• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۸:۲۲
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

وسایل نقلیه فرسوده

۴ دی ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

مطالعات علمی در دانشگاه‌های معتبر کشور نشان می‌دهد دلیل 60 درصد آلاینده‌ها در 9 کلانشهر کشور وسایل حمل و نقل فرسوده اعم از خودروهای عمومی و شخصی و بقیه مربوط به صنایع و کارخانجات است. کارگروه ملی هوای پاک خواستار تسریع در اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی آن است.

لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، مهر ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن وزارت صنعت، معدن وتجارت متولی اصلی این امر شناخته شد و سازمان محیط زیست بیشتر نقش نظارتی دارد. در این لایحه «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته» نیز پیش بینی شد که به موجب آن اگر به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت تولید کننده یا وارد کننده 1.5 درصد به حساب این صندوق واریز کند و منابع آن فقط برای اسقاط خودروهای فرسوده استفاده
شود.

اگرچه سازمان محیط زیست ایراداتی بر این اصلاحیه قانونی دارد و قانون قبلی را کارآمدتر می‌داند اما با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوا و ضروت سرعت بخشیدن به این تکلیف قانونی، مصمم هستیم نقش نظارتی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

شمار خودروهای فرسوده کشور حدود 8 میلیون و موتورسیکلت‌ها را 11 میلیون است که تا پایان سال بخش زیادی از فرایند اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده انجام خواهد شد. تا کنون صندوق ملی محیط زیست تسهیلات خوبی برای خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه تاکسی اعطا می‌کند.

قانون هوای پاک یکی از مترقی‌ترین قوانین در زمینه هوای پاک است، قانونی که کمتر کشوری آنرا با این ابعاد وسیع و همه جانبه نگر دارد، در این قانون وظیفه 23 دستگاه از جمله وزارتخانه‌های صمت، نفت، نیرو، کشور، سازمان‌های ملی استاندارد، برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ها در راستای هوای پاک مشخص شده است، این در حالیست که همچنان شاهد افزایش تعداد روزهای ناسالم در کلانشهرها هستیم به عنوان مثال شهر تهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور، در سال 1401 حدود 170 روز آلوده به خود دید این درحالیست که این رقم برای سال 1400 برابر با 114 روز بوده است، این تغییرات نشان از افت چشمگیر کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای این شهر دارد، حال سؤال این است که چرا بعد از گذشت 6 سال از تصویب قانون هوای پاک، همچنان شاهد هوایی آلوده به ویژه در نیمه دوم سال در کلانشهرها هستیم؟

حال چه باید کرد؟ باید دست روی دست گذاشت تا مردم همچنان هوای آلوده تنفس کنند؟ مدارس همچنان تعطیل شوند؟ و دستگاه‌ها کم کاری همدیگر را به گردن یکدیگر بیندازند؟ همچنان اهالی کلانشهرهای آلوده به علت آلودگی هوا جانشان را از دست بدهند و ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، اهواز، اصفهان، مشهد و تبریز حداقل نصف سال هوای آلوده وارد ریه‌هایشان کنند؟ قطعاً ادامه این روند تاوان بسیار سنگینی خواهد داشت.

فرزندان و خانواده ما هم در همین شهر زندگی می‌کنند. تخصیص‌نیافتنِ اعتبارات کافی علت اجرا نشدن احکام قانون هوای پاک است. باید دستگاه‌ها را مکلف کنیم که اتفاق‌های خوبی برای کنترل آلودگی هوا بیفتد و کاری در عمل انجام شود و این‌قدر برای مردم کلمات تکراری نگوییم. ما هم از آلودگی هوا خسته شده‌ایم و رویمان نمی‌شود در موردش با مردم صحبت کنیم.

 

 

 

تگ ها: حمل و نقلسازمان محیط زیستصنعت خودرووسایل نقلیهوسایل نقلیه فرسوده
مطلب قبلی

افزایش قیمت بنزین مساوی با افزایش تورم

مطلب بعدی

برای جلوگیری از آسیب آلودگی هوا چیکار کنیم؟

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

برای جلوگیری از آسیب آلودگی هوا چیکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید