چگونه اعتماد را به بازار سرمایه برگردانیم؟

0
46

در سال‌های 98 و 99 شاهد ورود حجم زیادی از سرمایه و نقدینگی مردم به بازار سرمایه بودیم و بیشترین میزان عرضه اولیه و تأمین مالی از طریق این بازار انجام شد که تمامی این‌ها نشان می‌دهد این بازار ظرفیت رشد بیشتری را دارد و می‌تواند بسیار کاراتر عمل کند. اما متاسفانه در همان زمان سرمایه‌گذاران خرد به دلیل عدم شناخت و ناآگاهی از روندها، سرمایه خود را از دست دادند که خود زمینه‌ساز بی اعتمادی به حوزه بازار سرمایه شد. حال این سؤال مطرح می‌شودکه که برای فعالیت مطمئن این گروه از سرمایه‌گذارن چه راهکارهایی باید ارائه شود و جواب آن را در بکارگیری راه‌کارها و ابزارهای نوین مالی می‌توان یافت.

در کشورهای پیشرفته دنیا، بازارسرمایه یکی از مهمترین بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و اقبال برای آن به شدت زیاد است قطعاً در رشد و توسعه یافتگی این بازار، طراحی و به کارگیری ابزارهای نوین نقش به سزایی داشته است. بطور مثال در روش‌های کپی تریدینگ یا Mirror trading، افرادی که به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای شناخته می‌شوند نقش نافذی در بازار ایفا می‌کنند و سرمایه‌گذاران خرد با عقد قراردادهای رسمی از دانش و سیگنال‌های آنها جهت خرید وفروش سهام شرکت‌ها استفاده می‌کنند. البته این نوع سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم در شکل‌های دیگر و بصورت قانونی و تحت نظارت ارکان بازار سرمایه، در حال اجرا هستند. مدیریت ثروت ابزار دیگری است که می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری متناسب با سطح توانمندی مالی و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران باشد. در این روش مجموعه‌هایی که توانایی تحلیل و سرمایه‌گذاری دارند متناسب با شرایط بازار، توان مالی و سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، مشاوره‌های لازم جهت انتخاب نوع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ارائه می‌دهند.

بورس این روزها به شدت نوسانی است و ریزش‌های شدیدی را تجربه می‌کند. دلیل این وضعیت را هم می‌توان در تحلیل‌های اقتصادی، اجرای سیاست‌های دولت، بحث نقدینگی، قیمت گذاری‌های دستوری و … جستجو کرد. البته نوسانات جزو ذات بازار سرمایه محسوب می‌شود که اگر ابزارهای مالی مناسبی وجود داشته باشد، قطعاً سرمایه گذاران دچار ضررهای سنگین نخواهند شد.قطعاً در چنین بازاری، روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه به شمار می‌آید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبداختصاصی برخی از ابزارهای این نوع روش‌ها هستند که مردم عادی و افراد ریسک گریز با استفاده از آنها می‌توانند با خیال راحت و ریسک کمتر، دراین بازار سرمایه گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری بانک آینده به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارند، این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که دیگر نگران اصل سرمایه‌شان نباشند و در عین حال سود روزشمار مناسبی را دریافت کنند. به عنوان نمونه صندوق”گنجینه آینده روشن” یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که در حال حاضر با نماد «صایند» در تمامی سامانه‌های معاملاتی قابل معامله می‌باشد و حدود 28 درصد سود مؤثر سالانه به سرمایه گذاران می‌دهد.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید