لزوم بررسی دامنه نوسانات در بازار بورس توسط سرمایه گذاران

0
1

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس بازار بورس گفت: به طور کلی، انتظار سرمایه‌گذاران برای فرجام زودهنگام یا سقوط بازار بورس بعد از هر روند صعودی، یک موضوع طبیعی است. اما این موضوع به معنای سقوط حتمی بازار نیست. اگر سرمایه‌گذاران دانش و تجربه خود را افزایش داده و با صبر و حوصله به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهند، می‌توانند از سودهای بلندمدت بازار بورس بهره‌مند شوند.حمید رضا پور کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با «نقش اقتصاد» با تاکید بر اینکه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌تواند یکی از عوامل مهم خروج حجم بالای منابع مالی از بازار بورس باشد، گفت: قطعاً یکی از عوامل خروج منابع مالی از بازار بورس عدم اعتماد سرمایه گذاران است، اما تنها عامل نیست چرا که عامل دیگری همچون وضعیت نامناسب اقتصادی، منجر به بدبینی سرمایه‌گذاران به آینده بازار بورس می‌شود تا پول خود را از این بازار خارج کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد نامناسب شرکت‌های بورسی، اتخاذ سیاست‌های نامناسب، رقابت با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار مسکن و ارز منجر به بی اعتمادی سرمایه گذاران خواهد شد تا سرمایه خود را از بورس خارج کرده و به این بازارها منتقل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پس از هر روند صعودی در بازار بورس سرمایه گذاران در انتظار فرجام زودهنگام یا سقوط ارز هستند؟ گفت: بله، این موضوع تا حدی درست است. بعد از هر روند صعودی در بازار بورس، برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از سقوط بازار، تمایل دارند که سود خود را نقد کرده و از بازار خارج شوند. این امر می‌تواند به خروج حجم بالای منابع مالی از بازار و در نهایت به سقوط آن منجر شود.

رضاپور ضمن اشاره به عوامل مختلف سرمایه گذاری در بازار بورس، ادامه داد: البته عوامل مختلفی همچون تجربه گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران در سقوط بازار بورس و نوسانات بازار که ذاتاً بسیار زیاد است منجر به ترس و اضطراب سرمایه‌گذاران خواهد شد. همچنین فقدان دانش و تجربه کافی برخی از سرمایه‌گذاران که به راحتی تحت تأثیر اخبار و شایعات قرار می‌گیرند و برخی دیگر به دنبال سودهای سریع و بادآورده هستند، حاضرند ریسک‌های زیادی را متحمل شوند.

وی با بیان اینکه روال کار همه سرمایه‌گذاران یکسان نیست، یادآور شد: برخی از سرمایه‌گذاری‌ها بلندمدت هستند و صاحبان سرمایه به دنبال سودهای پایدار بوده و به همین دلیل به نوسانات کوتاه‌مدت بازار توجهی ندارند و در طول روندهای صعودی و نزولی بازار به سرمایه‌گذاری خود ادامه می‌دهند.

این کارشناس بازار بورس افزود: به طور کلی، انتظار سرمایه‌گذاران برای فرجام زودهنگام یا سقوط بازار بورس بعد از هر روند صعودی، یک موضوع طبیعی است. اما این موضوع به معنای سقوط حتمی بازار نیست. اگر سرمایه‌گذاران دانش و تجربه خود را افزایش داده و با صبر و حوصله به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهند، از سودهای بلندمدت بازار بورس بهره‌مند می‌شوند.

رضاپور ضمن اشاره به نکاتی برای سرمایه‌گذاری در بازار در بورس، گفت: سرمایه گذاران قبل از سرمایه‌گذاری در بورس، نه تنها باید دانش و تجربه خود را در این زمینه افزایش دهند بلکه از سرمایه‌گذاری با پول‌هایی که به آنها نیاز دارند خودداری کنند و به دنبال سودهای سریع و بادآورده نباشند، بی تردیدسرمایه گذاری در بلندمدت بازدهی مطلوبی در بر دارد، آنان باید از یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع استفاده کرده و قبل از خرید هر سهم، به طور کامل آن را تحلیل کنند یا از مشاوره متخصصان مالی استفاده کنند

وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی دقیق شما از بورس در سال جدید چیست؟ اظهار داشت: بدیهی است که پیش بینی بورس در هر زمانی، به خصوص در شرایطی مثل ایران که با چالش‌های اقتصادی و سیاسی متعددی روبرو است، کار دشواری به نظر می‌رسد. با این حال، می‌توان با بررسی عوامل مختلف، تا حدی به روند احتمالی بازار در سال 1403 پی برد.

وی به نکات مثبت در بازار بورس اشاره کرد و افزود: در واقع از لحاظ دلاری، بورس ایران در حال حاضر در کف قیمت خود قرار دارد و ارزش آن به 140 میلیارد دلار رسیده است که این موضوع می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد، از سوی دیگر نسبت (P/E) بازار در حال حاضر به سطحی رسیده که نشان‌دهنده ارزندگی بازار است علاوه بر آن انتظار می‌رود که سودآوری شرکت‌های بورسی نیز در سال 1403 افزایش یابد.

این کارشناس بازار بورس تاکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که افزایش نرخ بهره بدون ریسک می‌تواند تهدیدی برای بازار سرمایه باشد و همچنین تورم بالا به کاهش قدرت خرید سرمایه‌گذاران و خروج نقدینگی از بازار منجر شود، بی تردید بی‌ثباتی‌های سیاسی را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که این بی‌ثباتی‌ها در منطقه و جهان می‌تواند بر بازار سرمایه ایران اثر منفی بگذارد، اما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید انتظار نوسانات بازار سرمایه را داشته باشیم.

رضاپور در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به نکاتی که اشاره کردم، پیش‌بینی می‌شود که بازار بورس ایران در سال 1403 با نوسانات بسیار زیادی همراه باشد چرا که در نیمه اول سال، احتمال رشد بازار است، اما در نیمه دوم سال، با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سایر عوامل، احتمال نوسانات بیشتر وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید