پیش‌ بینی آینده‌ای روشن برای صنعت گاز در آمریکا

0
35

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: «کارن هاربرت» رییس انجمن گاز آمریکا در حاشیه کنفرانس ال‌ان‌جی 2023 که در ونکوور کانادا برگزار شد گفت برخلاف تلاش‌هایی که اخیراً در ایالات متحده در راستای کنار گذاشتن استفاده از گاز طبیعی به جریان افتاده است و خبرهایی ناامیدکننده که درباره صادر نشدن مجوز احداث خطوط لوله جدید منتشر می‌شود، آینده روشنی برای صنعت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در آمریکا متصور است.
طی سال‌های گذشته مقامات شهری در برخی حوزه‌ها با ممانعت از احداث خطوط گازرسانی و برقراری محدودیت‌هایی برای فروش آب‌گرم‌کن‌های گازی، استفاده از گاز طبیعی در ساختمان‌های تازه‌تأسیس را ممنوع اعلام کرده‌اند. نخستین شهری در آمریکا که استفاده از گاز طبیعی در ساختمان‌های تازه‌تأسیس را ممنوع کرد برکلی در ایالت کالیفرنیاست که از سال 2019 این تصمیم را اتخاذ کرده است. اما اوایل سال جاری دادگاه تجدیدنظر فدرال این تصمیم را باطل اعلام کرد و به نظر می‌رسد محاکم قضایی در سایر ایالات نیز قصد دارند از این رویه پیروی کنند. در ایالت اورگان نیز شورای شهر اویجین در ماه جولای دستورالعمل ممنوعیت نصب کنتور گاز برای ساختمان‌های مسکونی کم‌ارتفاع را به طور رسمی فسخ کرد.
بنابراین اگرچه اقدامات قانونی اخیر به منظور ممنوعیت توسعه گاز هنوز موجب نگرانی هست خانم هاربرت اطمینان دارد که گاز طبیعی همچنان هواداری افکار عمومی مردم آمریکا را به همراه خواهد داشت و مقامات رسمی نیز به خوبی از این وضعیت آگاه هستند. نظرسنجی تازه‌ای که توسط انجمن گاز آمریکا ترتیب داده شده است نشان می‌دهد که 76 درصد از مردم آمریکا نگاه مثبتی به گاز طبیعی دارند و با وجود بی‌طرفی 12 درصد از جمعیت هدف تنها 5 درصد از پاسخ‌دهندگان با گاز طبیعی مخالف هستند.هاربرت در این باره می‌گوید هر سیاست‌مداری حاضر است برای رسیدن به چنین نرخ محبوبیتی خود را به آب و آتش بزند. طبقه متوسط آمریکایی گاز طبیعی را به خاطر قیمت مقرون بصرفه و دسترسی راحت ترجیح می‌دهد. به خاطر همین ویژگی‌ها آنها با عادت به گاز طبیعی رشد کرده‌اند. گاز طبیعی نرخ بهره‌وری بالاتری نسبت به گرمایش برقی دارد. او می‌افزاید مصرف‌کنندگان در نهایت خواستار داشتن حق انتخاب و سوختی هستند که در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان بتواند با درجه امنیت بالاتری سوخت مورد نیاز منازل آنها را تأمین کند.تأمین‌کنندگان خدمات گاز طبیعی که انجمن گاز آمریکا نماینده آنهاست طبق گفته ریاست این نهاد در تلاشند تا نه تنها انتشار آلاینده‌ها در این صنعت را کاهش دهند بلکه به مشتریان خود نیز کمک کنند تا آنها نیز آلایندگی خود را کاهش داده و تجهیزاتی با راندمان بالاتر در منازل خود نصب کنند. هاربرت در این خصوص می‌گوید 25 ایالت آمریکا قوانینی را به تصویب رسانده‌اند که ممنوعیت استفاده از گاز طبیعی را لغو می‌کند. بنابراین نیمی از این کشور با گاز طبیعی موافق هستند. این سیاست‌گذاران به نمایندگی از حوزه‌های انتخابیه خود و رأی‌دهندگان چنین تصمیمی اتخاذ کرده‌اند. سایر ایالت‌ها نیز تصمیم دارند رویکرد مشابهی در پیش بگیرند.هاربرت اگرچه تبدیل شدن گاز طبیعی به ابزاری در دست سیاست‌مداران در بازی‌های سیاسی و انتخاباتی را می‌پذیرد اما معتقد است که دلیل آن نباید نقص دسترسی شهروندان آمریکایی به انرژی باشد. او می‌گوید که آمریکا در مسیر حرکت به سوی آینده‌ای با انرژی‌های پاک‌تر است ولی با کنار گذاشتن صنعت گاز تحقق این هدف تسریع و تضمین نمی‌شود بلکه در عمل دشوارتر و گران‌تر خواهد شد. یک انرژی برای آن که پایدار و دوست‌دار محیط زیست قلمداد شود باید پاک‌تر و کم‌آلاینده‌تر باشد اما در عین حال باید مقرون بصرفه نیز باشد. همچنین سامانه‌های انرژی باید در طول زمان نوسازی و با پیشرفت فناوری هم‌گام شوند.هاربرت بر اهمیت ایفای نقش صنعت ال‌ان‌جی شمال آمریکا در مقیاس جهانی نیز تأکید دارد. او می‌گوید این صنعت باید به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا دسترسی بهتری به منابع انرژی پیدا کنند و سوزاندن زغال‌سنگ را متوقف کنند. همچنین صنعت گاز آمریکا باید به اروپا کمک کند تا به وابستگی خود به گاز روسیه پایان بدهد. اگر مسأله فقر انرژی مورد توجه قرار نگیرد کشورهای در حال توسعه به استفاده از ارزان‌ترین و آلوده‌کننده‌ترین سوخت در دسترس خود ادامه خواهند داد. ال‌ان‌جی می‌تواند بهترین راهکار سبز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد. همچنین صنعت ال‌ان‌جی کمک بزرگی به تقویت رقابت‌پذیری ایالات متحده آمریکا در جهان می‌کند.
هاربرت در ادامه تأکید دارد که با نگاه به تنش‌ها و بحران‌های بین‌المللی می‌بینیم که صنایع آمریکا همواره نقش مثبتی ایفا کرده‌اند. ما طرح مارشال (کمک به احیای اقتصادی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم) را در کارنامه داریم. صنایع آمریکا کمک بزرگی به تحقق آن کردند. این بار بخش انرژی آمریکا قدم جلو گذاشته است تا ثابت کند که می‌تواند سهم بزرگی در تلاش برای رفع تنش‌های اقلیمی داشته باشد و دست یاری به متحدان این کشور برساند.هاربرت بر این باور است که رییس‌جمهور «جو بایدن» باید بیشتر از قبل از صنعت ال‌ان‌جی حمایت کند. البته دولت او به جایگاه این صنعت در رفع بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین به خوبی پی برده است. او می‌افزاید که من فکر نمی‌کنم دولت بایدن در ادامه کارش حمایت تمام‌قدی از صنعت گاز داشته باشد چرا که این با وعده‌های انتخاباتی او مطابقت ندارد. او دستور کار دولت خود را بر محور موضوعات محیط زیستی قرار داده است. اما اوضاع در حال تغییر است. او هنگام ورود به کاخ سفید انتظار جنگ اوکراین را نداشت. او انتظار وقوع همه‌گیری کرونا را نداشت یعنی دورانی که صنعت گاز به کمک مردم آمریکا آمد تا بتوانند با آرامش در منازل خود بمانند. صنعت گاز ناگهان ناچار شد که به جای گازرسانی به مناطق اداری در مرکز شهرها، روی گازرسانی به منازل مسکونی متمرکز شود و این کار با موفقیت انجام شد.در خصوص انتشار گازهای آلاینده و متان در اتمسفر هاربرت می‌گوید که ایالت متحده به دنبال وضع مقررات سخت‌گیرانه نیست. در عوض صنعت گاز خودش ابتکاراتی را در دستور کار قرار داده است تا به خاطر حفظ منافع مصرف‌کنندگان، نیاز به کسب مقبولیت اجتماعی برای ادامه به کار و تحقق انتظارات سرمایه‌گذاران با معضل انتشار آلاینده‌ها مبارزه کند. وی می‌افزاید من علاقه دارم که شاهد کسب اعتبار بیشتری برای این صنعت باشم اما سرمایه‌گذاران نیز خواستار سوددهی و رفع نیازهای مشتریان هستند.صنعت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در آمریکا همچنان رویکردی منفعت‌طلبانه و سرمایه‌دوست دارد اما این ذاتاً چیز بدی نیست. نرخ سرمایه‌گذاری در دوران همه‌گیری کرونا افت کرده بود و اکنون صنعت گاز به دنبال جبران مافات است. به گفته هاربرت توازن عرضه و تقاضا در این صنعت هنوز حالت آرمانی نیافته است اما چندان هم نامتوازن نیست. طرف دیگر معادله این است که نوسازی تأسیسات ال‌ان‌جی به خوبی پیش می‌رود که معنایش افزایش بهره‌وری و بهبود بهای گاز است. این روند تقاضا را افزایش خواهد داد که آن نیز به افزایش تولید می‌انجامد. به همین دلایل است که هاربرت اعتقاد دارد پیش‌بینی‌ها ناظر بر کاهش تقاضا برای گاز طبیعی در آینده مطابق با واقعیت نیست و صنعت گاز در آمریکا آینده‌ای روشن دارد. منبع: Natural Gas News

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید