سهم اندک بخش تولید از تسهیلات بانکی

0
48

محمدحسین حسینی روزنامه نگار: بنابر آمار بانک مرکزی، در دو ماهه نخست امسال، حدود 722 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که 20.7 درصد از این مبلغ به خانوارها تخصیص یافت.

بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین آمار و ارقام از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت ماه 1403 منتشر کرده و در این گزارش، آمار وام‌های اعطایی را بر اساس هدف از پرداخت و بخش‌های اقتصادی، تقسیم‌بندی کرده است.بر اساس داده‌های بانک مرکزی، در دو ماهه نخست سال 1403 بیش از 721 هزار و 964 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا شده است. افزایش این مبلغ، نسبت به دو ماهه ابتدایی سال 1402 به میزان 191 هزار و 734 میلیارد تومان و معادل 36.2 درصد بوده است.

بخش‌های اقتصادی چه سهمی از تسهیلات بانکی دارند؟

طبق گزارش منتشر شده، در دو ماهه نخست امسال، از کل وام‌های پرداختی، مبلغ 572 هزار و 500 میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار و مبلغ 149 هزار و 463 میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شده است. به بیان دیگر، سهم صاحبان کسب‌وکار از این تسهیلات 79.3 درصد و سهم خانوارها نیز از این وام‌ها 20.7 درصد بوده است.نکته قابل توجه آن است که خانوارها، نسبت به دو ماهه نخست سال قبل، 7.8 واحد درصد از سهم صاحبان کسب‌وکار از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

تأمین سرمایه در گردش؛ اصلی‌ترین نیاز تولیدکنندگان

بنابر اعداد و ارقام بانک مرکزی، بیشترین سهم وام‌های پرداختی به کسب‌وکارها، مربوط به بخش خدمات است که 39.2 درصد از کل این تسهیلات را شامل می‌شود. پس از آن به ترتیب، بخش‌های صنعت و معدن، بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی سهمی معادل 37.1 درصد، 11.6 درصد، 6.6 درصد و 5.4 درصد را از این تسهیلات داشتند.بر اساس گزارش بانک مرکزی 76.7 درصد از تسهیلات پرداخت شده به صاحبان کسب‌وکار، با هدف سرمایه در گردش بوده است. به این ترتیب مبلغ وام‌هایی که برای این هدف اعطا شده‌اند، به مبلغ 439 هزار و 270 میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 24 درصد افزایش یافته است.همچنین، بیشترین تسهیلات اعطایی به عنوان سرمایه در گردش، مربوط به بخش صنعت و معدن بوده و این بخش 42.7 درصد از منابع تخصیص‌یافته به تأمین سرمایه در گردش را به خود اختصاص داده است.

خانوارها برای چه مصارفی وام می‌گیرند؟

طبق آمار و ارقام منتشر شده، بیشترین مصارف تسهیلات اعطا شده به خانوارها، در خرید کالاهای شخصی بوده است. از کل تسهیلات پرداخت شده به خانوارها، مبلغ 59 هزار و 350 میلیارد تومان به وام خرید کالاهای شخصی اختصاص یافته است. به عبارتی نزدیک به 40 درصد از وام‌های پرداختی به مصرف‌کننده‌های نهایی در خرید کالاهای شخصی صرف شده‌اند.پس از آن، به ترتیب وام‌های قرض‌الحسنه ضروری، قرض‌الحسنه ازدواج، خرید خودروی شخصی، خرید مسکن نوساز، ودیعه مسکن، تعمیرات، قرض‌الحسنه فرزندآوری، خرید مسکن غیرنوساز و تعمیر مسکن بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی به خانوارها را تصاحب کرده‌اند.لازم به ذکر است که از کل تسهیلات اعطایی در دو ماهه نخست امسال 170 هزار و 740 میلیارد تومان به صورت تسهیلات خرد به بخش‌های مختلف پرداخت شده‌اند. این تسهیلات، که مبالغی کمتر از 300 میلیون تومان دارند، 23.6 درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در دوره یاد شده، مبلغ 8 هزار و 500 میلیارد تومان نیز در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار افراد قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید