رویای خانه دار شدن با تورم هیجانی بازار مسکن

0
64

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس مسکن گفت:با وجود تورم هیجانی و نقطه به نقطه و همچنین افزایشی که در قیمت‌ها وجود دارد، خرید مسکن به رویا تبدیل شده است.

محمد علیزاده کارشناس اقتصادی و مسکن در گفت و گو با »نقش اقتصاد» پیرامون رکود معاملات مسکن و افزایش تورم در جامعه گفت: افزایش تورم در رکود معاملات مسکن طی سال های اخیر بی تاثیر نبوده است،به نظر می رسد وام مسکن برای خانه اولی ها است،اما این مسئله تقریباً در تمام ادوار تاریخی و دولت‌های مختلف به خصوص در دولت سیزدهم  نوسانات زیادی داشته و تورم شدیدی ایجاد کرده است.

وی  با بیان اینکه پرداخت وام مسکن یکی از راهکارها برای کمک به خانه‌دار شدن مردم به شمار می رود، تاکید کرد: دولت طی ماه‌های اخیر با ارائه راهکارهای متفاوتی از جمله وام‌ برای خرید مسکن تعریف کرده ،اما با توجه به تورم موجود و افزایش رو به رشد قیمت مسکن این امر شدنی نیست.

این کارشناس مسکن در ادامه با اشاره به تسهیلاتی که بانک مسکن  در اختیار جوانان قرار می دهد،تصریح کرد: یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار جوانان قرار می‌دهد، وام مسکن برای آنان است.اما با توجه به تورم فزاینده گرفتن وام راهکار قابل قبولی برای خانه‌دار شدن نیست چرا که باید دو فاکتور اصلی را مد نظر قرار دهیم تا ارائه وام مسکن بتواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند.

علیزاده با اشاره به نکات مهم در خصوص افزایش قیمت مسکن ادامه داد: نکته اول اینکه مسکن دچار افزایش قیمت بالا رونده و هیجانی نباشد و نکته دیگر اینکه اگر این اتفاق رخ داد، راهکار یا تبصره‌ای برای آن در نظر بگیرند تا این وام شامل تورم نیز بشود، به عنوان مثال، با وام مسکنی که به افراد پرداخت می‌شود می‌توانند 13 متر زمین تهیه کنند چه تضمینی وجود دارد که ظرف 4 ماه آینده با این مبلغ فقط بتوان 5 متر زمین تهیه کرد.

وی با بیان اینکه وام مسکن مطابق با تورم نیازمند هماهنگی بین بانکی و سیستم پولی است، ادامه داد: پرداخت وام مسکنی که مطابق با تورم در جامعه باشد نیازمند هماهنگی بین بانکی و سیستم‌های پولی است و به نظر می‌رسد عملی نیست،چرا که بانک هم بخشی از دولت است، اگر مسئولین این نکاتی که گفته شد را مد نظر قرار دهند،می‌توان تا اندازه ای به بهبود شرایط مسکن امیدوار بود، در غیر این صورت گرفتن این نوع وام‌ها منجر به افزایش نقدینگی در بازار و ایجاد تورم فزاینده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که  افراد متوسط جامعه با حقوق 20 میلیون تومان  چگونه می توانند اقساط وام مسکن را پرداخت کنند؟ افزود:قوانین و تضمین هایی که بانک ها برای پرداخت وام به افراد در نظر می گیرند،بسیار سختگیرانه است و اختصاص وام شامل هر فردی نخواهد شد،بی تردید شخص وام گیرنده باید دو یا سه ضامن داشته باشد تا بتواند اقساط وام را پرداخت کند و باز پرداخت آن امکان پذیر خواهد بود.

علیزاده در ادامه با اشاره به تبصره و قوانین، یادآور شد: بدیهی است که برای باز پرداخت وام توسط بانک‌ها تبصره و قانون‌های بسیاری در نظر گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد مبلغ وام مسکن برای خرید خانه در کلان شهرها کافی نیست.

وی در مورد ناامیدی مردم برای خرید مسکن، اضافه کرد:دغدغه‌ای که در حال حاضر برای تمامی افراد جامعه وجود دارد،این است که آیا ظرف یک یا دو ماه آینده و یا حتی یک سال آینده قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر؟ این مسئله به ناامیدی مردم در خصوص خرید مسکن دامن می‌زند و رویای خانه‌دار شدن را از بین می‌برد.

این کارشناس مسکن با اشاره به تورم هیجانی و نقطه به نقطه، تاکید کرد: متاسفانه با وجود تورم هیجانی و نقطه به نقطه و همچنین افزایشی که در قیمت‌ها وجود دارد، رویای خرید مسکن امری ممکن به نظر نمی رسد،چرا که با افزایش  قیمت مصالح ساختمانی و برآورد از قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسزایی در افزایش قیمت آن دارد. بی تردید مردم در دولت‌های قبلی این نوع تورم را کمتر تجربه کرده اند یا اصلاً تجربه آن را نداشته اند و حداقل در یک دوره 4 الی 5 ساله قیمت‌ها نسبتا ثابت بوده است. علیزاده با انتقاد از تورم موجود در جامعه خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر اقشار متوسط مردم با صرفه‌جویی و حذف مخارج در زندگی خود ظرف مدت 5 سال با گرفتن وام‌های مختلف صاحب مسکن می‌شدند، اما در حال حاضر فردی که در سه سال گذشته توان خرید مسکن را داشته متاسفانه باید همان پول را برای رهن یک خانه بپردازد که این شرایط قابل قبولی در جامعه نیست و با این گونه اجرای قوانین، بقایی برای مسکن وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید