شعار سال زنجیره‌ای از گفتمان‌ها و شعار سال‌های قبل

0
145

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نشست دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها از سری نشست‌های تخصصی با موضوع «جهش تولید و مشارکت مردم در اردیبهشت ماه سال 1403 برگزار شد که در این نشست، دکتر زهره جوادیه دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه دبیر جلسه، دکتر زهرا پورامینی دانشجوی دکتری رفتارسازمانی و منابع انسانی و دکتر آرین طاهری پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سخنرانان این نشست بودند.

دکتر زهره جوادیه دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه در نشست دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها با موضوع «جهش تولید و مشارکت مردم در اردیبهشت ماه سال 1403 از سری نشست‌های تخصصی، گفت: در خصوص ضرورت برگزاری این نشست می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ نخست اینکه تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، سیاستی گفتمانی در فقه حکومتی ما است که باید نظام حکمرانی ملی، جهت‌گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند؛ افزون بر این، توجه به این شعارسال باید در زنجیره‌ای از گفتمان‌ها و شعار سال‌های پیشین باشد. چرا که هر نوع سیاست‌گذاری در این حوزه در گرو مطالعات و اقدامات گذشته می‌باشد.

بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: نکته دوم اینکه، بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم، باید بر پایه ادبیات نظری درباره اقتصاد مقاومتی طرح شود و جغرافیای گسترده مباحث طرح‌شده در بیانات رهبر گرامی انقلاب، این مهم را تمهید خواهند کرد. نکته دیگر اینکه طبق فرمایشات رهبری، مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. «مردم در همه این دورانها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» به طور مثال جایی دیگر به این مطلب اشاره کرده‌اند که «ما ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند.»

شناخت مسئلهها و چالشهای تولید الزام بزرگ در جهش تولید

وی ادامه داد: و نکته چهارم اینکه الزام بزرگ در جهش تولید، شناخت مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومه‌ای است؛ اهمیت مسئله‌ها، منطق اولویت‌ها را می‌سازد و راه برون‌رفت از تزاحم‌ها را فراهم می‌کند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید به‌مثابه یک پیش‌فرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد. بنا بر این پایه، پرسش‌های زیادی قابل طرح هستند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: نقش موانع و عوامل تضعیف‌کنندهٔ داخلی در تولید و پیشرفت (مثل فساد، کم‌کاری و تنبلی، ضعف بهره‌وری، ضعف نگاه بلندمدت و راهبردی و) را باید بیش از گذشته برجسته نگریست و پیوسته این پرسش‌ها را برجسته ساخت که چگونه می‌توان نقش و جایگاه مردم در تولید و پیشرفت ملی را برجسته‌تر کرد؟ پیش نیاز تحقق شعار سال در چه مواردی خلاصه می‌شود؟ چطور می‌توان اقتصادِ مردمی را باور داشت؟ اساساً تحقق شعار سال بدون حضور بخش خصوصی محقق می‌شود یا خیر؟ افزایش قدرت خرید چه تاثیری بر تحقق شعار سال دارد؟ تعاونی‌های تولید فعال بشوند یا خیر؟ چطور مردم فضای امن کسب و کار را در جامعه حس کنند تا این شعار عملیاتی‌تر بشه؟

جوادیه در نهایت با تاکید بر اینکه شعار سال 1403 بر ایجاد فضای کارآمد و مشارکتی تاکید دارد تا حتی افراد معمولی نیز در روند توسعه و تولید کشور نقش فعالی داشته باشند. نگاه رهبری در این شعار نسبت به مردم حاکی از سرمایه اجتماعی خاص آن‌ها می‌باشد. چراکه بدون حضور قدرتمند مردم در جامعه به خصوص در حوزه اقتصاد این شعار میسر نخواهد شد.

اقتصاد مؤلفه مهم در همه کشورها

در ادامه این نشست زهرا پورامینی دانشجوی دکتری رفتارسازمانی و منابع انسانی گفت: اقتصاد مؤلفه مهمی در همه کشورها به حساب می‌آید. نقش مردم در اتصاد به عنوان یک استراتژی برای مسئولین کشور محسوب می‌شود. در واقع عمدلی و همزبانی در این شهار بین مسئولین و مردم جاری می‌باشد، اما برای جهش تولید الزاماتی وجود دارد که هر ارگانی باید وظیفه خود را در این عرصه به خوبی ایفا کند. اقتصاد به سمت مردمی شدن برود یعنی مشارکت یک موضوع سیاسی است و آوردن آن در موضوع شعار سال حاکی از اهمیت سیاست در اقتصاد است.

نقش رسانه در شعار سال

وی در ادامه افزود: ترغیب رسانه برای درگیرشدن و مشارکت مردم در اقتصاد، آگاهی بخشی اقشار مختلف جامعه (مردم و دولت) با استفاده از ظرفیت رسانه، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی صحیح، نگاه استراتژیک رسانه به اقتصاد مردمی شدن، توجه به ارتباط تولید و جهش اقصادی در رسانه، رصد بخشهای مختلف، مسئولین، سازمان‌ها و مردم در زمینه جهش تولید

دانشجوی دکتری رفتارسازمانی و منابع انسانی با ارائه پیشنهاداتی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: حمایت از کارآفرینان و معرفی آنها به جامعه از طریق رسانه، تسهیلات تشویقی برای شرکتهای دانش بنیان، بحث آموزش و یادگیری رسانه در حوزه شعار سال، نقد و بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه جهش تولید از جمله امکاناتی است که باید ارائه شود.

رسانه در اقتصاد با سه سطح از موضوعات مواجه است

در همین راستا و ادامه نشست آقای آرین طاهری پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، با بیان اینکه ما در اقتصاد رسانه با سه سطح با موضوعات زیرساختهای فنآورانه و حقوقی، بازار رسانه‌ای و مخاطبان مواجهه هستیم، گفت: نظام رسانه‌ای در کشور ما نیازمند اصلاح است که این موضوع از طریق تحقق آرمانهای رسانه‌ای انجام پذیر است و نیازمند سیاستهای حاکمیتی دولیت هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: در سطح دوم نیز یک چرخه چهار مرحله‌ای داریم که عبارت است از تولید، توزیع، مصرف و خود مصرف رسانه‌ای که باید نقش مردم را به این سمت انتقال داد. این ظرفیت امروز وجود دارد که انتقال رسانه به سمت مردمی شدن و خصوصی برود.

برون سازی شبکهها باید با بخش خصوصی انجام شود

وی ادامه داد: برون سازی شبکه‌ها با بخش خصوصی انجام شود تا تولید محتوای بیشتری صورت گیرد. مجوز تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای با پشتیبانی مراجع تقلید انجام شود (مانند شبکه هدهد برای کودکان).

پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث فناوری انتظار امی رود که پیشروترین بخش برای ورود فناوری بخش حاکمیتی باشد. یکی از راههای اصلی برای مشارکت مردم تنظیم گیری درآمدهای رسانه‌ای مانند تبلیغات است. در نهایت برای مصرف فرهنگی باید کانالیزه، سیاست گذاری و جهت گیری انجام پذیرد. همچنین نظام یارانه‌ای رسانه هم مورد اصلاح قرار گیرد.

در پایان این جلسه پیشنهاد شد که در بخش
توصیه به مصرف سازمان‌های مردم نهادی ذیل وزارت کار (همانند انجمن مادران) تعریف شوند که سریال و کارتون‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهند و حتی آنها دارای فشار اهرم حقوقی برای حمایت از حقوق والدان و کودکان در بخش محتوا باشند تا چنانچه اگر مغایرتی در محتوا با توجه به حقوق آنها مشاهده شد اقدامات قانونی توسط این گروه‌ها انجام شود.

(همانند خیلی از سایت‌های خارجی مثل کامنت سنس‌مدیا

commence sence media)

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید