طلا در فاز سرمایه‌گذاری

0
9

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگوبا «نقش اقتصاد» به متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا پرداخت: محمد صادق میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا  به «نقش اقتصاد»گفت: چند متغیر روی روند بازار طلا تأثیرگذار هستند و پیش از آن‌که به آن‌ها بپردازیم باید بدانیم که اگرچه طلا، یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است. اما باید در جا و با قیمت خوب خریداری شود. بنابراین، یکی از راه‌های بسیار مطمئن در داخل کشور که می‌توانیم در بازارهای بین المللی سرمایه‌گذاری کنیم سرمایه‌گذاری در طلاست و برای این منظور می‌توانیم طلای فیزیکی خریداری کرده یا از طریق طلای بورسی برای سرمایه‌گذاری اقدام کنیم. زیرا سرمایه‌گذار، هم از انس و هم از دلار استفاده می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت طلا تصریح کرد: یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر نرخ طلا، قیمت دلار است و با توجه به این‌که با سیاست‌های کنونی دولت، تقریباً در حال رفتن به اتمام دوره چهارساله ابتدایی ریاست جمهوری فعلی هستیم و کم‌کم به سمت تخلیه سیاست‌های انقباضی می‌رویم موضوع افزایش حامل‌های انرژی نیز، وجود دارد و مهم‌ترین متغیر، نقدینگی است که در سال 1402، 8 هزار همت بوده است ولی حدس ما تا پایان سال 1403 این است که میزان نقدینگی 10 هزار همت باشد؛ به‌طوری که شاید رشد بیش از محدودهٔ 20 درصد و شاید تا حدی بالاتر را در این نقدینگی داشته باشیم و در نتیجه، این متغیرها به افراد نشان می‌دهند که روند دلار افزایشی است و طلا هم، به عنوان پارامتری که رابطه مستقیمی با دلار و نقدینگی دارد افزایشی است.

میرزایی تأکید کرد: با افزایش نرخ بهره‌ای که توسط فدرال رزرو ایجاد شده است و همین‌طور، سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده توسط آمریکا به منظور این‌که بتواند تورم انتظاری خود را کنترل کند نکته‌ای که وجود دارد این است که انس جهانی طلا روند صعودی را طی کرده است و این سیاست‌ها کم‌کم می‌توانند تغییر کنند و شاید در میان مدت، تا حدی دلار نسبت به انس طلا تضعیف شود و در این میان، انس جهانی طلا بتواند رشد کند. این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روند کلی انس جهانی طلا ادامه داد: به نظر بنده، روند کلی انس جهانی طلا صعودی است ولی در ماه‌های آینده به ویژه اواسط سال 2024، چاشنی‌هایی از اصلاح دارد و احتمالاً دوباره در اواخر سال 2024 میلادی، بتوانیم کم کم شاهد رشد انس جهانی طلا باشیم. بنابراین، به نظرم، طلا تا سه سال آینده روند صعودی و خوبی دارد. البته کاری به مباحث بنیادی و سختی استخراج و افزایش ریسک‌های سیستماتیک با تنش‌ها در سطح بین الملل نداریم چراکه همه این موارد به سرعتِ رشد نرخ طلا دامن می‌زنند. اما به صورت کلی، طلا روند صعودی و بسیار خوبی دارد.

میرزایی با اشاره به این که صندوق‌های طلا فرصت ویژه‌ای برای سرمایه گذاری در داخل کشور هستند، یادآور شد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد و فرصت ویژه برای سرمایه گذاری در داخل کشور است صندوق‌های طلا هستند که ارزش بازار این صندوق‌ها در حال افزایش است؛ به طوری که در حال بزرگ شدن هستند و نقدشوندگی و کیفیت بازارگردانی بسیار بالا و سبدگردانی پویایی دارند و همچنین، با توجه به این که در بورس کالا، سامانه‌ای به صورت مستقل راه اندازی شده است که طلا به صورت مستقل مبادله می‌شود این اقدام می‌تواند برای عرضه و تقاضا بسیار خوب باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی، تأکید می‌کنم افراد، حتماً بخشی از سرمایه خود را به طلا اختصاص دهند؛ به ویژه این که صندوق‌های طلا می‌توانند فرصت بی نظیری باشند. چون معافیت مالیاتی و کارمزد پایین و نقدشوندگی بسیار بالایی دارند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید