تهدید های بازار سرمایه

0
123

بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه: درمورد دست‌انداز‌های بورس در نیمه اول 1403 یک شرایط کلی داریم که بر روی تمامی بازار‌های مالی مثل سال گذشته تأثیر می‌گذارد یعنی سیاست کلانی به اسم سیاست انقباضی داریم که بانک مرکزی اتخاذ کرده و می‌توان گفت یکی از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود رونق چندان خاصی را در بازار سرمایه مثل سال گذشته شاهد نباشیم.

یعنی به واسطه سیاست حداکثری انقباضی که بانک مرکزی نقدینگی را توسط این سیاست به حداقل می‌رساند، شاهد هستیم بازار سرمایه و بازار‌های موازی مانند ارز، ملک و سایر بازار‌ها دچار رونق نمی‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت اینکه نقدینگی در یک scale کلانی توسط بانک مرکزی جمع شده است، یکی از مهمترین عوامل خنثی ماندن یا عدم رونق بازار سرمایه و بازار‌های موازی است.

دیدیم که قیمت ارز پس از التهابات چند هفته‌ای مجدد به کانال 61 هزار تومان برگشت و این روز‌ها در یک وضعیت خنثی معامله می‌شود (با هزار تومان اختلاف در طول هفته) بنابراین می‌توان گفت این یکی از مهمترین عواملی است که کلیت بازار امسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در شرایط فعلی، ریسک سیستماتیک بر بازار حاکم نیست یعنی در حال حاضر التهابات شدید سیاسی نداریم که تأثیر خاصی بگذارد، اما ممکن است عوامل سیاسی یا اتفاقاتی که اواخر شهریور با آن مواجه هستیم مانند انتخابات آمریکا اندکی سرمایه‌گذاران را در سرمایه‌گذاری‌هایشان به تردید بیندازد.

همه این عوامل به نوعی دست به دست هم داده تا بازار به عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری کم‌خطر توسط خیلی از سرمایه‌گذاران انتخاب نشود. ضمن آنکه یک عامل مهم که از سیاست حداکثری انقباضی بانک مرکزی بوده، انتشار اوراق است مانند هفته پیش که 200 همت مجدداً اوراق منتشر شد و فعالان را ناامید کرد، چون اگر قرار بود یک رونق هم در پیش باشد، با این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد. باتوجه به اینکه اوراق، ریسک حداقلی دارد و به نسبت، درصد سودش هم قابل توجه است، باعث می‌شود همچنان عدم رونق و رشد را در بازار ببینیم.

در انتهای نیمه اول سال یکسری مسائلی وجود دارد که پیش‌بینی و اظهارنظر در مورد آن سخت است، اما ترسی که همیشه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دارند، شرایط سیاسی است که نمی‌توانند در حال حاضر آن را پیش‌بینی کنند، اما با توجه به عوامل موجود، احتمالاً بتوان اینگونه پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه رونقی چندانی در نیمه اول سال ندارد و در بهترین حالت در محدوده نوسانی به کار خود پایان دهد یعنی در بهترین حالت در همین اعدادی که در حال حاضر شاخص کل در حال معامله شدن است، ماندگار باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید