بودجه 150 میلیارد دلاری ادنوک برای سرمایه گذار خارجی

0
55

نعیم نوربخش روزنامه نگار و مترجم: شرکت نفت ملی ابوظبی یا ادنوک که یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی دولتی در جهان است قصد دارد در مقیاس بین‌المللی حوزه فعالیت خود را گسترش دهد. این شرکت نفتی از حالا با انتشار خبر برنامه‌هایش برای تصاحب شرکت آلمانی Covestro و خریداری سهام قابل توجه در شرکت اسراییلی NewMed Energy در رسانه‌ها مطرح شده است و در ادامه قصد دارد که با تدوین و اجرای راهبرد جهانی شدن خود طبق رهنمودهای شورای رهبری ابوظبی، آشکارا و مستقیم در مسیر تقویت حضور برون‌مرزی خود گام بردارد.

طبق گزارش رسانه‌های اماراتی شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و رییس شورای اجرایی این امارت به ادنوک توصیه کرده است که به دنبال فرصت‌های بیشتری برای رشد حضور برون‌مرزی باشد. این رهنمودها در تاریخ 28 ماه سپتامبر صادر شده است. ادنوک بودجه‌ای 150 میلیارد دلاری در اختیار دارد تا طی 5 سال آینده با محوریت پروژه‌های تولید نفت و گاز اقدام به خرید دارایی‌های خارجی کند. در وضعیت جاری که ادنوک تنها به پروژه‌های آبشرون در آذربایجان، نیومد انرژی در اسراییل و کووستررو در آلمان علاقه نشان داده است، باید گفت هنوز بودجه کلانی دست نخورده باقی مانده است. با توجه به افزایش جهانی بهای نفت خام و همچنین پیش‌بینی قیمت بالای گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در بلندمدت کاملا محتمل است که بودجه مزبور باز هم افزایش پیدا کند.

علاوه بر توسعه حضور در سطح بین‌المللی ادنوک در داخل امارات متحده عربی نیز همچنان به سرمایه‌گذاری سنگین روی پروژه‌های جداسازی و ذخیره‌سازی کربن ادامه می‌دهد. گفته می‌شود مبلغ 15 میلیارد جهت توسعه این فناوری نو اختصاص داده شده است. رصد تحولات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی ادنوک طی ماه‌های آتی می‌تواند بسیار جالب باشد. کاملا آشکار است که ادنوک علاقه خاصی به حوزه شرق مدیترانه نشان می‌دهد. تملک سهام 50 درصدی در عملیات شرکت توتال فرانسه در مصر مسیر ادنوک برای حضور در این منطقه را هموار کرده است. دو طرف از پیش نسبت به گسترش همکاری‌ها ابراز تمایل کرده‌اند. با توجه به مناقصات تازه‌ای که دولت مصر در حال برگزاری است باید انتظار داشت که ادنوک یا زیرمجموعه‌هایش در برخی بلوک‌های اکتشافی این کشور مشارکت کنند. این راهبرد بدون تردید با تقویت حضور امارات متحده در بزرگترین بازار جهان عرب و صادرکننده احتمالی انرژی به اروپا در آینده مرتبط است.

از طرف دیگر ادنوک به بازار اروپا نیز ابراز علاقه کرده است چرا که تمایل دارد بخشی از کسب‌وکار فعلی خود در بخش نفت و گاز را با سوخت‌های تجدیدپذیر و کم‌آلاینده جایگزین کند. در ماه‌های اخیر این شرکت مذاکراتی با فهرست بلندی از شرکای اروپایی و مشتریان احتمالی خریدار محصولات تولید شده در پروژه‌های هیدروژن و آمونیاک دوستدار محیط زیست امارات برگزار کرده است. خریداری پروژه‌های پایین‌دستی به ویژه در رتردام یا آمستردام هلند و حتی آلمان بسیار محتمل است. اگرچه حوزه فعالیت اصلی ادنوک همچنان بخش بالادستی نفت و گاز خواهد بود اما دنبال کردن فرصت‌های تازه در دریای شمال، پروژه‌های انرژی در هلند، نروژ یا حتی بریتانیا قطعا برای این شرکت اماراتی جذابیت خواهد داشت. توسعه فعالیت بین‌المللی ادنوک قاعدتا باید مشتمل بر تأمین مالی پروژه‌های فراساحلی بیشتری در حوزه تولید برق بادی و خورشیدی باشد که به واسطه شرکت زیرمجموعه آن یعنی مصدر انجام پذیرفته خواهد شد. در مجموع رهنمود‌های داده شده کاملا روشن هستند و اجرایی شدن آنها نیز چندان زمان‌بر نخواهد بود. از آنجا که با عملکرد و طرز تفکر حاکمان ابوظبی کاملا آشنا هستیم باید منتظر آتش‌بازی‌های بیشتری در آینده نزدیک باشیم. در حالی که رییس ادنوک سلطان الجبر رهبری اجلاس محیط زیستی COP28 را در دست دارد بی‌تردید شاهد تسریع حضور این شرکت در بخش‌های فراتر از منابع هیدروکربنی خواهیم بود. در سال‌های جاری صنعت نفت و گاز همچنان نقطه تمرکز ادنوک خواهد بود اما این شرکت تلاش خواهد کرد با تعمیق حضور در بخش تولید انرژی‌های پاک وضعیتی برد-برد برای خود رقم بزند.

منبع: اویل پرایس

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید