گسترش چترحمایتی بانک شهر بر اقتصاد کشور

0
19

محبوبه بیدکی-«مهار تورم، رشد تولید» شعار سال 1402 از سوی رهبر معظم انقلاب لقب گرفت  در این راستا اقتصاد دانش بنیان که از دیرباز به عنوان شاهراه اساسی تولید در کنار اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور مطرح شده است یک مدل اقتصادی پایدار در بلند مدت برای اقتصاد کشور است.

کوچکترشدن بدنه دولت، اشتغالزایی گسترده ، توجه به شرکت های دانش بنیان و استقلال کشور دربخش های مختلف اقتصادی از جمله مواردی است که بستر را برای تحقق شعار سال هموارتر می سازد. از طرفی اقتصاد مبتنی بر دانش به دلیل متکی بودن به توانمندی‌های فکری افراد از سازگاری و انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و این نوع اقتصاد، کمتر دچار تهدیدات داخلی و خارجی می‌شود و در صورت تحقق، بسیاری از مشکلات کشور مرتفع می‌شود. همین دلایل کافیست تا متولیان امر اقتصاد دانش بنیان را به عنوان یک ضرورت و هدف پیگیری کرده و در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

 

اقتصاد دانش بنیان بیش از یک دهه است که در کشورمان مطرح شده و در این راستا قوانینی مصوب و سیاست‌های حمایتی تدوین شده است.

بر اساس برآوردها، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی یک درصد است و باید ظرف چهار تا پنج سال آینده به پنج درصد برسد که کاملاً قابل تحقق است.

در قانون برنامه چهارم توسعه موضوع اقتصاد دانش محور توسعه پارک‌های علم و فناوری پایه گذاری شد که قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز از جمله برنامه‌های طلایی برای این حوزه به شمار می‌رود.

دراین رابطه تقویت توان اقتصاد شرکت های دانش بنیان، کمک به حل معضلات کلانشهرها با معرفی روش های نوین تامین مالی، تسهیل شرایط ازدواج جوانان، فرزندآوری و … نیز یکی از محورهای مهم فعالیت و سیاست‌های اعتباری بانک شهر طی 2 سال اخیر بوده است.

همچنین توسعه کارآفرینی در هر جامعه با ارتقا کیفیت وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه همراه خواهد بود. مانند ایجاد تغییرات اجتماعی یا ایجاد یک محصول ابتکاری که وضعیت موجود زندگی روزمره را به چالش بکشد. کارآفرینی به عنوان یک تغییر در نظر گرفته می‌شود که لازمه آن ریسک کردن بر سر مسائلی است که افراد به طور معمول در شروع یک تجارت جدید با آن‌ها مواجه می‌شوند. این مسائل اغلب فاکتورهایی مهم‌تر از ارزش‌های معمول اقتصادی هستند زیرا اساسا کار ماهیتی چند بعدی دارد که ارزش‌های اقتصادی تنها بخشی از آن است. در این مقاله قصد داریم ضرورت و اهمیت کارآفرینی را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.

کارآفرینی نقطه کانونی در فرایند توسعه اقتصادی تلقی می شود و به طرز غیرقابل انکاری به رشد اقتصادی کمک می کند و به همین دلیل نیز این حوزه به صورت ویژه مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران قرار می‌گیرد. چرا که هدف اصلی کارآفرینی ایجاد ارزش است و با استفاده بهینه از منابع به توسعه متوازن کشور کمک می‌کند. در واقع کارآفرینان افرادی هستند که با ایجاد کسب و کارهای جدید، به اشتغال زایی و در نتیجه آن رشد اقتصادی کمک می‌کنند.

از طرفی علی‌رغم نارسایی‌های اقتصادی در کشور، شاهد وقوع جهش تولید در شرکت‌های داروسازی هستیم و لازم است هر عامل بی ثبات کننده این وضعیت ضمن تعامل فکری و حمایتی با داروسازان حذف شود

گسترش چتر حمایتی بانک شهر برای حوزه درمان و سلامت کشور به خصوص صنعت داروسازی که تحت ظالمانه ترین تحریم ها قرار دارد، نیز به صورت مستمر در سیاست های اعتباری قرار گرفته و نگاهی به عملکرد بانک شهر در کمک به فعالان حوزه تأمین دارو و درمان نشان می‌دهد که این بانک توانسته است با پرداخت تسهیلات به بیش از 30 شرکت داروسازی، خود را به‌عنوان یکی از حامیان مهم این صنعت معرفی کند.

همچنین جایگاه بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهارنظر کارشناسان بوده است. کشاورزی یکی از رکن های اساسی اقتصاد پایدار است و در کشور ما به دلایلی نظیر:
موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت محصولات گوناگون بخش کشاورزی،  وجود نیروی کار در روستاها، وجود نیروی تحصیل کرده در رشته ‎های کشاورزی، وجود زمینه رشد محصولات با ارزشی مانند پسته، زعفران، گردو، گیاهان دارویی و غیره ،  تولیدات محصولات صنایع غذایی و نظایر آن از جمله مزیت‎ های موجود بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو صنعت کشاورزی می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی ایران نیز نقش بسزایی داشته باشد.
یکی دیگر از علل اهمیت بخش کشاورزی می توان به کم ریسک بودن آن نسبت به دیگر بخش های اقتصاد اشاره کرد. گفته می شود توسعه در بخش کشاورزی سبب پایداری در رشد اقتصادی می گردد. تحقق تمامی این موارد می تواند اقتصاد کشور را به سرمنزل مقصود برساند و اقتصاد کشور را از وابستگی به خارج بی نیاز سازد.

در این راستا به منظور همراهی با کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی و تلاش برای رفع مشکلات این حوزه نیز مبلغ 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی شعب بانک شهر پرداخت شده است.

از دیگر اقدامات بانک شهر می توان به پرداخت تسهیلات خرد (معیشتی، رفاهی، خرید کالا، ودیعه مسکن و تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی) به شهروندان، کارکنان شهرداری و سازمان های تابعه سراسر کشور هم جایگاهی مهم در سیاست های اعتباری بانک شهر داشته است.
مشارکت در 5 پروژه مرتبط با وزارت راه و شهرسازی بر اساس ماده 56 قانون الحاق و سازوکار بند (ز) تبصره 4 قانون بودجه کشور در راستای کاهش خسارات جانی و مالی در جاده ها، کاهش بار ترافیک مسیرهای مواصلاتی و افزایش ضریب ایمنی راه های کشور، کمک به پروژه احداث بزرگراه کنار گذر شرقی اصفهان ، احداث پل های تکاور و ابتهاج واقع در جاده هراز، پروژه احداث باند دوم فسا‏-استهبان‏-قطرویه‏-سیرجان، پروژه تکمیل بابامیدان‏- گچساران – بهبهان و تکمیل محور زرقان‏- خان زنیان (کمربندی شیراز) واقع در استان فارس هم بخش دیگری از حمایت های بانک شهر از پروژه های ملی است.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید