• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵:۲۸
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

یک بام و دو هوای واردات خودروهای کارکرده

۱۴ آذر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر سه, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فاطمه جوادی روزنامه نگار: واردات خودروهای کارکرده در شرایطی به گفته نمایندگان مجلس، 5 ماه است که معطل تدوین از سوی وزارت صمت است که تغییر جهت عباس علی آبادی به سمت خودروهای برقی، اجرای این قانون را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده است؛ هر چند به گفته فعالان بازار، عامل اصلی تمامی این شرایط، عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

هفته گذشته برخی صاحبنظران، از منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده خبر دادند و نوشتند که دولت به دلیل کمبود ارز و ابهام در خدمات پس از فروش خودروهای دست دوم خارجی، قید این لایحه را زده و کلاً از واردات آنها پشیمان شده است.

انتشار این اخبار ابتدا باعث واکنش رشیدی کوچی، نماینده مجلس که از مدافعان سرسخت واردات خودرو به دلیل شرایط کنونی بازار است، شد؛ به نحوی که او با انتشار ویدیویی اعلام کرد که «واردات خودروهای کارکرده، تبدیل به قانون شده و دولت ملزم است قانون را اجرا کند.» بعد از آن هم، وزارت صمت واکنش نشان داد و منتفی شدن واردات خودروهای کارکرده را تکذیب و اعلام کرد که تغییری در رابطه با روند واردات خودروهای کارکرده، اتفاق نیفتاده است.

اما بررسی روندی که دولت در این زمینه در پیش گرفته است، به وضوح عدم تمایل دولتمردان برای واردات خودروهای کارکرده را نشان می‌دهد. گیر اصلی هم بحث ارز است که بانک مرکزی در برابر تخصیص آن مقاومت می‌کند و حتی وزیر صمت هم همسو با بانک مرکزی به آن اذعان دارد و در این بین توجهی هم، به استفاده از ارز با منشأ خارجی که پیشنهاد نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان حوزه خودرو است، نمی‌شود.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تعلل دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده می‌گوید: عملکرد دولت و وزارت صمت نشان می‌دهد که اراده‌ای برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد؛ این در حالی است که تصویب قانون که سخت‌ترین مرحله بود را مجلس در عرض چند هفته تمام کرد، اما آیین‌نامه‌ای که باید طبق قانون نوشته شود و کار آنچنانی ندارد و دو ساعت می‌شود آن را جمع کرد، الان پنج ماه است که معطل مانده و سال هم دارد به پایان می‌رسد.

وی افزود: واردات خودروهای کارکرده، در جهت تنظیم بازار خودرو، جلب رضایت مردم، رقابتی شدن بازار و جلوگیری از انحصار تصویب شد، اما نمی‌دانم چه مصلحت‌هایی وجود دارد که از منافع ملی بالاتر است و آقایان نمی‌خواهند این قانون را اجرا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس تا به حال درگیر قانون برنامه هفتم توسعه بوده، بعد از این هم به سراغ بودجه می‌رود. وقتی برنامه و بودجه در دستور کار باشد، دیگر به سؤال و استیضاح که کارهای نظارتی مجلس است، پرداخته نمی‌شود و قانون‌گذاری در اولویت است؛ در حالیکه مجلس باید از متولیان این کار دلیل این تعلل را سؤال کند، اما متاسفانه به‌نظرم این فرصت در این مجلس دیگر فراهم نیست.

البته نظر کارشناسان در این امر هم اینگونه بوده است که به جز مساله کمبود ارز، چالش بزرگ دیگری که سیاستگذار در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌روست، خدمات پس از فروش است؛ وزارت صمت در حال حاضر با این پرسش بسیار مهم مواجه است که تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم خارجی چیست؟

از سویی اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده به حدی است که در کنار مساله ارز، به مانعی بزرگ بر سر راه اجرایی شدن واردات کارکرده‌ها تبدیل شده است. این امکان وجود داشت که سیاستگذار در راستای جلب نظر افکار عمومی، آیین‌نامه واردات کارکرده را ابلاغ می‌کرد و مقداری هرچند اندک ارز نیز به آن اختصاص می‌داد تا ورود دست‌دوم‌های خارجی وارد فاز اجرایی شود. حالا اما مشخص می‌شود مساله خدمات پس از فروش به حدی اهمیت دارد که دست سیاستگذار را برای اعلام و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بسته است. بنابراین اگر مساله خدمات پس از فروش حل نشود، سیاستگذار احتمالاً ریسک نکرده و آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را فعلاً ابلاغ نخواهد کرد.

در این میان برخی معتقدند که از همان ابتدا مشخص بود که لایحه واردات خودروهای کارکرده در شرایطی که دولت از عهده و وظیفه واردات خودروهای نو برنیامده است، مصداق سنگ بزرگ علامت نزدن است و حالا که دیگر واردات خودروهای برقی به اولویت اول وزیر صنعت درآمده است، باید این لایحه را فراموش شده بدانیم.

 

تگ ها: خودروخودروهای کارکردهکمیسیون صنایع و معادننماینده مجلسواردات خودروهای کارکرده
مطلب قبلی

ورود پلتفرم های خانه مان سوز در بحران مسکن

مطلب بعدی

مازوت سوزی؛ شایعه یا واقعیت؟

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

مازوت سوزي؛ شايعه يا واقعيت؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید