• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۰:۴۷
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

خروج از انحصار خودرو راهکار حل کمبود بنزین

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, انرژی, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

صدیقه بهزادپور روزنامه نگار: در حالی که همه جا زمزمه کمبود بنزین و ضرورت واردات یا افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود، کارشناسان به بررسی و ارائه راهکارهایی برای این بحران می‌پردازند. تولید خودروهای بی کیفیت و الزام تولید سوخت بیشتر در حالی در حال اجراست که همگان بر ضرورت کیفی سازی تولید خودروها و استفاده از اهرم‌های مناسب در این زمینه تاکید دارند. واردات خودروهای نو و کارکرده رویکردی است که به زعم اکثر کارشناسان می‌تواند بازار خودرو را از انحصار خارج کند و با متعادل کردن قیمت خودرو، فرصتی برای بهینه سازی مصرف بنزین در کشور را نیز فراهم کند.

چاره افزایش مصرف بنزین چیست؟

علیرضا شمس طالقانی کارشناس اقتصادی در این باره به نقش اقتصاد گفت: با توجه به چالش‌های اخیر این سئوال پیش می‌آید که آیا چاره افزایش تقاضا برای مصرف بنزین گران کردن آن است؟ تجربه نشان داده گران کردن سوخت باعث کاهش مصرف آن نمی‌شود اما آنچه که به مصرف بیشتر بنزین در سال‌های اخیر دامن زده است، افزایش تولید خودرویی است که به دلیل کیفیت نامطلوب آن باعث افزایش آلودگی هوا، مرگ و میر ها و … می‌شود که به تبع آن منجر به افزایش هزینه درمان آلودگی هوا و تلفات جاده‌ای می‌انجامد، و این گمان را ایجاد می‌کند که آیا واقعاً این نتایج، ارزش استمرار در تولید و حفظ بازار خودروی داخلی با تبعات نافرجام آن را دارد؟

او افزود: این همه تاوان برای حمایت از خودروسازهای داخلی باعث شگفتی همگان شده است. بر اساس شواهد موجود، مصرف ترکیبی خودروی پراید 44 /6 لیتر در 100 کیلومتر، خودروی تیبا صندوق دار و ساینا 95/6 لیتر و 7 لیتر به ازای 100 کیلومتر، پژو 206 و رانا به ترتیب 4/6 لیتر و 6/6 لیتر در 100 کیلومتر، پژو 405 با رقم فاجعه بار مصرف 9 لیتر بنزین در 100 کیلومتر، سمند و پژو پارس به ترتیب 5/7 و 15/8 لیتر بنزین در 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کنند. با وجود این مقدار مصرف خودروهایی که به گمان اکثر کارشناسان می‌توان از آن‌ها به عنوان «ارابه مرگ» یاد کرد آیا بهتر نیست به استناد گفته کارشناس مسئول در پلیس راهور؛ ” خودروسازی داخلی را تعطیل کنیم مبلغ حاصل از صرفه جویی بنزین را نیز صرفِ اشتغالزایی کارگران از کار بیکار شده در این صنعت کنیم” که البته باز هم بسیار به صرفه‌تر از نتایج منفی تولید خودروهای داخلی با وضعیت کنونی است.

مقایسه سوخت خودروهای ایرانی و خارجی

او با استناد به گزارش‌های منتشره ادامه داد: بنا بر گزارش‌های موجود و مستند در عرصه بین المللی، کشورهای توسعه یافته هدف تولید خودر با مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر را تا سال 2025 را دنبال می‌کنند که البته در حال حاضر برای ما شاید آرزویی بیش نباشد. هر چند میزان مصرف خودروهایی مانند؛ شورولت اسپارک 6.2 با لیتر، فولکس واگن جتا 5.7 لیتر، کیا فورته 5.7 لیتر، نیسان ورسا 5.9 لیتر، تویوتا کرولا هاچ بکبا مصرف 5.7 لیتر، کیا ریو مصرف سوخت 5.7 لیتر، هیوندای اکسنت 5.7 لیتر، وهوندا سیویک با مصرف سوخت 5.6 لیتر، هیوندای الانترا با 5.5 لیتر و میتسوبیشی میراژ با 5.5 لیتر در بزرگراه با استاندارد مصرف سوخت خودروهای داخلی فاصله بسیاری دارد.

این کارشناس اضافه کرد: قطعاً واردات خودروهای کارکرده و یا نو به تولید خودروی پرمصرف داخلی مصرف بنزین در ایران را کاهش می‌دهد و مانع از اجرایی شدن تهدید واردات بنزین به کشور و همچنین هدررفت مصرف بنزین در خودروهای داخلی می‌شود و می‌تواند ما را به صادر کننده بنزین تبدیل کند و در عین حال منابع ارزی مطلوبی نیز برای کشور ایجاد کند و از سوی دیگر خودروسازان داخلی نیز در فضای رقابتی ترغیب به تولید خودروهای با کیفیت‌تر به جای خودروهای کنونی می‌کند وهمچنین با کاهش تدریجی آلودگی هوا با صرفه جویی هزینه‌های کلانی که در حال حاضر کشور ناتوان از تأمین آن است، نرخ سلامت جامعه را افزایش داده و مانع از مرگ و میرهای ناشی از آن می‌شود.

خروج از انحصار جامعه را واکسینه می‌کند

او بیان کرد: ادامه تولید و بازار انحصاری خودروی داخلی به نوعی خودزنی برای کشور محسوب می‌شود در حقیقت هزینه کردن فعلی در صنعت خودرو برابر است با کاربرد هزینه صدر در صد برای محصولی است که بیش از 50 درصد در نوع خود ارزش ندارد. در حقیقت خروج بازار خودرو از انحصار به نوعی واکسینه کردن جامعه از گرانی‌ها، هدررفت بنزین، ممانعت از مرگ و میرها و تلفات جاده‌ای در برای معضل صنعت بیمار خودروسازی کشور است که در حال حاضر با ارائه راهکارهایی مانند فروش قرعه کشی، ورود به بورس و … به درمان با مُسکن برای بهبود می‌پردازیم اما غافل از درمان ریشه‌ای آن هستیم. گویی دستی در کار هست که بجای حل عامل اصلی مشکل، همیشه تاکید اشتباه رو عامل فرعی مشکل می‌شود در حالی که اولویت برطرف کردن چالش اصلی به عمد یا سهو به فراموشی سپرده می‌شود.

 

تگ ها: انحصار خودروکمبود بنزین
مطلب قبلی

فرصتی بی همتا برای قطر

مطلب بعدی

لزوم تغییرات اساسی در ساختارهای نظام مالیاتی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

لزوم تغييرات اساسي در ساختارهاي نظام مالياتي

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

راهکار غیرقیمتی برای عبور از بحران

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

خودکفایی گوشت، قربانی رانت واردات

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

راهکار غیرقیمتی برای عبور از بحران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

مرتضی افقه -به زودي و با راي بهارستان نشينان وزير اقتصاد بر صندلي اين وزارتخانه تکيه خواهد زد اما اشتباه...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

عطیه صفی زاده -در شرايطي که اقتصاد ايران زير بار سنگين تورم، کاهش قدرت خريد و نوسانات شديد بازارها نفس...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی - در حالي که جهان با بحران‌هاي انرژي و تغييرات اقليمي دست‌وپنجه نرم مي‌کند و کشورهاي مختلف در...

خودکفایی گوشت، قربانی رانت واردات

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

مجتبی عالی- در خصوص مسئله گوشت‌هاي وارداتي و تنظيم بازار، در صورت عدم دخالت غيرضروري دولت در امور اتحاديه‌ها و دامداران،...

بهره برداری از فاز نخست خط 3 متروی مشهد؛ قطار ساخت ایران، به مشهدالرضا رسید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

در روزهایی که رسانه های جهان درگیر پوشش تحولات سیاسی و اقتصادی هستند، در ایران پروژهایی آرام، عظیم و بی...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

هلیا برزویی -فصل بهار و امتحانات دانش‌آموزان هنوز تمام نشده است، اما برخي مدارس تابلوي تکميل ظرفيت را بر در‌ها...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی - در حالي که جهان با بحران‌هاي انرژي و تغييرات اقليمي دست‌وپنجه نرم مي‌کند و کشورهاي مختلف در...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی-  در حالي که بازار جهاني نفت همچنان تحت تأثير تحولات ژئوپليتيکي و اقتصادي در نوسان به سر...

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

طیبه بیات- زخم عميق قاچاق سوخت تنها با تشديد برخورد امنيتي درمان نمي‌شود؛ کارشناسان نسخه نجات اين بحران را در...

«نقش اقتصاد» از نحوه قیمت‌گذاری و تخصیص یارانه‌های انرژی گزارش می دهد عدالت حلقه مفقوده توزیع انرژی در کشور

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۳ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی - در جهاني که منابع انرژي به‌عنوان يکي از ستون‌هاي اصلي توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي شناخته...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۸ خرداد ۱۴۰۴
0

عطیه صفی زاده -در شرايطي که اقتصاد ايران زير بار سنگين تورم، کاهش قدرت خريد و نوسانات شديد بازارها نفس...

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید