سبقت قیمت اینترنت از سرعت

0
45

از یک سو می‌توان ادعای دولت مبنی بر افزایش سرعت اینترنت را درست و منطقی درنظر گرفت اما نکته مهم در این رابطه، فاصله حرف تا عمل مسئولان است. ما باید یک نگاه زیرساختیِ فناورانه به این موضوع داشته باشیم و از رهگذر این نوع دید، به چرایی عدم وقوع وعده‌های دیرینه دولتمردان برسیم.

واقعیت امر این است که برخی از دستگاه‌های ما به دلیل تحریم‌ها دچار استهلاک شده و قابلیت به روزرسانی از نظر تجهیز سخت افزارهای نو را ندارند. در بحث نیروی انسانی توانمند و متخصص نیز ضعف‌های محسوسی وجود دارد و از این رو، امکان استفاده از تمام ظرفیت‌ها وجود ندارد. ما باید از طریق زیرساخت‌های موجود، خدماتی را ارائه دهیم که نیاز به نگاه قانونی و مقررات صحیح و اصولی دارد.

از نظر قانون گذاری، کشور ما از سرعت تکنولوژی روز دنیا عقب است و باید نسبت به بهبود شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبادرت و کوشش صورت بگیرد. لذا به جای دستیابی به موقعیت بهتر در بحث سرعت تکنولوژی، مسئولان ما اقدام به توقف آن می‌کنند؛ بنابراین ادعای اخیر آقای وزیر در ذات درست است اما باید دید که در بُعد عمل گرایی چه اقداماتی صورت خواهد گرفت.اقتصاد دیجیتال که بانکداری قسمتی از آن را تشکیل می‌دهد، یکی از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که می‌تواند بر بستر اینترنت سریع و با کیفیت توسعه پیدا کند. از این موضوع با اهمیت‌تر، بحث جان آدم‌ها و حوزه سلامت الکترونیک است که می‌تواند از بستر مذکور استفاده کند.سرعت اینترنت نقش بسیار مهمی را در این میان ایفا می‌کند. باید درنظر داشت که به واسطه سرعت پایین یا کیفیت نامناسب اینترنت، انتقال اطلاعات پزشکی و سلامت با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط، ممکن است که جان انسان‌ها به خاطر عدم فراهم سازی شرایط مطلوب اینترنتی به خطر بیفتد؛ بنابراین در دنیای امروز، سرعت و کیفیت اینترنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.مسلماً هرچقدر وضعیت فضای مجازی ما بهتر باشد، چرخه‌های اقتصاد کشور نیز حرکت بهتر و روان‌تری خواهد داشت و در ادامه مشکلی هم متوجه حوزه‌های مهم نظیر سلامت و درمان نیز نمی‌شود. در کنار توجه به این حوزه‌های حیاتی، باید نگاه ویژه‌ای هم به کسب و کارهای مجازی داشته باشیم که وابستگی شدیدی به وضعیت اینترنت کشور دارند.متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت اینترنت بودیم، اما بهبود کیفیت و افزایش سرعت برای کاربران در نظر گرفته نشد. دولت‌ها در سراسر جهان، از کاربر نهایی اینترنت، پول دریافت نمی‌کنند و از طریق خدمات ارائه شده از این بستر کسب درآمد صورت می‌گیرد.درواقع آن‌ها اینترنت باکیفیت ارائه می‌کنند تا کسب و کارها با رونق خوبی مواجه شوند. سپس این کسب و کارها به ازای دریافت سرویس مدنظر خود، درصدی در قالب مالی و یا ارزش افزوده به دولت پرداخت می‌کنند.من به عنوان فعال این حوزه با طرح رجیستری موبایل موافق هستم و این طرح را برای ساماندهی واردات تلفن‌های همراه و مقابله با قاچاق کالا مهم ارزیابی می‌کنم. اجرای نادرست این طرح، مسئله‌ای به حساب می‌آید که تبعات منفی زیادی به همراه دارد و انتقادات تند و تیزی را متوجه دولتمردان می‌کند. این طرح در ذات خود، طرح خوب و موثری است ولی باید به درستی هم به اجرا درآید تا از پیامدهای منفی آن جلوگیری شود.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید