سیگنال های مهم بورسی

0
50

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه مهمترین سیگنال‌های بازار بورس تجدید ارزیابی دارایی‌ها ها خواهد بود، افزود: در حال حاضر تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رشد بازار بورس خواهد شد به دلیل اینکه اگر بخواهیم از منظر اقتصاد کلان بازار را ارزیابی کنیم، شاهد هرگونه ریسکی از جانب دولت از جمله قیمت گذاری دستوری، بحث دست اندازی به سود شرکت‌ها که آخرین مورد آن جریمه بانک‌ها بود و سایر موارد دیگر نسبت به بازار سرمایه خواهیم بود.

برزو حق شناس کارشناس بازارهای مالی در بازار بورس و سرمایه در پاسخ به این سؤال که آیا بازار بورس در رکود به سر می‌برد، گفت: در واقع بازار بورس نیز مانند سایر بازارها به دلیل سیاست کلی بازارساز اقتصادی در رکود به سر می‌برد و  دلیل رشد این بازار طی یک ماه گذشته،  بحثی مبتنی بر الزام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است. در غیر این صورت بازار سرمایه همچون سایر بازارهای دیگر در رکود به سر می‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که مهمترین سیگنال‌های بازار بورس در نیمه دوم سال کدامند؟ افزود: در حال حاضر تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رشد بازار بورس خواهد شد به دلیل اینکه اگر بخواهیم از منظر اقتصاد کلان بازار را ارزیابی کنیم، شاهد هرگونه ریسکی از جانب دولت از جمله قیمت گذاری دستوری، بحث دست اندازی به سود شرکت‌ها که آخرین مورد آن جریمه بانک‌ها بود و سایر موارد دیگر نسبت به بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌ها تورم را در کشور کاور کرده‌اند، تاکید کرد: دولت تمام ریسکی که در توان داشت را به بازار سرمایه تحمیل کرده است در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم که سود شرکت‌ها رشد می‌کند و بر این اساس بازار نیز رشد خواهد داشت، با نگاهی به گزارشات، متوجه این موضوع خواهیم شد که شرکت‌ها تورم را در کشور کاور کرده‌اند، بنابراین تنها شانسی که در بازار وجود دارد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است چرا که بازار به لحاظ ارزش جایگزینی از بازارهای موازی عقب مانده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به بودجه سال 1403، یادآور شد: اگر بحث تجدید ارزیابی و الزام در بازار جدی باشد که ظاهراً در بودجه سال 1403 تصمیم بر این است که به صورت سه سال الزام جدی باشد، این مسئله می‌تواند موتور محرکی برای بازار بورس باشد.حق شناس با بیان اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها مهم‌ترین گزینه برای رشد بازار است، ادامه داد: این مسئله به شکلی سنتی در ذهن معامله‌گران قدیمی بازار است که نزدیک انتخابات شاهد روند مثبتی  در بازار هستیم، اما این الزام وجود ندارد که قطعاً شاهد تحولات مثبت در بازار باشیم.

وی با بیان اینکه امکان رشد دلار پس از انتخابات آمریکا وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص انتخابات آمریکا نیز اگر بحث حضور ترامپ جدی باشد که در نظرسنجی‌ها شاهد پیشرفت ایشان نسبت به بایدن هستیم، انتخابات آمریکا می‌تواند موتور محرکی برای بحث رشد دلار بوده  که منجر به رشد بازار سرمایه نیز خواهد شد.این کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سؤال که چه صنایعی پتانسیل بیشتری در بازار بورس دارند؟ یادآور شد: در واقع شرکت‌هایی که به سمت تجدید ارزیابی حرکت می‌کنند بیشتر مورد اقبال بازار قرار خواهند گرفت.حق شناس در پایان در خصوص این سؤال که آیا مهم‌ترین اتفاق برای بازار بورس انتخابات مجلس در ایران است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نمی‌توان در این خصوص تصمیم گیری کرد و باید دید در آینده شاهد چه اتفاقاتی در زمینه نقش انتخابات در بازار بورس و سرمایه خواهیم بود.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید