بازارِ داغ طلا و دلار؛ خوب یا بد؟!

0
46

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: سید محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با چگونگی تصمیم گیری برای پرتفو در شرایط بحرانی بیان کرد: روز دوشنبه، بازار سرمایه تا اواسط معاملات، 8 هزار واحد مثبت شد و سپس، برگشت و این عدد کم شد و تا پایان معاملات به حدود 4 هزار واحد رسید و این نشان میدهد اگرچه از بازار حمایت شد اما در نهایت، عرضهها زیاد شدند که این اتفاق خوبی نبود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در روز دوشنبه، خبری منتشر شد با این مضمون که مجلس 5 درصد به خوراک پالایشگاهیها تخفیف داده است و به همین دلیل، حتی اگر فرض بر خبردرمانی هم باشد باز، پالس مثبتی به بازار به شمار میآید و با بررسی اوضاع منطقه و این موضوع که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که ما در جنگ میان حماس و اسرائیل هیچ نقشی نداشتهایم و از طرفی، آمریکاییها اعلام کردند که شواهدی مبنی بر دخالت ایران در این جنگ پیدا نکردهاند.

 

بنابراین، اگر بخواهیم این دو اظهارنظر را در کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که اوضاع باید رفته رفته به سمت برقراری صلح در منطقه برود و در این میان، رژیم صهیونیستی با آتش سنگینی که روی غزه ریخته است احتمالاً به دنبال این است که طرف مقابل را پای میز مذاکره بنشاند و بخواهد از دل آن، صلحی هرچند موقت برقرار کند. در نتیجه، به نظر می‌رسد شرایط به سمت کاهش تنش‌ها می‌رود و با این فرض، انتظار داریم که شرایط بازار سرمایه ایران بهتر شود و از حالتی که احساس بحران وجود داشت خارج شویم. از اینرو، انتشار خبر تخفیف 5 درصدی مجلس برای خوراک پالایشگاهی‌ها حتی با وجود خبردرمانی نیز، نقطه عطف و خوبی برای بورس کشور است.

اعلمی با بیان این که با توجه به شرایط فعلی و احتمال بروز هرگونه چالش در هر زمانی نمی‌توان خیلی دقیق و بدون اما و اگر درمورد روند بازار سرمایه کشور صحبت کرد، گفت: افراد به عنوان سهامداران حقیقی بازار باید به این موضوع توجه کنند که در چه مرحله‌ای قرار دارند؟! اگر آن‌ها سهمی ندارند و می‌خواهند خرید کنند تصمیمشان باید متفاوت از زمانی باشد که سهمی دارند و نمی‌دانند در این شرایط چه کاری انجام دهند. بنابراین، با توجه به رویکرد شخصی بنده مبنی بر استراتژی خرید در سطوح بالای قیمت، نه تنها در شرایط کنونی بلکه در وضعیت عادی هم، پیشنهاد نمی‌کنم وارد بازارهایی شوند که بستری برای رشد ندارند و درواقع، بازارهای کاهشی هستند چراکه حتی در بازارهای رِنج نیز، سهم‌های خوبی پیدا می‌شوند اما این موضوع درمورد روندهای نزولی صدق نمی‌کند. البته این استراتژی بنده است و برخی از دوستان پیشنهاد به خرید در کف قیمت یا قیمت‌های پایین می‌کنند. چون بنده اعتقاد دارم سهم باید در سطوح بالای قیمت قرار بگیرد، بازار مثبت شود و صنعت خوبی باشد و همچنین، سهم، بنیاد خوب و ارزش رشد داشته باشد و سپس، سرمایه گذاران وارد شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد شرایط بورس قبل از اتفاق‌های فعلی منطقه تأکید کرد: قبل از این که جنگ میان حماس و اسرائیل به وجود بیاید برخی از سهم‌ها و تک سهم‌ها سیگنال ورود دادند و بعضی از آن‌ها در سطوح بالای قیمت قرار گرفتند و افرادی هم، از جمله بنده خریداری کردیم و بعد از آن، این اتفاق بحرانی در منطقه رخ داد و این پرسش را مطرح می‌کند که در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟! آیا با انتشار این اخبار و منفی شدن بورس ایران باید از بازار سرمایه خارج شویم؟! بدون شک، اگر این طور تصمیم گیری کنیم به سرعت پول خود را ازدست خواهیم داد؛ به طوری که افرادی بوده‌اند و هستند که دست به چنین کاری زده‌اند و ظرف مدت کوتاهی، رقم‌های عجیب و غریبی را ازدست داده یا به یک سوم رسانده‌اند. اعلمی یادآور شد: روز شنبه با انتشار اخباری مبنی بر جنگ حماس و اسرائیل، سهم بنده که چند روز قبل از آن خریداری کرده بودم با وجود این که بنیاد خیلی خوبی هم داشت، اما درجا زد و صف فروش شد. این در حالی است که همان سهم در روز دوشنبه، صف خرید بود. در نتیجه، بنده در آن شرایط، نه با صف فروش سهم ام را فروختم و نه با صف خرید آن تصمیم گرفتم که سودش را بگیرم و خارج شوم و علتش هم این بود که طرح و برنامه داشتم. بنابراین، سهامداران باید طرح و برنامه‌ای بنویسند و تصمیم بگیرند که در شرایط مختلف چه میزان ریسکی را می‌پذیرند و حاضر هستند با چه مقدار پول وارد ضرر یا سودآوری شوند؟! و اگر ردّ سیگنال آن‌ها فعال شد سهم خود را بفروشند. پس، در این شرایط، بهترین کاری که سهامداران می‌توانند انجام دهند این است که خود را منضبط به طرح و برنامه کنند تا بر اساس آن بتوانند فعالیت بورسی خوبی داشته باشند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به انواع سودآوری در بورس ادامه داد: سهامدار می‌تواند دو نوع سود از بازار سرمایه بگیرد؛ Capital gain و DPS و در شرایط فعلی بازار، سخت است که بتواند سهمی را پیدا کند و بخواهد از Capital gain(افزایش نرخ سهم) سود بگیرد. در نتیجه، این می‌تواند استراتژی باشد که سهامدار به سمت سهام‌هایی برود که سود نقدی تقسیم می‌کنند. اما در کل، بین سهم‌های سودساز و افزایش نرخ سهمشان یک همگرایی وجود دارد. یعنی سهم‌هایی که مدام در حال افزایش سودآوری هستند، می‌توانند ارزش افزوده‌ای را برای قیمت سهم‌های خود به وجود آورند و در این میان، اگر سهامدار خواست سهم‌های EPS محور را پیدا کند توصیه بنده این است که هم به روند TTM آن‌ها دقت شود و هم این که سراغ مقایسه سود فصلی (سود امسال با فصل مشابه سال گذشته) برود. چون سهم‌هایی که سود فصلی آن‌ها (امسال) در مقایسه با سود فصل مشابه سال قبل بیشتر از میزان تورم باشد سهم‌های خوبی هستند که می‌تواند به آن‌ها ورود کنند.

اعلمی در رابطه با خرید طلا و دلار در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: بنده، هیچ زمانی توصیه نمی‌کنم سهامداران وارد بازارهایی شوند که ایجاد تورم می‌کنند. این در حالی است که وقتی بوی جنگ و خونریزی می‌آید اغلب افراد به سراغ خرید طلا و دلار می‌روند. علت توصیه نکردن به خرید طلا و دلار در این شرایط، علاوه بر مسائل اخلاقی، این است افرادی که الان اقدام به خرید دلار می‌کنند در انتهای یک بازار پانزی وارد آن می‌شوند و اگرچه خرید طلا و دلار به ویژه طلا در بلند مدت سودآور است. زیرا ایران کشور تورمی است و قیمت طلا علاوه بر وابستگی به نرخ جهانی آن به قیمت دلار هم، بستگی دارد و به طور کلی، طلا خریدن می‌تواند باعث حفظ ارزش پول شود اما در شرایط فعلی، کار اشتباهی است چراکه شرایط منطقه به این شکل نمی‌ماند و افزایش قیمت به خاطر شرایط کنونی منطقه است و افرادی که در این آتش می‌دمند هیچ زمانی پاسخگوی فشار روانی وارد شده بر مردم نیستند و مدام می گویند که طلا و دلار، عددهای بالاتری را خواهند دید.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید