رانت‌های احتمالی در واردات خودروهای کارکرده

0
36

صدیقه بهزادپور-روزنامه نگار واردات خودروهای کارکرده به کشور حاصل رایزنی مقامات در سطوح مختلف بوده تا بتوان به کنترل بازار و خروج صنعت خودرو از انحصار دست یافت و علاوه بر این همچنین میزان ارزبری این سیاست بسیار کمتر است، ضمن اینکه این سیاست موجب کاهش خودروهای فرسوده می‌شود و با کاهش قیمت خودرو رضایت اجتماعی را به دنبال دارد. هر چند بسیاری در این عقیده هستند که؛ خبر واردات خودروهای کارکرده، در حالی که هنوز قوانین آن به طور کامل تدوین نشده، عجیب است.

هر چند کارشناسان واردات خودروهای کارکرده را در تعدیل بازار مؤثر می‌دانند ولی بر این باور هستند که در صورتی که واردات این گروه از محصولات نیز انحصاری در اختیار چند فرد معلوم الحال قرار گیرد، نه تنها تاثیری بر بهبود و تعدیل قیمت خودرو نخواهد داشت، بلکه این بازار را بیشتر از پیش به تنش می‌کشاند.

البته صاحبنظران معقتند در صورت استمرار روند واردات خودروهای کارکرده با استفاده از منابع ارزی خود مردم می‌تواند بازار خودرو را به شرایط فروش اقساطی مناسب و تسهیل خرید خودرو برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها هموار کند.

واردات خودروهای کارکرده شاید وقتی دیگر!

فیروز نادری کارشناس خودرو در باره سهم واردات خودروهای کارکرده در متعادل کردن بازار خودرو به «نقش اقتصاد» گفت: واردات خودرو در قالب نو یا کارکرده نیاز به سهمیه ارزی دارد که در حال حاضر دولت امکان تأمین آن نیست، از این رو اجرای طرح واردات خودروهای کارکرده را منوط به تأمین منابع ارزی آن از طریق خودِ مردم کرده است، هر چند در این میان احتمال سوء استفاده از سوی برخی از افراد با سابقه‌ای روشن و رانت‌های فراوان نیز وجود دارد.

او اضافه کرد: البته  طرح واردات خـــودروهای کارکرده شرایط خروج بازار خودرو از حالت انحصار را ممکن می‌سازد و احتمال کاهش قیمت خودرو نیز مهیا می‌کند، اما همانگونه که واردات خودروهای نو به کشور نیز پیش از این با جنجال و خبرهای ضد و نقیض بسیاری همراه بود احتمال چالش‌های پیش روی واردات خودروهای کارکرده نیز دور از ذهن نیست.

مُسکِن واردات خودروهای کارکرده

این کارشناس ادامه داد: واردات خــودروهای کارکرده می‌تواند به طور موقت بازار خودرو را به شکل مقطعی تحت تأثیر قرار دهد، کما اینکه به محض انتشار این خبر بسیاری از ثبت نام کنندگان از خرید منصرف شدند و بازار خرید و فروش خودرو در رکودی سهمگین فرو رفت و ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شد.

نادری این پدیده در بازار خودرو را «خبردرمانی» ذکر و بیان کرد: بازار خودرو در ماه‌های اخیر به قدری تحت تأثیر خبردرمانی در این زمینه قرار گرفته است که دیگر به تدریج حساسیت خود در این زمینه را از دست داده است، چرا که بازار خودرو هنوز به صورت شفاف و عملیاتی و گسترده شاهد واردات خودروهای نو که بسیاری با بلوکه کردن سرمایه‌های خود و شرایط غیرشفاف اقدام به خرید آن کرده بودند، نبوده است.

چالشهای واردات خودروهای کارکرده

او درباره چالش‌های در مسیر واردات خودروهای کارکرده گفت: واردات خودروهای کارکرده در تعدیل بازار قطعاً نقش مؤثر دارد، در صورتی که واردات خودروهای کارکرده با توجه به قوانین و شرایط فعلی عملیاتی شود و به واقعیت بپیوندد عوارض و گمرکی احتمالی در این خصوص تأثیر معکوس و نامطلوبی در تاثیرگذاری این طرح در بازار خودرو نخواهد داشت و می‌تواند عامل موثری برای بهبود بازار خودرو در کشور باشد.

نادری در پیش بینی قیمت بازار خودرو در صورت واردات کارکرده‌ها گفت: با رقابتی شدن بازار خودرو در صورت واردات خودروهای کارکرده علاوه بر کاهش قیمت خودرو، پیش بینی می‌شود فروش خودرو به صورت اقساط و با شرایط مطلوب افزایش یابد و امکان دسترسی خانواده‌ها به خرید خودرو افزایش یابد حتی نشانه‌هایی از این شرایط را در حال حاضر نیز می‌توان لمس کرد و بازار نسبتاً خوبی دراین حوزه در کشور وجود دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید