برگزاری مجامع الکترونیک راهی برای افزایش مشارکت سهامداران

0
85

پوریا خاوری مدیر مجامع الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: یکی از شاخص‌های مهم بازار سرمایه و حاکمیت شرکتی، مشارکت حداکثری سهامداران در مجامع است. زمانی که در یک مجمع شش هزار سهام‌دار شرکت می‌کنند قاعدتاً برای شش هزار نفر نمی‌توان به شکل حضوری فضایی را مهیا کرد که بتوانند در مجمع شرکت کنند، اما با برگزاری مجامع به شکل برخط به‌راحتی این فضا آماده شده و سهامداران می‌توانند در مجامع حاضر شوند و سؤالات خود را پرسیده و در تصمیم‌سازی شرکت‌ها نقش‌آفرینی کنند.

مزیت عمده‌ای که برگزاری مجامع الکترونیک دارد این است که یک بستر فارغ از محدودیت جغرافیایی و زمانی ایجاد می‌شود تا سهامداران بتوانند در مجامع شرکت کنند. همچنین این بستر سبب خواهد شد تا مشارکت سهامداران در برگزاری مجامع افزایش یابد.

در دو سال ابتدایی شروع برگزاری مجامع به‌صورت برخط بحث فرهنگ‌سازی مشارکت در مجامع الکترونیک دنبال شد و در همین زمان تلاش‌هایی صورت گرفت تا پیش‌نیازهای قانونی نیز برای این امر مهیا شوند.

اینک زیرساخت‌های لازم برای برگزاری تمام مجامع به شکل برخط فراهم است و به طور مثال در تیرماه که پیک برگزاری مجامع خواهد بود پیش‌بینی می‌شود تا حتی  20 تا 25 مجامع در یک روز به‌صورت برخط برگزار شود و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

همچنین خوب است یادآوری کرد که در سال 1401 حدود 78 مجمع الکترونیک برگزار شد که برای سال 1402 این عدد به 241 مجمع رسید و تنها در بازه یک سال رشد سه برابری در برگزاری مجامع الکترونیک رخ‌داده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید