یارانه پنهان غیرمجاز ها

0
43

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که چگونه باید از مرزها برای ورود مهاجران غیر قانونی حفاظت صورت گیرد؟ گفت: قطعاً باید برای حفاظت از مرزها اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع غیرقانونی صورت گیرد، چرا که در حال حاضر بسیاری از مهاجران در کلان شهرها مشغول به کار در مشاغل مختلف هستند و از یارانه پنهان استفاده می‌کنند، بی تردید باید متولیان ذی ربط تحقیقات لازم را جهت حضور قانونی و غیرقانونی افاغنه که در برخی از موارد نیز مشکل‌ساز شده‌اند، مورد بررسی قرار دهند.

دکتر سید حمایت میرزاده نماینده مجلس دهم در مورد ورود مهاجران افغان به کشور به «نقش اقتصاد» گفت: حضور مهاجران افغان در ایران و در مشاغل سختی از جمله گلخانه‌ها و یا کارخانه آجر پزی، دامداری و یا مرغداری که دولت اجازه کار را داده است، باید بصورت قانونی باشد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم با بیان اینکه درصد کمی از جوانان ما حاضر به کار در مشاغل سخت هستند، افزود: طی بازدیدهای مختلفی که در دوره نمایندگی خود از مناطق مختلف داشتم بیشتر با عدم تمایل جوانان در این گونه مشاغل مواجه شدم و پس از تحقیقات مختلف مشخص شد که جوانان بومی این مناطق بخصوص جوانان تحصیل کرده حاضر به کار در این مشاغل نیستند.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت مهاجران افغان باید اصولی و به شکلی صحیح صورت گیرد، تاکید کرد: در واقع باید با آمار و ارقام صحیح مشخص شود که چند درصد از مهاجران افغان در کدام حوزه‌ها و مناطق از کشور اشتغال دارند و پس از آن با دادن فراخوان برای این مشاغل جوانان کشور را به ترتیب جایگزین این نیروهای مهاجر کنیم به عنوان مثال، در بخش کشت و صنعت کارگران افغانی بسیاری مشغول به کار هستند که با دادن فراخوان می‌توان از افراد بومی همان منطقه در صورتی که تمایل به کار در این مشاغل را داشته باشند استفاده کرد. چرا که برای جایگزینی نیروی کار با مهاجران افغان نیاز به مدیریت اصولی و آمار و ارقام صحیح داریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که چگونه باید از مرزها برای ورود مهاجران غیر قانونی حفاظت صورت گیرد؟ ادامه داد: قطعاً باید برای حفاظت از مرزها اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع غیرقانونی صورت گیرد، چرا که در حال حاضر بسیاری از مهاجران در کلان شهرها مشغول به کار در مشاغل مختلف هستند و از یارانه پنهان استفاده می‌کنند، بی تردید باید متولیان ذی ربط تحقیقات لازم را جهت حضور قانونی و غیرقانونی افاغنه که در برخی از موارد نیز مشکل‌ساز شده‌اند، مورد بررسی قرار دهند.

نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از برخی متولیان و مسئولین ذی‌ربط در مورد کوتاهی آنان جهت ورود غیرقانونی مهاجران افغان یادآور شد: توجه به این نکته ضروری است که حضور غیرقانونی مهاجران به معنای عدم رعایت قوانین کشور است و سکوت در قبال این مسئله منجر به چالش‌های قانونی دیگر می‌شود. قطعاً تمام مهاجران افغان در کشور باید دارای شناسنامه باشند، به عنوان مثال هنگامی که اطلاعات یک فرد ایرانی در داخل کشور را توسط کد ملی به دست می‌آورند و حتی برای اشتغال نیز از طریق کد ملی استعلام سوء پیشینه صورت می‌گیرد و طی مراحل مختلف گزینش می‌شود، بی تردید در مورد یک تبعه خارجی نیز باید این اقدامات انجام شود، تا شاید ورود غیر قانونی آنان نباشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس دهم ضمن اشاره به برخی حوادث در کشور گفت: قطعاً ورود غیرقانونی برخی از اتباع خارجی به کشور منجر به رقم خوردن حوادثی می‌شود که بعضاً تلخ و ناگوار است و متاسفانه برخی از آنان نیز موفق به فرار می‌شوند، در واقع مسئولان باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشند؛ نکته اول اینکه آمار و ارقام تعداد مهاجران قانونی و غیر قانونی را درکشور برآورد کنند و نکته دیگر اینکه مهاجران نیز باید همانطور که از منابع آموزشی خدماتی درمانی سایر خدمات دیگر استفاده می‌کنند، به تبع آن باید برای کشور مثمر ثمر بوده و موظف به رعایت قوانین از جمله دادن مالیات باشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر همه مردم در سراسر کشور موفق به دریافت یارانه نمی‌شوند اما درصدی از اقشار جامعه نیز یارانه دریافت می‌کنند و همه افراد در کشور به صورت یکسان دیده نمی‌شوند، لذا یک فرد خارجی نیز نمی‌تواند بیش از یک ایرانی از مزایای مختلف در ایران بهره‌مند شود.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برخی از قوانین موجود جوابگوی نیازها نیست و تصویب قوانین و مقررات در حوزه تابعیت، ازدواج و اشتغال مهاجران ضرورت دارد، تاکیدکرد: اگر در کشور اقداماتی خلاف قانون توسط مهاجران غیرقانونی صورت گیرد مسئولیت آن متوجه متولیان و دستگاه‌های ذی ربط است، در داخل کشور نیز تمام کارخانجات بخش دولتی و خصوصی باید یک نیروی کار تبعه خارجی را مطابق با قوانین و ضوابط کشور

به خدمت بگیرند چرا که اجرای قوانین سختگیرانه برای این گونه موارد منجر به پیشگیری تبعات مختلفی می‌شود، به عنوان مثال، همان گونه که برای گرفتن وام ازدواج جوانان چندین ضامن نیاز است، برای یک تبعه خارجی نیز باید قوانین جهت اشتغال یا ازدواج آنان صورت گیرد و افراد مورد وثوق برای ضمانت داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس دهم با تاکید بر اینکه ورود اتباع خارجی باید بر اساس قوانین و ضوابط باشد، عنوان کرد: در واقع قبل از انقلاب زمانی که ایران با کمبود پزشک و متخصص روبرو بود پزشکانی از کشورهای مختلف مانند بنگلادش، هندوستان، پاکستان و فیلیپین برای خدمت به ایران آمده بودند و در چارچوب قوانین و ضوابط سختگیرانه در استان‌ها و مناطق روستایی مختلف کشور زیر نظر مسئولان مربوطه مشغول به خدمت می‌شدند، بنابراین ورود مهاجران خارجی به کشور نیز باید بر اساس ضوابط و قوانین محکم و متقن صورت گیرد.

دکتر میرزاده در پاسخ به این سؤال که آیا فرزندان اتباع خارجی می‌توانند شهروند ایرانی باشند؟ خاطرنشان کرد: هنگامی که پدر ومادریک فردهردو ایرانی نباشندچنین فردی نمی‌تواند ایرانی الاصل لقب گیرد، اگرچه همه عزیزانی که در ایران متولدشوند ویاایران رابرای زندگی نه ازسرناچاری بلکه باعشق به این خاک انتخاب کنند برای ما ایرانیان عزیز ودوست داشتنی وقابل احترامند و میمان نوازی ریشه درفرهنگ غنی ایران دارد، اما فرزندان آنان به عنوان اتباع خارجی محسوب می‌شوند.

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید