزینه اضافی و بوروکراسی تحمیل نخواهد شد.
تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد.