بازار مسکن ترکیه رو به افول

0
76

مینا علیزاده کارشناس مسکن: گزارش‌های منتشرشده از سوی اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که خرید خانه در این کشور از سمت اتباع خارجی و بومی‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است؛ تا آنجا که طی ماه گذشته، در مجموع 75 هزار و 569 ملک مسکونی در ترکیه فروخته شده است. اما کدام عوامل از جذابیت‌های خرید خانه در ترکیه کاسته و این بازار بزرگ را رو به افول برده است؟ خبرهایی که طی ماه‌های گذشته از کشور ترکیه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد خرید خانه در این کشور، به‌ویژه از سوی خریداران خارجی، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. بر اساس داده‌هایی که ایسنا از اداره آمار ترکیه منتشر کرده است، طی ماه گذشته در مجموع 75 هزار و 569 ملک مسکونی در این کشور فروخته شده که نسبت به 105 هزار و 394 ملک فروخته‌شده در ماه مارس و 85 هزار و 652 فقره فروش خانه در ماه آوریل 2023 کاهش بسیاری پیدا کرده است.

خارجی‌ها 50 درصد کمتر از پارسال خانه خریدند

همچنین خرید ملک از سوی اتباع خارجی در ماه آوریل امسال با 50.3 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 1272 واحد رسیده است. در این بین، شهر تفریحی آنتالیا با 454 معامله، بیشترین سهم فروش را به خریداران خارجی داشته است.استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه، نیز با 407 واحد در رتبه بعدی قرار گرفته، در حالی که استان جنوبی مرسین با 149 فقره در مقام سوم قرار دارد. طی ماه آوریل، روس‌ها با خرید 293 ملک در صدر فهرست خریداران غیربومی و پس از آن ایرانی‌ها با 117 ملک و اوکراینی‌ها با 91 ملک در رده‌های بعدی قرار دارند. اما دلیل کاهش رونق خرید ملک در ترکیه چه بوده است؟

کاهش فعلی خرید خانه در کشور ترکیه معلول اتفاقات مختلفی است که در اقتصاد این کشور به وقوع پیوسته است. تورم عمومی و افزایش قیمت خانه یکی از اصلی‌ترین این دلایل است.

تورم در ترکیه طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته، تا آنجا که در مارس 2024 به 61.1 درصد رسیده است. این امر هم قدرت خرید مردم را در ترکیه کاهش داده و هم باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این کشور برای خارجی‌ها کاهش یابد. تورم مسکن نیز در این کشور روند افسارگسیخته‌ای را طی می‌کند. بر اساس شاخص قیمت مسکن Endeksa، تورم سالانه مسکن در ترکیه طی مارس 2024 به 133.7 درصد رسیده است. همچنین قیمت مسکن در ترکیه در یک سال گذشته، به طور متوسط 133.7 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید