تخلف در واردات خودرو پیش از واردات!

0
114

فرحان پورسلیم روزنامه نگار: یکی از مهم‌ترین بندهای مربوط به آیین‌نامه واردات خودرو به ممنوعیت واردات محصولات بالای 20 هزار یورو مربوط می‌شود. اما طبق شنیده‌ها، برخی از شرکت‌های واردکننده در حال واردات خودروهای گران‌تر از 20 هزار یورو هستند.

حدود یک سال از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای نو در هیئت دولت می‌گذرد. تعیین سقف قیمتی 20 هزار یورو از مهم‌ترین بندهای این آیین‌نامه است که اکنون به نظر می‌رسد توسط برخی از شرکت‌ها زیر پا گذاشته شده است. بدین ترتیب پیش از اینکه از خودروهای وارداتی رونمایی شود، تخلفات در این باره آغاز شده است.

گویا برخی از شرکت‌های وار دکننده خودرو، قصد واردات خودروهای بالای 20 هزار یورو را دارند و حتی برخی از این شرکت‌ها اقدام به ثبت سفارش خودروهای بالاتر از این قیمت کرده‌اند.

برای مثال، چندی پیش خبر ورود 500 دستگاه هیوندای توسان 2022 از سوی شرکت کرمان موتور با ارزش بالاتر از 20 هزار یورو به گمرک کشور منتشر شد. البته گمرک به دلیل محدودیت اعمال‌شده از ترخیص این خودروها سر باز زد؛ اما کرمان موتور تسلیم نشده و قصد داشت با متروکه اعلام کردن این خودروها مانع گمرک را پشت سر بگذارد.

از سوی دیگر، ورود خودروهایی نیز تأیید شده است که قیمت‌هایی بالاتر از 20 هزار یورو دارند. به‌عنوان مثال هونگچی H5 که نمونه اولیه آن توسط BMCARS طی هفته گذشته وارد کشور شد، در نسخه پایه به نرخ 21 هزار و 900 دلار در کشور چین فروخته می‌شود. این خودرو در فول‌ترین حالت، 29 هزار و 500 دلار قیمت‌گذاری شده و طبق گفته مسئولان این شرکت، BMCARS قصد دارد تا فول‌ترین نسخه این خودرو را وارد کشور کند.

این دو خودرو، تنها مثال کوچکی از محصولات وارداتی ثبت‌سفارش‌شده توسط واردکنندگان محسوب می‌شوند و این شائبه را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که شرکت‌های واردکننده پیش از ثبت سفارش برای خودروهای اقتصادی، قصد دور زدن قوانین واردات را داشته و می‌خواهند از این طریق، خودروهای لوکس و گران‌قیمت را وارد کشور کنند.

واقعیت ماجرا این است با سقف‌گذاری 20 هزار یورویی برای واردات خودرو، دست واردکنندگان بسیار بسته مانده و امکان تعداد کمی از مدل‌ها را دارند. چراکه شرکت وارداتی پس از رعایت تمامی بندهای قانون واردات خودروهای صفر کیلومتر، به بندی می‌رسد که در صورت رعایت نکردن، قادر به ترخیص خودرو از گمرک و فروش داخل کشور نخواهد بود.

بسیاری از خودروهای باکیفیت و امن جهانی، اغلب قیمت بالاتر از 20 هزار یورو دارند و زمانی که شرکت واردکننده قصد انتخاب خودرو برای واردات دارد هم باید روی کیفیت و ایمنی خودرو تمرکز کند و هم قیمت خودرو را بالای 20 هزار یورو نبرد. این عوامل می‌تواند ورود خودروی صفرکیلومتر را با تأخیر روبه رو سازد و اعمال بندهای این‌چنینی در آیین‌نامه خودروهای دست دوم نیز عملاً ورود این نوع از خودروها را غیرممکن خواهد کرد. بنابراین دولت و هیأت وزیران باید هنگام تصویب آیین‌نامه مربوطه، دقت لازم را جهت تسهیل هرچه بیشتر مراحل واردات داشته باشند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید