• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۷:۱۰
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

تغییر شرایط بازاری

۱۰ دی ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

خرده فروشی، آخرین حلقه در زنجیره عرضه است که کالا یا خدمات را به مصرف‌کننده نهایی ارائه می‌کند. خرده‌فروشان باید طیف گسترده و در حال تغییر مصرف‌کنندگان را در نظر بگیرند و مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک انجام دهند تا حتی در دوران تورم نیز از سود بالا بهره‌مند شوند.

باید به این امر نیز توجه داشت که تغییر می‌تواند خوب باشد، اما تغییر مداوم سلیقه مصرف‌کننده و شرایط بازار بسیار برای تولیدکننده و خرده‌فروش دلهره‌آور است. مدیران خرده‌فروشی باید خود را برای نوسانات بزرگ تا پایان سال 2025 آماده کنند، زیرا اکنون جهان شاهد جریانات معکوس اقتصادی، درگیری‌های ژئوپلیتیکی، تغییر سریع مصرف‌کننده، اختلالات زنجیره تأمین و مشکلات طولانی‌مدت نیروی کار است. با ورود به سال جدید و مبتنی بر مطالعات صورت‌گرفته، تنها یک‌سوم از مدیران خرده‌فروشی نسبت به حفظ یا بهبود حاشیه سود، بسیار مطمئن هستند.

بسیاری از دغدغه‌های اصلی خرده‌فروشان خارج از کنترل آنها است. قابل‌ذکر است، تقریباً همه مدیران مورد بررسی انتظار دارند که تورم بر حاشیه سود آنها اثر منفی بگذارد. حدود 60 درصد از مدیران صنایع خرده‌فروشی انتظار دارند تورم هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهد. از سوی دیگر به‌موجب افزایش تورم، سطح قیمت محصولات افزایش خواهد یافت. علی‌رغم همه بحران‌های مالی و نظامی در جهان، چشم‌انداز صنعت خرده‌فروشی روشن و روبه‌بهبود است. خرده‌فروشان در چند سال گذشته توانسته‌اند تجربیات ارزشمندی در ارتباط با تاب‌آوری صنعت خود کسب کنند. به‌عنوان نمونه در زمان گسترش کرونا و نوسانات شدید در تقاضا، خرده‌فروشان رویکرد سنتی خود را کارایی بخشیدند و آن را منعطف با شرایط بازار قراردادند. در این راستا، آن‌ها به‌سرعت پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی را در مجموعه‌های خود پیاده‌سازی کردند. کرونا بیش از همه به فعالین صنعت خرده‌فروشی آموخت که ترجیحات مصرف‌کننده بسیار در حال تغییر و نیازمند تجزیه‌وتحلیل دقیق می‌باشد. اکنون نیز باتوجه‌به شرایط و چالش‌های جدید جهانی مانند جنگ اوکراین و بحران‌های انرژی، خرده‌فروشان باید برنامه‌های خود را با عنایت به این موضوعات تدوین و مورد انعطاف قرار دهند.

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته و با عنایت به تحولات جهانی می‌توان بیان داشت که سه روند اقتصادی کلیدی احتمالاً بر فروش صنعت خرده‌فروشی تأثیر خواهد گذاشت؛

اول اینکه، کندی رشد اقتصاد جهانی صنعت خرده‌فروشی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. روند رشد اقتصادی نشان می‌دهد که این رقم 5/9 درصد در سال 2021 به حدود 2 درصد در سال 2022 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود میزان رشد اقتصادی در سال 2025 تنها حدود 9/0 درصد باشد. افزون بر تنزل نرخ رشد اقتصاد جهانی، رکود اقتصادی نیز اثر منفی بر صنعت خرده‌فروشی خواهد داشت که به‌موجب این امر میزان مصرف و اشتغال نیروی کار کاهش پیدا خواهد کرد و حاشیه سود خرده‌فروشی کمتر خواهد شد.

دوم، علی‌رغم افزایش درآمد اسمی، تورم قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش داده است. به‌عنوان نمونه در آمریکا اگرچه میانگین اسمی درآمد هفتگی نسبت به دسامبر 2020 حدود 8/3 درصد افزایش‌یافته، اما درآمد واقعی 5 درصد کاهش را تجربه کرده است. این امر بر تقاضای مصرف‌کننده و در نتیجه بر حجم خرده‌فروشی تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال، افزایش قیمت‌ها، ارزش اسمی بازار خرده‌فروشی را افزایش می‌دهد.

درحالی‌که فروش اسمی از مارس 2021 حدود 11/7 درصد افزایش‌یافته، فروش واقعی 0/7 درصد کاهش‌یافته است. همچنین، قیمت بالای خانه و افزایش نرخ وام مسکن، تقاضا برای مسکن را کاهش داده است که در نتیجه این امر، فروش صنعت خرده‌فروشی در حوزه مصالح ساختمانی، مبلمان و اثاثیه منزل کاهش‌یافته و اثرات منفی بر سال 2023 خواهد گذاشت. رکود بازار مسکن در ایران نیز تأثیر منفی بر خرده‌فروشی، صنعت لوازم‌خانگی و صنایع ساختمان‌سازی خواهد داشت. افزون بر این امر، نرخ بالا اجاره منزل در ایران، قدرت خرید مصرف‌کننده را توأمان با تورم بالا بیش‌ازپیش کاهش خواهد داد که این امر، خود موجب تعمیق رکود در بازار خرده فروشی خواهد شد.

سوم، هزینه‌های مصرف‌کننده برای خدمات نسبت به کالا افزایش خواهد یافت. پس از دوران همه‌گیری کرونا، توسعه روابط اجتماعی بیش‌ازپیش در بین مردم اتفاق افتاده است. به‌موجب این امر، افراد بودجه بیشتری برای رفتن به سینما، رستوران، کنسرت و مواردی ازاین‌دست تخصیص داده‌اند. به دیگر بیان، سهم بخش خدمات از سبد هزینه خانوار بیشتر خواهد شد و سهم خرید کالا تقلیل خواهد یافت. از سوی دیگر، جهان با کاهش میزان پس‌اندازهای شخصی مواجه شده است و این نرخ به حدود 3/1 درصد رسیده که کمتر از سال‌های قبل می‌باشد. بنابراین، افزون بر افزایش سهم خدمات، کیک هزینه‌ای افراد نیز به‌صورت اسمی بزرگ‌تر شده است. مبتنی بر تغییر ترجیحات مصرف‌کننده، مصرف کالاهای بادوام حدود 1/8 درصد در سال 2023 کاهش یافته و هزینه‌های شخصی بخش خدمات حدود 6/3 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. رونق‌بخش خدمات باعث رونق صنایع غذایی و تفریحی خواهد شد.

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، ارتباط خرده‌فروشان با مصرف‌کنندگان در سال 2024 بسیار پرچالش‌تر از گذشته خواهد بود. مبتنی بر نظرسنجی دیلویت، تقریباً تمام مدیران انتظار دارند که در این سال مصرف‌کنندگان به دنبال راه‌حل‌ها و بسترهای بی‌نقص برای خرید محصول باشند. مصرف‌کنندگان به دنبال حرکت در مسیر استفاده از پلتفرم‌ها و جایگزینی روش‌هایی هستند که با اتکا بر آن‌ها بتوانند قیمت و کیفیت کالاهای گوناگون و مشابه را مقایسه کرده و بهترین تصمیم ممکن را باتوجه‌به بودجه خود اتخاذ کنند.

رقابت بین شرکت‌های خرده‌فروشی در زمینه ارائه اطلاعات محصول، مقایسه قیمت‌ها، تضمین کیفیت کالا و ارسال سریع و ارزان خواهد بود. از سوی دیگر باید دقت داشت که حدود دو سوم از مدیران بر این باورند که قیمت محصول نسبت به برند و وفاداری به شرکت خرده‌فروشی از ضریب اهمیت بالاتری برای مصرف‌کننده برخوردار است. چالش اصلی برای شرکت‌های خرده‌فروشی در سال 2025، ایجاد توازن بین میل افزایش قیمت سرمایه‌گذار و میل کاهش قیمت مصرف‌کننده است.در طول دهه آینده، انتظار می‌رود تغییرات اجتماعی و جمعیت‌شناختی برای مصرف‌کننده با سرعت بی‌سابقه‌ای رخ دهد که به‌موجب این امر، نیازها و خواسته‌های روزافزون و متنوعی ایجاد خواهد شد. شرکت‌های خرده‌فروشی در این دهه با مصرف‌کننده چاق‌تر، پیرتر، متکی به فضای دیجیتال و چند قومیتی مواجه هستند. آن‌ها همچنین انتظارات بیشتری از شرکت‌ها دارند تا از ابتکارات زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و تنوع، برابری، و شمول (DEI) استفاده کنند. در یک مطالعه در سال 2021، سه‌چهارم نسل زد گفتند که پایداری در تصمیم‌گیری برای خرید از یک برند مشخص مهم‌تر است. مصرف‌کننده در حال حاضر یک ترکیب نامشخص و پیچیده از نیازها، خواسته‌ها و ترجیحات منحصربه‌فرد است. تغییر نیازهای مصرف‌کننده یک چالش کلیدی برای پیش‌بینی آینده خواهد بود.

پیشنهادهای سیاستی

دنیای امروز در حال تجربه‌کردن موقعیت‌های شگفت‌انگیزی است که به کمک فناوری‌های جدید خلق شده‌اند. تحولات جهانی در گسترش توان علمی و نفوذ تکنولوژی به زندگی بشر باعث شده است که اکثر مدیران شرکت‌های خرده‌فروشی به دنبال انقلاب فناوری در صنعت خود و پیاده‌سازی علوم جدید در فرایند خریدوفروش باشند. حدود 60 درصد از مدیران بر گسترش قابلیت‌های تجارت جهانی توجه دارند. به نظر آن‌ها در سال 2025 افزون بر فضای مجازی و پلتفرم‌های فروش کالا، مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی نیز امکان مشاهده و خرید کالا را خواهد داشت و این برنامه‌ها سهمی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.مدیران باید توجه ویژه‌ای اینفلوئنسرهای اجتماعی برای بازاریابی محصولات خود و یا فروش مستقیم کالا داشته باشند. در اثبات اهمیت این روند می‌توان اشاره کرد که حدود 60 درصد از نسل زِد و 56 درصد از نسل وای خریدهای مربوط به تعطیلات پایان سال 2022 را از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام داده‌اند. در دنیای امروز بشر متکی به تکنولوژی و بی‌ثبات در استفاده از برنامه‌ها و پلتفرم‌ها است. شرکت‌های خرده‌فروشی باتکیه‌بر فناوری باید در همه بسترها برنامه لازم جهت فروش محصولات به مصرف‌کننده نهایی را داشته باشند.

 

 

 

 

تگ ها: بازارخدماتخرده فروشیشرایط بازاریعرضه کالاکالامصرف کننده نهایی
مطلب قبلی

پیک تقاضای نفت طی دو دهه آینده

مطلب بعدی

شماره 1712 روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

شماره 1712 روزنامه نقش اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بررسی پیامدهای رشد فزاینده نقدینگی پرداخت هجوم پول بی پشتوانه به اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد زند : در شرايطي که اقتصاد ايران با چالش‌هاي متعددي از جمله تورم مزمن، ناترازي بودجه و فشارهاي خارجي...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تأثیر ناترازی انرژی بر فصل تعمیرات در صنعت گاز پرداخت نفس‌های  تنگ گاز در گرماگرم ناترازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

 محمد جواد خلیلی : در روزهايي که بهار هنوز نيمه‌راه را طي کرده آمارهاي مصرف انرژي از رکوردهايي حکايت دارند...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به اصلاحات اقتصادی ایران در گذرچالش‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌رو پرداخت: اصلاحات  اقتصادی در ایران؛ نبرد میان ضرورت و مقاومت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

 محمد جواد خلیلی - اقتصاد ايران در سال‌هاي اخير در يکي از پيچيده‌ترين مقاطع تاريخي خود قرار گرفته است و...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بررسی زوایای بحران جدید نفتی ایران پرداخت آینده  مبهم بازار خاکستری طلای سیاه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد  زند : صادرات نفت ايران که در دوران اوج فشار تحريم‌ها در ماه مه سال 2020 به پايين‌ترين ميزان...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل کیفیت رشد اقتصادی در غیاب سرمایه‌گذاری های واقعی پرداخت حباب آماری رشد اقتصادی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی : آمارهاي رسمي منتشرشده تا پايان سال 1403 نشان مي‌دهد توليد ناخالص داخلي با نفت 4.7 درصد...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۴ خرداد ۱۴۰۴
0

مریم اسماعیلی - روز جهاني موزه‌ها و هفته ميراث فرهنگي از 28 ارديبهشت آغاز و تا سوم خرداد ادامه دارد....

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گرانفروشی نان‌های بی کیفیت زیر سایه طرح هوشمندسازی/ واحدهای متخلف پلمب می‌شوند

۴ خرداد ۱۴۰۴

زنگ خطر برای عدالت مالیاتی

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بررسی پیامدهای رشد فزاینده نقدینگی پرداخت هجوم پول بی پشتوانه به اقتصاد ایران

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تأثیر ناترازی انرژی بر فصل تعمیرات در صنعت گاز پرداخت نفس‌های  تنگ گاز در گرماگرم ناترازی

۴ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید