بازار طلا گرم می شود؟

0
62

مهدی جهانشاهلوراد روزنامه نگار: قیمت انس جهانی طلا در این هفته سیر صعودی داشت و با رسیدن به 2015 دلار در هر انس به بالاترین نرخ 6 ماه اخیر هم رسید اما در بازار سکه و طلای داخلی قیمت‌ها همچنان روی یک خط ثابت با نوسان اندک در حرکت است.

هرچند در شروع درگیری‌های خاورمیانه قیمت سکه تا مرز 32 میلیون تومان هم رسید اما این نرخ برای چند روز دوام نیاورد و سکه روزهای زیادی را در کانال 28 میلیون تومانی جا خوش کرده است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز در آن مقطع بالای 2 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد در صورتی که طلا در یک ماه اخیر از میانه 2 میلیون و 400 هزار تومان فراتر نرفته است.

ثبات نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار دو عاملی است که به اعتقاد کارشناسان مانع از حرکت صعودی قیمت طلا و سکه شده است هر چند در این مدت شاهد افزایش انس هم بوده‌ایم اما روزهایی بوده که بازار سکه و طلا بر خلاف رشد انس، به دلیل همان دو عامل کاهش قیمت‌ها را به خود دیده است.

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین وضعیت بازار طلا و سکه را آرام توصیف می‌کند و می‌گوید: زمانی که خریدار در بازار باشد آن زمان ما از یک بازار خوب صحبت می‌کنیم در شرایط کنونی تقاضا و داد و ستدی در بازار نیست و شرایط بسیار آرام است.

بازار سکه و طلا تقریباً تمام سال 1402 را به جز در مقاطع کوتاه‌مدتی در رکود به سر برده است موضوعی که محمدولی هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: الان مدت‌هاست بازار ما بدون رفت و برگشت است، به دلیل اینکه نوسان طلا اندک است مردم انگیزه‌ای برای ذخیره سرمایه خود به طلا ندارد، الان مدت‌هاست که قیمت هر مثقال طلا در محدود 10 میلیون و 200، 300 هزار تومان تا نهایتاً 10 میلیون و 500 هزار تومان در نوسان است فقط در آغاز حملات اسرائیل و حماس تا مرز 11 میلیون تومان رفت اما دوباره به سطح فعلی بازگشت.

این فعال بازار طلا تاکید می‌کند که بازار طلای ایران خلوت است، وی اظهار می‌کند: تقاضا نسبت به سال‌های قبل کاهش محسوسی داشته است به صورتی که هر سال نسبت به سال قبل از آن وضعیت تقاضا آرام‌تر شده است.

پیش بینی بازار طلا برای زمستان 1402

با وجود این بازار خلوت چه آینده‌ای برای طلا می‌توان متصور شد؟ محمدولی به آینده این بازار خوشبین است وی می‌گوید: با توجه به اینکه به پایان سال میلادی و سپس شمسی نزدیک می‌شویم، حجمی از تقاضا وارد بازار خواهد شد که این باعث می‌شود قیمت طلا 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند.

به گفته این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران از دی ماه تا نیمه اسفند بازار طلا قیمت‌هایی را جدای از ارقام امروز خواهد دید.

محمدولی قیمت کنونی انس جهانی را هم منطقی نمی‌داند و در این باره اظهار می‌کند: این رشد برای انس جهانی هم اتفاق خواهد؛ افتاد مؤسسات مالی طلا را یک رقیب برای خودشان می‌بینند چون به دنبال جذب مشتری هستند اجازه نمی‌دهند انگیزه مردم به سمت سرمایه‌گذاری در طلا برود به همین دلیل قیمت طلا رشد آنچنانی نداشته است در غیر این هر انس الان باید بین 2300 تا 2400 دلار می‌بود.

وی معتقد است هنوز زمان رشد انس جهانی آغاز نشده است ما در دی ماه شاهد طلای 2060 دلاری خواهیم بود.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا طلا برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی مناسب است نیز می‌گوید: به دلیل سرعت تبدیل به ریال و حاشیه امن بالاتر، بهترین بازار برای حفظ سرمایه مردم طلا است.

بازار دلار در انتظار تعطیلات کریسمس

بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در چند وقت گذشته حکایت از آن دارد که اسکناس آمریکایی در کانال 50 هزار تومان در یک بازه 500 تا 600 تومانی گرفتار شده و هنوز جناح افزایشی یا کاهشی بازار به طور کامل نتوانسته‌اند نرخ دلار در را در محدوده موردنظر خود به تثبیت برسانند.

به‌عبارت‌دیگر در چند وقت گذشته قیمت دلار در محدوده 50 هزار تومان تا 50 هزار و 600 تومان در نوسان رفت و برگشتی بوده است.

در همین راستا، روز دوشنبه قیمت دلار تهران با 50 هزار و 250 تومان راهی بازار شد و در نیمه ظهر با اندکی نوسان بر روی 50 هزار و 200 تومان قرار گرفت. البته در نیمه دوم معاملات نقدی، قدرت جناح افزایشی بازار بیشتر شد و اسکناس آمریکایی تا محدوده 50 هزار و 600 تومان بالا رفت.

همچنین در بازار مجاور، بازار دلار هرات با 50 هزار 100 تومان بازگشایی شد و عصر با 50 هزار و 50 تومان بسته شد که در مقایسه با روز قبل رنج بود. علاوه بر قیمت دلار، نرخ حواله درهم نیز این روزها نوسان محدودی را تجربه کرد و از سطح 13 هزار و 850 تومان بر روی 13 هزار و 830 تومان قرار گرفت.

در شرایط کنونی دو پیش‌بینی در مورد قیمت دلار وجود دارد. دسته‌ای از پیش‌کسوت‌های بازار معتقدند باتوجه‌به روال سال‌های گذشته در آخرین ماه پاییز تقاضای ارز در بازار زیاد خواهد شد. به باور آنها با نزدیک‌شدن به سال نوی میلادی تقاضای تسویه شرکت‌ها وارد بازار می‌شود که این تقاضا درگذشته با افزایش تقاضای بازار در برخی مواقع زمینه‌ساز نوسانات صعودی در تهران بوده است. با این حال برخی از معامله‌گران می‌گفتند که بازارساز به راحتی اجازه صعود به دلار را نخواهد داد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند اگر قیمت دلار بالای 50 هزار و 600 تومان ماندگار شود مقاومت بعدی 50 هزار و 800 تومان خواهد بود. از نظر آن‌ها زمانی هیجان به بازار برمی‌گردد که قیمت دلار بتواند در کانال 51 هزار تومان تثبیت دهد. بااین‌حال، اگر نرخ دلار مرز 50 هزار و 600 تومان از دست دهد احتمالاً تا کف کانال 50 هزار تومان عقب‌نشینی خواهد کرد.

دلیل افزایش اخیر قیمت گوشت

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با ایلنا دلیل این افزایش قیمت را توضیح داد و اظهار کرد: در هفته نخست آذرماه قیمت گوشت گوسفندی 20 هزار تا 25 هزار تومان بالا رفت و این جریان افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد یافت.

ملکی تصریح کرد: دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد و این امر امکان ورود دامدارها به نرخ‌گذاری را فراهم کرده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: دام زنده گران شده و هر 10 هزار تومانی که بر قیمت دام زنده افزوده شود 20 هزار تومان قیمت گوشت بالا می‌رود. در حال حاضر قیمت گوشت وارداتی گوسفند برای مصرف‌کننده 285 هزار تومان در هر کیلو و گوشت گرم 480 تومان در هر کیلو است.به گفته ملکی تنها در صورتی قیمت گوشت گوسفند پایین می‌آید که واردات آن افزایش یابد وگرنه جریان افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد.وی درباره دلایل کاهش گوسفند در ایران گفت: خشکسالی‌های سه سال گذشته سبب شده بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را راهی کشتارگاه کنند.ملکی در پاسخ به این پرسش که پربارش بودن سال جاری می‌تواند به افزایش شمار دام در داخل کشور بینجامد، گفت: در صورتی که امسال پربارش باشد تاثیرات آن در سال آینده نمایان می‌شود و بر عرضه گوشت در سال جاری تاثیری نمی‌گذارد.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید