• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵:۲۲
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

بازار خودرو ایران در قبضه چینی ها

۲۳ آبان ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مریم فکری روزنامه نگار: در حالی وزیر صنعت در روزهای گذشته از برنامه تولید مشترک با چینی‌ها خبر داده بود که کارشناسان اعتقاد دارند که چینی‌ها بیش از این‌که به فکر سرمایه‌گذاری در کشوری دیگر باشند، دنبال فتح بازارها هستند. به باور آنها، همین الان بازار ایران تقریباً در دست چینی‌هاست، بنابراین چینی‌ها بدون این‌که نیازی به سرمایه‌گذاری به ایران داشته باشند، بازار ایران را فتح کرده‌اند.

این در حالی است که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو گفته بود: چین در سال حدود 25 میلیون خودرو تولید می‌کند و این می‌تواند پتانسیلی برای رشد فزاینده در این حوزه باشد.او با استقبال از پیشرفت‌های چین در حوزه خودرو برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی، از مذاکرات تهران و پکن برای تولید مشترک خودرو خبر داده و تاکید کرده بود: تلاش کردیم با این بازار ارتباط بگیریم و به نحوی با چین در توسعه صنعت خودرو مشارکت داشته باشیم، بنابراین شرکت‌های ایرانی را با خود همراه کردیم تا با برخی از تولیدکنندگان برتر چین یک هماهنگی و ارتباطی برای توسعه تولید مشترک و دسترسی به اهداف کشور برقرار کنیم.

چینی‌ها، اروپایی‌ها را به دست و پا انداخته‌اند؟

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: یک نکته مهمی که وجود دارد، این است که چین به شدت جهش کرده است. چین در طول 40 سال گذشته به لحاظ اقتصادی جهش کرد. در طول 20 سال گذشته نیز روی خودرو متمرکز شد و در 5 سال اخیر می‌توانم ادعا کنم که یک جهش بزرگ داشته است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر اروپایی‌ها به دست و پا افتاده‌اند. این یک موضوع مهم است که البته باور کردن آن خیلی سخت است، ولی به‌هرحال واقعیتی است که باید بپذیریم.

وی می‌افزاید: اگر ما قبلاً آرزو داشتیم که اروپایی‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند و یک زمانی هم ژاپنی‌ها، اما الان اگر چینی درجه به ایران بیاید، خیلی کار بزرگی کرده است. در واقع آن اصطلاحی که قبلاً می‌گفتیم این کالا چینی است، دیگر باید از یادها برود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که خودروهای چینی به سمت برقی شدن می‌روند، تصریح می‌کند: واقعیت این است که صنعت خودرو، یک صنعت جهانی است و ما بدون روابط بین‌المللی نمی‌توانیم صنعت خودرو را جهش دهیم. پس این‌که بخواهیم یک حرکت مشترک انجام دهیم؛ به خصوص سرمایه‌گذاری مشترک، بهترین راهکاری است که می‌تواند کشور را از این وضعیت گردابه‌ای که به وجود آمده و از افول نجات دهیم.

چینی‌ها حاضر به تولید مشترک خودرو در ایران می‌شوند؟

کاکایی در ادامه می‌گوید: اما نکته این‌جاست که در این سرمایه‌گذاری مشترک، چند چالش وجود دارد. این‌که اولاً خودروسازان چینی درجه یک به راحتی با ما کار نمی‌کنند و این یک مساله مهمی است.

وی می‌افزاید: نکته بعدی که خیلی مهم است، این‌که همین الان بازار ایران تقریباً در دست چینی‌هاست. یعنی چینی‌ها بدون این‌که نیازی به سرمایه‌گذاری به ایران داشته باشند، انگار بازار ایران را فتح کرده‌اند، بنابراین خیلی به نظر نمی‌رسد انگیزه‌ای برای این موضوع داشته باشند که بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: بر این اساس، اگر وزیر صنعت بتواند وعده تولید مشترک ایران و چین را عملی کند، اتفاق بزرگی است. اما ما با مسائل زیادی در مقابل آن روبه‌رو هستیم. برای مثال، رنو در ایران سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده بود و یا پژو و سیتروئن در سال‌های 95 و 96 در مجموع بیش از 400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کردند، ولی زمانی که تحریم‌ها شروع شد، رفتند.

کاکایی عنوان می‌کند: رنو خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشت، اما به دو دلیل رفت؛ یکی تحریم‌های آمریکا بود و یکی هم اف‌ای‌تی‌اف است. این یک واقعیت است که وقتی شرکتی در یک کشور نتواند پول خود را به راحت جابه‌جا کند، به طور طبیعی از سرمایه‌گذاری صرف‌نظر می‌کند. شرکت‌ها دنبال سود هستند.

وی تاکید می‌کند: متاسفانه در ایران نظام‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری، بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌مان شده است. یعنی بعید می‌دانم که در این وضعیت ما کسی حاضر به سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد. با این حساب، ادعای تولید مشترک، خیلی کار بزرگی است، ولی چالش‌های بسیار فراوانی در مقابل دارد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین می‌گوید: چینی‌ها معمولاً در دنیا سرمایه‌گذاری به آن معنا نیستند، بلکه می‌روند تا بازارها را فتح کنند، چون خودشان 1.5 میلیارد جمعیت هستند و بزرگ‌ترین منبع تولید دنیا هستند. الان هم روابط‌شان با غرب زیر سؤال رفته است، بنابراین به شدت دنبال بازار هستند؛ به دنبال این نیستند که در کشوری سرمایه‌گذاری داشته باشند.

کاکایی می‌افزاید: شما فعالیت مونتاژکارها را بررسی کنید، می‌توانم ادعا کنم یک ریال سرمایه‌گذاری واقعی برای داخلی‌سازی نکردند. بر این اساس، بحثی که در رابطه با تولید مشترک خودرو با چینی‌ها وجود دارد، بعید می‌دانم اتفاق بیفتد.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر سی‌کی‌دی‌کارها در بازار ایران بیشترین سود را می‌برند و برعکس، خودروسازان داخلی هزاران میلیارد تومان زیان می‌دهند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور می‌شود: چالش دیگر، ثبات رویه در قوانین است. واقعیت این است که بحث تعرفه، واردات، گمرکی و… چالش‌هایی هستند که در مقابل این مسیر هستند.

 

مطلب قبلی

لزوم حذف قیمت گذاری خودرو

مطلب بعدی

رتبه سوم ایران در مرگ و میر ناشی از هاری

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

رتبه سوم ايران در مرگ و مير ناشي از هاري

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند/ قوه قضاییه هیچ اغماضی ندارد/ تشکیل پرونده برای همتی و میرسلیم

قیمت خودروهای وارداتی

قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ / طلا به کانال ۶.۹ میلیونی سقوط کرد

پایان بورس امروز شنبه 21 تیر 1404 / بازگشت شکننده بازار سهام

خشکسالی بی‌سابقه و کاهش منابع آبی تهران/ برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف جوابگو است؟

۱۰ درصد از چک‌ها برگشت خورد!

بازار اجاره مسکن نفس چاق کرد!

اقتصاد اسرائیل در باتلاق جنگ/ اسرائیل برای اولین بار از جهان کمک نقدی خواسته است

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

قیمت خودروهای وارداتی

قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ / طلا به کانال ۶.۹ میلیونی سقوط کرد

پایان بورس امروز شنبه 21 تیر 1404 / بازگشت شکننده بازار سهام

خشکسالی بی‌سابقه و کاهش منابع آبی تهران/ برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف جوابگو است؟

۱۰ درصد از چک‌ها برگشت خورد!

بازار اجاره مسکن نفس چاق کرد!

تداوم سقوط بورس/ قتل عام ۹۰ درصد نمادها در تالار شیشه‌ای

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطار از نیمه دوم تیرماه

از بازار مسکن چه خبر؟

پرداخت وجه بلیت پروازهای کنسل شده چه شد؟

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

«نقش اقتصاد» از تأثیرات مخرب کمبود برق بر امنیت غذایی کشور گزارش می دهد؛ طوفان ناترازی و بحران کشاورزی

هزینه تحصیل فرزندان در بخش خصوصی سر به فلک کشید؛ تحصیـل لاکچـری!

«نقش اقتصاد» در گزارشی به چالش‌های هدررفت گاز و تأثیر آن بر معیشت خانوار پرداخت تحدید معیشت با تهدید بحران انرژی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید