سواحل مکران راهبردی برای توسعه اقتصاد کشور

0
14

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست اشتباه در مورد همکاری‌های اقتصادی با کشور هند تاکیدکرد: درواقع مزیت‌های اقتصادی و سیاسی منطقه مکران از جمله زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک،ترانزیت، تجارت بین الملل و کریدور تردد تجار و گردشگری برای کشور بسیار مهم و اساسی است که می‌تواند مکران را به یک منطقه تجاری، اقتصادی و گردشگری مبدل کند و ثروت عظیمی را برای کشور به دنبال دارد، اما همکاری‌های اقتصادی با کشور هند سیاست اشتباهی است چرا که تمام این فرصت‌ها از بین می‌روند.

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی در مورد تاکید مقام‌های رسمی کشور جهت توسعه منطقه مکران وسواحل استراتژیک آن، به «نقش اقتصاد» گفت: بدیهی است که شرایط جغرافیایی منطقه مکران از لحاظ سیاسی و امنیتی به گونه‌ای است که برای ما خاصیت آسیای مرکزی و افغانستان را دارد اما مزیت داخلی ندارد این منطقه نه تنها می‌تواند نیاز اقتصادی کشور را برآورده کند بلکه جایگاه ویژه‌ای نیز در بحث ترانزیت دارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه منطقه مکران از لحاظ سیاسی و امنیتی دارای اهمیت ویژه ای است، یادآور شد: بدیهی است که قدرت گرفتن مکران کلید تسلط بر خلیج فارس است و برای دستیابی به نتایج مطلوب در خصوص این منطقه لزوم تلاش در سیاست‌های کلان ضروری به نظر می‌رسد که باید از کشو چین کمک بگیریم.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست اشتباه در مورد همکاری‌های اقتصادی با کشور هند تاکید کرد: در واقع مزیت‌های اقتصادی و سیاسی منطقه مکران از جمله زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، ترانزیت، تجارت بین الملل و کریدور تردد تجار و گردشگری برای کشور بسیار مهم و اساسی است که می‌تواند مکران را به یک منطقه تجاری، اقتصادی و گردشگری مبدل کند و ثروت عظیمی را برای کشور به دنبال دارد، اما همکاری‌های اقتصادی با کشور هند سیاست اشتباهی است چرا که تمام این فرصت‌ها از بین می‌روند.

بهرامی در پاسخ به این سؤال که آیا جغرافیای توسعه نیافته با مردمی محروم منجر به رقابت‌های خلیج فارس و پیشرفت امور می‌شود؟ افزود: به نظر می‌رسد در بحث نیاز داخلی اگر در بندر امام اقدامات اقتصادی صورت گیرد، شرایط مطلوبی ایجاد خواهد شد چرا که بازار مصرف از جنوب غرب تا شمال شرق، صورت می‌گیرد، البته مکران در این منطقه دارای اهمیت ویژه‌ای نیست، اما در بُعد انتقال کالا به افغانستان و آسیای مرکزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در منطقه مکران سودآور است، ادامه داد: در واقع سواحل مکران باید از نظر حمل و نقل، اسکله‌ها شرایط مدرنی داشته باشد که در اختیار گذاشتن این امکانات در منطقه منجر به رونق اقتصادی خواهد شد و نه تنها طی یک الی دو سال منجر به بازگشت سرمایه فراوانی می‌شود ، بلکه امنیت ملی را در این منطقه ارتقاء خواهد داد و مراودات بیشتر اقتصادی را برای ایران به همراه دارد.

بهرامی در پایان با بیان اینکه سواحل مکران از مهمترین و راهبردی‌ترین بنادر اثرگذار در ترانزیت

کشور است، خاطر نشان کرد: بی تردید سواحل مکران به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها در مسیرتوسعه کشور محسوب می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که سایر کشورها دارای این امتیاز نیستند و منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود، اما متاسفانه همکاری با کشور هند فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید