پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای: امروزه، شرکتها فعالیتهای بازرگانی و تولیدی خود در سراسر جهان را تقسیم میکنند؛ از طراحی محصول و ساخت قطعات و شناسایی مواد اولیه برای ساخت و تولید گرفته تا مونتاژ و بازاریابی؛ ایجاد این زنجیرههای تولید بین المللی رو به رشد است و بیشتر محصولات «ساخت جهان» شده است. زیرا با دست به دست هم دادن اقتصاد کشورهای مختلف و ایجاد چرخههای اقتصادی در جهان، به جای اینکه قطعات و محصولات فقط در یک اقتصاد و یک کشور ساخته شوند در جمعی از اقتصادها تولید میشوند که اصطلاحاً به ساخت جهان معروف شده است و باعث شده یک روند بُرد- بُرد در تجارت جهانی بوجود آید.
سوگیری آماری که با نسبت دادن ارزش تجاری کامل به آخرین کشور مبدأ ایجاد میشود، میتواند بحث سیاسی در مورد منشاء عدم تعادل را منحرف کند و منجر به تصمیمات نادرست و در نتیجه معکوس شود. چالش، یافتن پلهای آماری مناسب بین چارچوبهای آماری مختلف و سیستمهای حسابداریهای ملی و منسجم برای همه کشورهای شریک است تا اطمینان حاصل شود که تعاملات بین المللی ناشی از جهانی شدن به درستی منعکس شده و گفتگوی فرامرزی بین تصمیم گیرندگان کالاها و محصولات به طور جهانی و کامل تسهیل میشود.
همه ما تمایل به مشارکت و اجتماعی بودن داریم و دوست داریم که خود را در واقعیتی که «آن بیرون» است، بیابیم که پس از آن مجبور میشویم به طور ذهنی به معنای درونیمان اضافه کنیم. بنابراین قد علم کردن محصولات و تولیداتمان در جهان و جوامع بین المللی باعث بالارفتن سطح کیفیت و استانداردهایمان خواهد شد. ما به طور فعال در دنیایی که به همان اندازه فعال و پویا است شرکت میکنیم و مشارکت تجاری ما این حس را منتقل میکند که با جوامع دیگر هماهنگ هستیم و محصول و آورده خود را به گونهای پیکربندی میکنیم که یک روش منحصر به فرد و ذاتاً معنی دار برای همراهی و مشارکت جمعی را ایجاد کند.
معنای اصلی این مشارکت بین المللی این است که ما با جنبههای خاصی از آن به شیوههایی از تجارت و بالابردن سطح کیفیت محصول برای پدیدار شدن در کلاس جهانی درگیر میشویم مسبب آن میشود که ظرفیتهای منحصربهفردی را برای ما فراهم کند. سپس بطور مشترک این تواناییهای نوظهور را در آنچه حس میکنیم میبینیم، با آن درگیر میشویم و میدانیم تثبیت میکنیم و این جهان ما میشود و از این پس واقعیت ما میشود و متعاقباً به درجهای بالاتر از آنچه هستیم میرساندمان.
ابتکار «ساخت جهان» توسط سازمان تجارت جهانی برای حمایت از تبادل کارها و پروژهها، تجربیات و رویکردهای عملی در اندازه گیری و تجزیه و تحلیل تجارت در ایجاد ارزش افزوده راه اندازی شده است و امروز، شرکتها فعالیتهای خود را در سراسر جهان تقسیم میکنند.