چشم انداز بورس در نیمه دوم سال

0
54

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: بازار سرمایه در روز شنبه 11 شهریور ماه 1402، روند افزایشی اما کم رمق را سپری کرد و شاخص کل بورس با افزایش حدود یک هزار واحدی در سطح 2 میلیون و 105 هزار و 702 واحد قرار گرفت.

نمادهای «تاپیکو»، «شپنا»، «وتجارت» و «شبریز» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «شستا»، «فولاد»، «حکشتی» و «پارسان» نیز، بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص گذاشتند.

وضعیت نمادهای تالار شیشه‌ای در روز شنبه نشان می‌داد که 289 نماد مثبت و 505 نماد منفی بودند.

نماگرهای بورس در روز گذشته، یکشنبه 12 شهریورماه 1402 افزایشی بودند؛ به طوری که در پایان معاملات، حدود 50 درصد نمادها در محدوده مثبت قرار گرفتند و شاخص کل توانست بازدهی 3 دهم درصدی داشته باشد و 6 هزار و 200 واحد افزایش پیدا کند و در محدوده 2 میلیون و 111 هزار و 800 واحد قرار بگیرد و شاخص هم وزن هم، توانست عدد 713 هزار و 600 واحد با بازدهی 28 صدم درصد و افزایش 1900 واحدی را ثبت کند.

علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «نقش اقتصاد»، درمورد روند بازار سهام گفت: بازار سرمایه یک خستگی را پشت سر گذاشت؛ خستگی از کاهش معاملاتی که برای کسادی همه بازارهاست و رکود موجود در آن‌ها به بازار سرمایه هم رسیده است و اگرچه رکود در همه بازارها وجود دارد، اما رکود در بازار سرمایه کشور فقط با کاهش قیمت مواجه است. دلیلش هم، فروش توسط افرادی است که نیاز به پول دارند و این رکود برای بورس در مقایسه با دیگر بازارها هزینه بر است. بنابراین، چنین رفتاری را در سال گذشته در یک بازار ساکن داشتیم و در شهریورماه شاهد اوج ریزش بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنده تا اواسط یا پایان مهرماه شرایط خوبی را برای بازار سرمایه متصور نیستم چراکه ارزش کم معاملات، پدیده خستگی را تشدید می‌کند و خوشبینی خوبی به بازارها ندارم و تنها نکته مثبت و تا حدی روشن بورس را فقط انتخابات مجلس می دانم. چون سال‌هاست که این اتفاق رخ داده است و همواره مجلسی‌ها رویکرد مثبتی به بورس داده‌اند حتی چند سال پیش، رشد بازار دقیقاً از همین نقطه‌ها شروع شد ولی در نیمه دوم سال می‌توانیم شاهد روند مثبتی باشیم.

عصاری با اشاره به تأثیر خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها روی بورس مطرح کرد: تقریباً سه بار متوالی بورس به وسیله نرخ خوراک ریزش داشت و سهامداران متضرر شدند و بازار سهام با شیب تندتر از سال گذشته، دچار ریزش‌هایی شد و بدون شک، از نرخ خوراک سوء استفاده‌هایی صورت گرفت.

او با بیان این که بازار سرمایه و دلار ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، ادامه داد: بازار سرمایه و دلار در ارتباط با یکدیگر هستند و برخلاف نظر بسیاری از کارشناس‌ها، بنده روند دلار را کاهشی می‌بینیم. یعنی اولین خبر مثبت سیاسی باعث شکست بازار و دلار می‌شود و بدنبال آن، شکست پذیر بودن بورس را به همراه دارد. یعنی اگر دلار 2 درصد اصلاح کند بدون شک، بازار سرمایه حداقل تا 10 درصد اصلاح خواهد داشت و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه در شکست‌ها پیش دستی می‌کند. این در حالی است که در صعودها خیلی واکنش سریعی نشان نمی‌دهد و این خاصیت بازار ماست و بنده فکر می‌کنم این انتظاراتی که مردم درمورد کاهش دلار دارند باعث سخت‌تر شدن هرچه بیشتر شرایط بازار می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به این که نقدشونده ترین بازار فعلی، بورس است. به همین دلیل، بسیار راحت می‌تواند بازارهای دیگر را تحت تأثیر خود قرار دهد. به طور مثال؛ با توجه به این که شاهد رکود در بازار مسکن و خودرو هستیم و بازار طلا هم زیاد جذابیتی ندارد همه این‌ها باعث کسادی بازار می‌شوند و از آن جایی که بورس نقدشوندگی بالایی دارد بیشترین تأثیر را از این موضوع می‌گیرد.

او درمورد شفافیت بازار سرمایه تأکید کرد: مالک اصلی بازار، دولتی‌ها هستند؛ به طوری که بیش از 50 درصد بازار دست آن‌هاست و شاید من هم اگر جای دولت بودم و هدف اصلی‌ام مهار تورم، نقدینگی و قیمت‌ها بود بازار سرمایه را کنترل می‌کردم. زیرا بازار سرمایه جایی است که خیلی راحت می‌تواند در یک روز، 10 تا 5 درصد به افراد سود دهد و طبیعتاً این سود وارد بازارهای دیگر می‌شود و پول هوشمندی که در داخل بازار می‌چرخد خیلی سریع به سمت طلا و دلار می‌رود و به همین دلیل، یکی از راه‌های کنترل قیمت دلار سوزاندن نقدینگی است و برای این کار، هیچ جا بهتر از بازار سرمایه نیست. زیرا هیچ بازاری را نمی‌توان پیدا کرد که یک روزه نقد شود جز بورس. در نتیجه، این نقدشوندگی می‌تواند به سمت سفته بازی و طلا و دلار برود و این سیاست سیاست گذار است و خیلی پیچیده نیست. اما باید آن‌ها حواسشان جمع باشد که اگر خیلی روی این قضیه پافشاری کنند اعتماد ازبین می‌رود و خیلی از افراد برای همیشه از بورس می‌روند.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید