تورم 30 درصدی در انتظار بازار خودرو؟!

0
20

مجتبی خسروجردی روزنامه نگار: بازار خودروهای طی سالهای اخیر از مهمترین چالش های دولت محسوب می شود و گویا این بازار نسبت به وعده های دولتمردان در جهت معکوس حرکت می کند و تا به امروز این بازار روند صعودی در پیش گرفته است و انگار خیال بازگشت به عقب ندارد.

به گزارش «نقش اقتصاد»، آنچه که طی ماه های اخیر از بازار خودرو کاملا پیداست افزایش بی رویه قیمت ها در بازار آزاد است. بررسی روند اخیر قیمت ها در بازار خودرو نشان می دهد که بسیاری از خودروها ترمز قیمتی بریده و گویا شرایط فعلی دلار بیشتر به این بازار دامن می زند.

تحلیلگران و فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند که در سال جدید، تورمی 15 تا 30 درصدی بازار خودرو را متأثر کند، هر چند بازار خودرو همچنان در رکود برآمده از ضعف عرضه قرار دارد.

در حالی اقتصاد ایران وارد سومین هفته از سال 1403 شده است که در همین بازه زمانی قیمت‌ها در بازارهای مختلف دچار تغییرات بسیار شده است. بازار خودرو نیز از این شرایط مستثنی نبوده؛ به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها پراید در همین مدت 16 میلیون تومان گران شده است. پژو 206 تیپ 3 نیز افزایش قیمت 40 میلیون تومانی را تجربه کرده و تارا دنده‌ای 75 میلیون تومان گران شده است.

با وجود این شرایط، حال این سؤال برای بسیاری از خریداران و حتی فعالان بازار مطرح است که 11 و نیم ماه باقی‌مانده سال را بازار خودرو چطور خواهد گذراند. در حال حاضر کارشناسان اعتقاد دارند که روند بازار خودرو در سال 1403 به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سیاست‌های دولتی، نرخ تورم و نوسانات ارز که تأثیر به‌سزایی روی قیمت خودرو خواهد داشت. علاوه‌بر آن وضعیت تولید خودروسازان داخلی کشور و واردات نیز با تأثیر گذاشتن روی عرضه خودرو، می‌تواند افزایش قیمت ناشی از مازاد تقاضا را کنترل کند.

در همین خصوص امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: سال 1402 بدترین سالی بود که به عمر کاری‌ام خود دیدم، چون هیچ سالی تا این حد ندیده بودم که صنعت خودرو را تخریب کنند و کار را به جایی برسانند که تمام مردم و مسوولان، تنها راه نجات را شروع واردات خودرو بدانند. تا آن‌جایی که من اطلاع دارم، حتی در 40 سال گذشته هم این سابقه نداشته است.

وی می‌افزاید: سالی که گذشت، دیدیم که تولید ایران‌خودرو و سایپا کاهش پیدا کرد، بخش مونتاژی 58 درصد رشد را به خود دید و سهم آن از نظر تعدادی از 5 درصد به 23 درصد رسید. همزمان ما دیدیم که با قیمت‌گذاری دستوری چگونه این توازن را کامل به‌هم ریختند.

کاکایی عنوان می‌کند: در حوزه واردات تلاش شد که واردات آزاد شود، اما زمان برد تا این اتفاق بیفتد. بالاخره از زمانی که واردات آزاد شود تا زمانی که به بازارهای منطقه بروید، زمان می‌برد. یک چیزی در حدود 10 هزار خودرو آمده و 93 هزار خودرو ثبت‌سفارش شده است.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: با این وضعیت داریم وارد سال 1403 می‌شویم. به طور طبیعی ایران‌خودرو و سایپا امسال تضعیف می‌شوند؛ آن هم با این همه زیانی که وجود دارد و داستان‌هایی که درباره خصوصی‌سازی می‌بینیم.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: ما در حوزه خودروهای نسبتاً ارزان‌قیمت با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو هستیم و برعکس، در بخش مونتاژی اوضاع خوب است که همزمان واردات هم انجام می‌شود.

کاکایی تصریح می‌کند: در این میان، در بخش متوسط قیمت‌ها که خودروهای بالای یک میلیارد تومانی است، یک بازار بسیار متنوع و رقابتی داریم؛ البته به معنای این نیست که قیمت‌ها پایین می‌آید، زیرا ارزش ریال پایین می‌آید، ولی در بازار شاهد فروش قسطی خودرو هستیم، زیرا خریدار وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: سال 1403، سال عجیبی است، زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، اما از آن طرف در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیاد داریم و رکود اتفاق می‌افتد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید