همایش روز ملی تجارت الکترونیک برگزار شد

0
51

 

همایش روز ملی تجارت الکترونیکی (24/7) ، روز یکشنبه 24 مهرماه 1402( به نشانه ارائه خدمات 24 ساعته طی 7 روز هفته) با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی و مدیران کسب و کارهای اینترنتی مطرح برگزار شد.

به گزارش  نقش اقتصاد همایش «روز ملی تجارت الکترونیکی» از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷ روز دوشنبه ۲۴ مهرماه، با شعار( در ایران دیجیتالی، همه ما سهیم هستیم) و حضور معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت ، نمایندگان مجلس و فعالان در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی در محل مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید .

تقدیر از شرکت‌های برتر حوزه کسب و کارهای الکترونیکی، برگزاری رویداد نشست جوانه‌ها با همکاری وزارت صمت و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فن‌آوری برای آشنایی بیشتر جوانان و دانش‌آموزان با اکوسیستم تجارت الکترونیکی، امضای تفاهم‌نامه‌ بین بخش‌های دولتی و خصوصی، برگزاری پنل تخصصی برای فعالان حوزه کسب‌وکار دیجیتال بخشی از برنامه‌های این همایش را تشکیل می  داد.

همچنین در حاشیه محل برگزاری این همایش، نمایشگاه عرضه محصولات شرکت‌های برتر کسب و کارهای الکترونیکی برگزار گردید  تا این محصولات مورد بازدید حاضران در همایش قرار بگیرد.

امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص برگزاری همایش «روز ملی تجارت الکترونیکی» گفت: این همایش با هدف رشد تجارت الکترونیکی، رفع مشکلات و حمایت از این کسب‌وکارها برگزار گردبده است و  تجلیل از کسب‌وکارهای دیجیتال برتر و معرفی جایگاه واقعی فعالان این حوزه به مردم و مسئولان، از دیگر اهداف برگزاری این همایش می باشد  .

امین کلاهدوزان، مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در این مراسم اعلام کرد: «در شش ماه نخست امسال رشد خوبی در حوزه تجارت الکترونیکی صورت گرفته است. درواقع نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته‌ایم. تنها در بخش معاملات تجارت الکترونیکی، رشد تقریباً ۷۵ درصدی را نسبت به شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که این آمار بدون در نظر گرفتن معاملات دولتی در این بازار است.

در ادامه این رویداد علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت از گزارش نیمه نخست سال ۱۴۰۲ تجارت الکترونیکی در ایران رونمایی کرد. براساس این گزارش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی به ۱۳۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تعداد کل معاملات نیز به ۱.۸ میلیارد مورد رسیده که ۲۸ درصد رشد پیدا کرده است. متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز به ۷۳۴ هزار تومان رسیده است.

همچنین در این گزارش آمده که ۱۸۳ هزار سایت اینماد دارند و ۵۰۲ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات الکترونیکی دولتی حساب شده که بیشتر از سایر موارد رشد داشته است. درواقع دولت در سال ۱۴۰۲ بیشترین حجم معاملات الکترونیکی را داشته است. همچنین افزایش تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی احتمالاً به موضوعاتی نظیر خرید آنلاین نان برمی‌گردد.

رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی با هدف ایجاد محیط برای تعامل صاحبان کسب وکار و شبکه سازی، ترغیب سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی، معرفی فرصت‌های ایجاد شده توسط وزارت صمت برای رشد کسب‌وکارها در کشور، معرفی ظرفیت‌های داخلی تجارت الکترونیکی کشور به سرمایه‌گذاران و تجار داخلی و خارجی، ایجاد انگیزه برای منابع انسانی مستعد برای ورود به این حوزه کسب‌وکار و تقدیر از برترین شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک، توسط مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی آغاز به‌کار کرد.

از اجزای اصلی این رویداد می‌توان به تشکیل نمایشگاه تجارت الکترونیکی و غرفه‌های اختصاصی به کسب و کارهای شرکت‌کننده، حضور مسوولان، بازدید عمومی مردم، عقد انواع تفاهم‌نامه‌های تجارت به تجارت (B۲B) و تجارت به دولت (B۲G) اشاره کرد. در نمایشگاهی که در این رویداد برای بازدید مقامات و تعامل با کسب وکارها تشکیل شده، ۲۵ غرفه از کسب و کارهای برتر تجارت الکترونیکی حضور دارند.

در ادامه این برنامه سعید محمدی نائب رئیس انجمن تجارت الکترونیک موانع رشد تجارت الکترونیک را تحت عنوان 4 فصل مطرح کردند.

1- عدم وجود یک ساختار شفاف اقتصادی

2- سرمایه گذاری های نامتناسب

3- رقابت پذیر نبودن بخش شفاف با بخش های غیرشفاف تجارت الکترونیک

4- تنظیم گری هایی که باید توسط دولت حول توسعه این حوزه صورت گیرد .

این همایش در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال کشور روزهاست نسبت به عواقب بسیار مخرب قطعی هرروزه اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام هشدار می‌دهند. آمار و ارقام منتشرشده از خساراتی که کسب‌وکارها در این مدت دیده‌اند، ورای تصور است و بسیاری از آنها و به‌طور کل اقتصاد دیجیتال کشور رو به نابودی می‌رود. طبق آمار به دلیل فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ ۴۰۰ هزار تا یک میلیون کسب‌وکار در خطر نابودی قرار گرفته‌اند

آیا هدف اصلی برگزاری چنین همایشی، تلاش برای ثبت یک روز به نام تجارت الکترونیک در تقویم ملی است؟  اقدامی که نه‌تنها کمک‌کننده نیست، بلکه شاید نمکی باشد بر زخم هزاران کسب‌وکار خردی که رو به نابودی‌اند.

زوایا و ابعاد پنهان اثرات مخرب محدودیت اینترنت

در ادامه این همایش، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت توضیح داد: «هرچند تأثیر قطعی اینترنت بر فعالیت کسب‌وکارهای خرد و آنلاین بسیار مهم است و جای بررسی دارد اما واقعیت این است که قطع اینترنت علاوه بر این موضوع، روی میزان تولید ناخالص کشور تأثیرات مخرب دارد، تقاضای مؤثر را کاهش می‌دهد و درنهایت به کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران منجر می‌شود.» به گفته او، صادرات غیر نفتی شامل دانش بنیان ها ، های تک ، کشاورزی ، خشکبار و … فقط 20 درصد صادرات کشور را شامل می شود .

در پاسخ به سوال خبرنگار نقش اقتصاد که آیا فرصت برای شرکت های متوسط و کوچکتر در پاویون نمایشگاه های بین المللی وجود دارد ؟

وی گفت : سازمان توسعه تجارت الکترونیک با معاونت علمی همکاری هایی را شروع کرده اند تا بتوانند هزینه های اصلی شرکت های کوچکتر برای حضور در پاویون های بین المللی را بصورت قرض الحسنه یا وام های بلند مدت دراختیار آنها قرار دهند .

اعلام برندگان جایزه تجارت الکترونیکی

بخش دیگری از این برنامه به اعلام برندگان جایزه تجارت الکترونیک کشور در سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت. در این قسمت جایزه بهترین فروشگاه چند‌منظوره به دیجی‌کالا داده شد. بهترین فروشگاه پشتیبانی فناوری اطلاعات نیز هاست ایران معرفی شد.

در مراسم روز ملی توسعه تجارت الکترونیکی، آچاره به‌عنوان بهترین مجموعه نصب و تعمیر لوازم خانگی برقی انتخاب شد.

اسامی سایر برندگان نیز به شرح زیر است:

  • بهترین مجموعه فروش مواد و محصولات خوراکی و آشامیدنی: اسنپ ساپلای
  • بهترین پرداخت‌یار: زیبال
  • بهترین مجموعه تجهیزات دیجیتال و لوازم جانبی: موبایل ۱۴۰
  • بهترین مجموعه فروش خودروی سبک: خودران وفا
  • بهترین مجموعه حمل‌ونقل هوایی و ریلی: علی‌بابا
  • بهترین مجموعه نوبت‌دهی و مشاوره پزشکی: دکتر ساینا
  • بهترین مجموعه فروش کتاب: فیدیبو

 

گزارش تصویری همایش روز ملی تجارت الکترونیک:

 

مهدی خدادادی دبیر کمیسیون سلامت رایانه ای

 

سعید محمدی نائب رئیس انجمن تجارت الکترونیک

 

مهندس امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

 

جایزه های برندگان تجارت الکترونیکی

 

 

 

 

دکتر علیرضا شاه میرزایی معاونت وزارت صنعت و معدن و تجارت

 

دکتر اکبری تالار کشتی نماینده مردم در مجلس و رئیس کمیسیون صنایع و معادن

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید