دودِ جنگ در چشمِ بورس ایران!

0
46

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: سید محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار، سرمایه درمورد تأثیر جنگ حماس و اسرائیل بر بورس ایران و رفتار معامله گران بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی و برآیندی که از اوضاع منطقه وجود دارد، این پرسش مطرح می شود که آیا ایران وارد فاز جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی می شود؟ بنده معتقد هستم که خیلی بعید به نظر می رسد اسرائیل بخواهد وارد فاز جنگی با ایران شود و این بحران به وجود بیاید و در این میان، حزب الله لبنان تهدید کرده است که اگر رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله زمینی کند وارد جنگ با آن می شود و به همین دلیل، اگر اسرائیل هم، بخواهد وارد جنگ شود باید ریسک مقابله با حزب الله را بپذیرد و بدنبال آن، احتمال بسیار کمی وجود دارد که رژیم صهیونیستی بخواهد با ایران بجنگد.

اما به هر حال، وقتی اتفاق های این چنینی در منطقه رخ می دهند ریسک سیستماتیکی را به بازار تحمیل می کنند و به همین خاطر، باید توجه داشت حتی اگر به جای جنگ، بلایای طبیعی و اتفاق های غیر منتظره ای مثل زلزله رخ دهند در مقابل چنین اتفاق هایی چه راهکارهایی به منظور حفظ بازار وجود دارد؟!

این کارشناس بازار سرمایه  در گفت وگو با «نقش اقتصاد»با اشاره به خرید دلار و طلا در شرایط فعلی گفت: موجی راه افتاده است که برخی از افراد به سمت خرید دلار و یا طلا می روند و به اعتقاد بنده، افرادی که الان در حال خرید دلار و طلا  هستند متضرر می شوند چراکه وارد یک بازی پانزی می شوند و حتماً باید مراقب باشند. چون این کار، ریسک بالایی دارد و خطرناک است.

اعلمی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، با گذشت زمان اخبار مربوط به ورود ایران به فاز نظامی تعدیل می شوند و در این صورت، ممکن است اتفاق های بهتری برای بازار سرمایه رخ دهد. اما در این شرایط، چه توقعی از دولت و حاکمیت وجود دارد؟! که در شرایط فعلی و با وجود اوضاع و احوال کنونی منطقه باید دید نیروهای نظامی ایران در چه وضعیتی قرار دارند؟! آیا
پادگان ها در وضعیت آماده باش هستند؟! آیا فکر و طرح و برنامه ای برای این موضوع وجود دارد؟! قطعاً طرح و برنامه ای برای این سیستم نظامی وجود دارد. در این صورت، دولت و حاکمیت باید برای بازار سرمایه نیز، اهمیت قائل باشند و بدانند اگر بورس، شاخص کل 2 میلیون را ازدست دهد
اتفاق های بدی رخ خواهد داد و در این میان، اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد الان، وقت حمایت کردن از بازار است. چون در بازاری که چنین ریسکی به آن تحمیل شده است پول و آبروی مردم آب می شوند و به همین خاطر، اگر این حمایت صورت نگیرد جمع کردن این بازار کار بسیار دشواری خواهد بود و حراست کردن از دارایی و آبروی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به انتشار اخبار و تصاویری مبنی بر مقایسه بورس اسرائیل در این روزها و ریزش های بازار سهام ایران تأکید کرد: برخی از دوستان در فضای مجازی با انتشار تصاویری، اخباری درمورد ثبات بازار بورس اسرائیل با وجود جنگ فعلی منتشر کرده و آن را با بازار سهام ایران مقایسه کردند که در روزهای گذشته با ریزش هایی همراه بود که به نظر می رسد این خبر عجیبی است. زیرا چگونه با وجود این که مدارس اسرائیل تعطیل شده اند و مردم این کشور به سمت مراکز سازمان ملل و بیمارستان ها پناه برده اند و این جنگ، جان افراد زیادی را گرفته ولی بورس این کشور ریزش کمتری در مقایسه با بازار سهام ایران داشته است؟! یعنی اسرائیل قوی تر از روسیه است؟!  وقتی جنگ اوکراین و روسیه اتفاق افتاد بورس روسیه منفی شد. به همین دلیل، این اتفاق خیلی تعجب آور است و اگرچه این موضوع جای سوال دارد و این شبهه را به وجود می آورد که مگر می شود بورس کشوری که جنگ در آن وجود دارد ثبات و پایداری خود را حفظ کند؟! اما حتی با وجود محال بودن این موضوع، اگر بورس اسرائیل هیچ تغییری هم نکرده باشد باید دید چه تمهیداتی برای این منظور قائل شده اند و برنامه های این کشور برای بازار سرمایه اش چیست؟!

اعلمی گفت: در شرایط فعلی، کارشناس ها و فعالان رسانه ای بازار سرمایه باید درمورد بحث های مالی – رفتاری، رفتار گروهی و چگونه مدیریت کردن، طرح و برنامه ای داشته باشند و بگویند راهکارشان برای ایمن ماندن بازار سرمایه چیست؟! چون با وقوع هر اتفاق و جنگی در منطقه مثل جنگ اوکراین، جنگ 33 روزه و… بورس ایران منفی می شود و این مسئله طبیعی است. زیرا با وقوع جنگ، پول به سمت دلار و طلا
می رود.

بنابراین، باید به مردم آموزش داد که در شرایط این چنینی چه کارهایی انجام دهند تا بازار منفی نشود؛ بازاری که اگرچه حقیقی چندانی در آن وجود ندارد اما با هر خبر و اتفاقی، این طور به خاک و خون کشیده می شود و همه این ها مسائل مهمی هستند.بنابراین، باید به جای خودتحقیری به سمت شفاف سازی و آموزش رفت و دولت هم، بازار سرمایه را مثل مناطق نظامی و شاهرگ های حیاتی خود بداند و از این بازار صیانت و حفاظت کند تا اتفاق های بدتری برای آن رخ ندهد که این موضوع بر اساس استراتژی خرید در سطوح بالایی قیمت احتیاج به آموزش و توضیحات بیشتر دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید