• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۴:۴۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

مازوت سوزی؛ شایعه یا واقعیت؟

۱۴ آذر ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر چهار, جامعه, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مرگ منتسب به آلودگی هوا، سالانه ‌26 هزار نفر!

مظاهر گودرزی روزنامه نگار: گروه اجتماعی: زخم کاری آلودگی هوا بر پیکر مردم، مرگ بیش از «26 هزار نفر» در سال به‌دلیل نفس کشیدن میان ذرات معلق در هوا، کسانی‌که می‌توانستند حیات را بیشتر تجربه کنند با مرگ زودرس بدرقه ابدی شدند.

سریال آلودگی‌هایی که دیگر فقط برای تهران نیست شهر به شهر نفس کشیدن را سخت کرده است، آسمان در اصفهان، مشهد، اراک، خوزستان و تعدادی دیگر از شهرها تیره شده، دست مسئول و مدیر هم مقابل ذرات کمتر از 2.5 میکرون به نشانه تسلیم بالاست، فقط مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند، فروش طرح ترافیک ممنوع می‌شود و تردد خودروها زوج و فرد، بادی هم نمی‌وزد تا با خودش کمی نفس بیاورد؛ فقط در سال 1401، «بیش از 6 هزار تهرانی به‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان باختند»، این را رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به خبرآنلاین می‌گوید، به‌گفته داریوش گل‌علیزاده «خسارت معادل همه این مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا 11.3 میلیارد دلار در ایران و 3 میلیارد دلار در تهران برآورد شده است.»

مازوت سوزی میان تأیید و تکذیب

سال‌هاست فصل سرما با آلودگی هوا گره خورده است، این روزها که می‌رسد سر و صدای چند متهم همیشگی شنیده می‌شود، مازوت سوزی در نیروگاه‌ها، کیفیت پایین سوخت خودروها، تردد خودروهای فرسوده، و حمل و نقل عمومی ضعیف در شهرها؛ عواملی که برخی از آن‌ها همواره میان تأیید و تکذیب هستند. به این دو اظهار نظر از اعضای شورای شهر تهران توجه کنید؛ سوده نجفی: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در 6 ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است.»

و این اظهار نظر، مهدی پیر هادی: «در زمستان سال گذشته نیز در نیروگاه‌های اطراف تهران مازوت‌سوزی انجام شده است، اسناد و مدارک این موضوع وجود دارد. همچنین روز گذشته در جلسه استانداری تهران نماینده پخش و پالایش رسماً اعلام کرد که دو نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند.»

اظهار نظرهایی که رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با آن مخالف است، گل‌علیزاده به خبرآنلاین می‌گوید: «دوستان اگر می‌خواهند مصاحبه کنند با من تماس بگیرند تا اطلاعات درست به آن‌ها بدهم، اگر نیروگاهی مازوت بسوزاند کاملاً مشخص است و قابل مخفی کردن نیست، نیروگاه‌هایی که آلودگی آن‌ها می‌تواند در آلوده شدن هوای تهران تأثیر بگذارد یکی نیروگاه بعثت تهران است و دیگری نیروگاه منتظرالقائم کرج، که هیچکدام از آن‌ها مازوت نمی‌سوزانند، در اصفهان که آلودگی هوا امسال بارها سبب تعطیلی مدارس شده است نیروگاه‌های اسلام‌آباد و شهید مسلمی شاهین‌شهر هیچکدام مازوت نمی‌سوزاند، در اراک هم همین‌طور است.»

او ادامه می‌دهد: «مثلاً الان بخشی از توان نیروگاه شهید رجایی قزوین درحال تعمیر است و بخش دیگر مازوت می‌سوزاند، ما دست بادی که بخواهد آلودگی مازوت سوزی این نیروگاه را از این فاصله دور به تهران برساند می‌بوسیم، چراکه همین باد می‌تواند وضعیت سکون هوای تهران را تغییر دهد و آلودگی را با خود ببرد، اما این‌طور نیست، آلودگی این نیروگاه توسط باد هیچ‌وقت به تهران نمی‌رسد و نهایت مناطقی مانند نظرآباد و اشتهارد را متأثر می‌کند.»

بنزین و گازوئیلی که متهم شدند

بعد از مازوت سوزی در نیروگاه‌ها کیفیت سوخت خودروها متهم دیگر آلودگی هوا در شهرها از جمله تهران هستند. پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در اظهار نظری گفته: «بنا بر گزارش کمیسیون اصل 90 سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و … سوخت‌های مطابق استاندارد ملی نیستند.»

اما گل‌علیزاده معتقد است در کلانشهرها وضعیت کیفیت سوخت قابل دفاع است. او می‌گوید: «ما در محیط زیست و سازمان استاندارد سوخت را آنالیز می‌کنیم، بنزین و نفت‌وگاز (گازوئیل) در کلانشهرها و کل استان‌هایی مانند تهران و اصفهان استاندارد یورو چهار و پنج دارند، نتایج بررسی آن‌ها قابل دفاع است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت بنزین و نفت‌وگاز نه در پالایشگاه بلکه در جایگاه‌های تحویل سوخت بررسی می‌شود یا خیر؟، بیان می‌کند: «ما نه از پالایشگاه‌ها بلکه از جایگاه‌هایی که مردم سوخت‌گیری می‌کنند کیفیت سوخت را بررسی می‌کنیم، کیفیت سوخت در تهران بد نیست اما خیلی از تهرانی‌ها به شهرهای شمالی سفر می‌کنند، سوخت در آن استان‌ها استاندارد یورو چهار پنج ندارد، بنابراین بنزینی که از استان‌های اطراف سوخت‌گیری می‌شود هم در تهران سوزانده می‌شود.»

ناکارآمدی حمل و نقل عمومی

از سوخت نیروگاه و خودرو که بگذریم متهم بعدی خودروهای فرسوده هستند، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «دلایل آلودگی هوای تهران مانند سال‌های گذشته است و اتفاق جدیدی برای امسال رخ نداده، منابع ثابت و متحرک آلوده کننده هوا نسبت به سال‌های قبل کمتر نشده که بیشتر هم شده است، فقط در تهران نسبت به سال گذشته بین 350 الی 400 هزار خودرو، و در کل کشور حدود یک میلیون و 470 هزار خودرو اضافه شد، درحالی که در مدت مشابه کمتر از 21 هزار خودرو اسقاط و از رده خارج شدند.»

گل‌علیزاده ادامه می‌دهد: «در شش ماهه اول امسال روزانه 116 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم، همین الان هم آمار مصرف سوخت بالا است، ترافیک تهران را مشاهده کنید، این نشان می‌دهد به تردد خودروهای شخصی به‌خصوص تک سرنشین اضافه شده برای اینکه حمل و نقل عمومی کارآمدی خود را از دست داده است، در تهران حدود دو هزار و پنجاه اتوبوس درحال حرکت داریم، با این حجم از مسافر درون شهری طبیعتاً بار جابجایی مسافر را تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی تحمل می‌کنند.»

او می‌گوید: «در کل کشور نزدیک به هفت میلیون خودروی فرسوده وجود دارد، هر سال که می‌گذرد به تعداد و سن این خودروها اضافه می‌شود، از طرفی مصرف سوخت هم افزایش پیدا می‌کند، همه این‌ها یعنی منابع جدید آلوده کننده هوا، بنابراین به دلایل آلودگی هوا چیزی اضافه نشده است، همان دلایل قبلی هستند که تشدید می‌شوند.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست بیان می‌کند: «نکته مهم این است که سوخت با کیفیت در کنار خودروی با کیفیت نتیجه مطلوب دارد، اگر سوخت با کیفیت در خودروی فرسوده و بدون استاندارد ریخته شود باز هم انتشار آلودگی دارد.»

زنجیره ناکارآمدی

جلوگیری از آلودگی هوا نیاز به یک زنجیره دارد، سوخت با کیفیت، خودروی استاندارد، مصرف بهینه انرژی و توان بالای حمل‌ونقل عمومی، هرکدام از این موارد هم سازمان و متولی خودش را دارد، قانون هوای پاک هم هست اما اجرا نمی‌شود، وضعیت آلودگی شهرهای ایران میان عوامل مشخص و معلومی معلق است، همه می‌دانند دلیل این آلودگی چیست اما برای حل مسئله انگار از دست کسی کاری برنمی‌آید!

 

تگ ها: آلودگی هوابنزینگازوئیلمازوت سوزی
مطلب قبلی

یک بام و دو هوای واردات خودروهای کارکرده

مطلب بعدی

درآمدهای مالیاتی سالمترین نوع درآمد دولت است

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

درآمدهای مالیاتی سالمترین نوع درآمد دولت است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید