یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد؛ سندروم وعده‌های بورسی در میان مسافران پاستور

0
104

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: اوایل سال 1402 بود که بورس پس از مدت‌ها، دوباره جان تازه‌ای گرفت و روزهای خوشِ بهاری را سپری می‌کرد که در روز 17 اردیبهشت ماه 1402، ورق بورس برگشت و روزهای سخت آن، بیش از پیش خود را نشان دادند و این روند تا جایی پیش رفت که کم‌کم اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بورس به بازاری که همچنان، می‌تواند شفاف‌ترین بازار باشد کم شد و در این میان، با وجود افزایش چالش‌ها و مشکلات بورس، روزه سکوت متولیان بازار سرمایه نه تنها دردی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه کم نکرد بلکه به درد آن‌ها نیز، افزود.

حالا، دوباره با داغ شدن تبِ انتخابات ریاست‌جمهوری برای به قدرت رسیدن در دولت چهاردهم، در میان مطالبه‌های متعددی که مطرح می‌شود شاهد کلید واژه‌های بورس و بازار سرمایه هستیم چراکه نه تنها در سال‌های گذشته، بورس توانسته است دستاویزی برای مشتاقانِ رسیدن به پاستور شود بلکه در جریان انتخابات، انتظار فعالان و سهامداران بازار سرمایه از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این است که به صورت شفاف در رابطه با بورس صحبت کنند و بگویند که آیا بورس جزء اولویت‌های دولت آن‌ها خواهد بود یا فقط با وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی درصدد پُر کردن سبد آراء خود هستند؟!

سید محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد این که آیا بورس جزء اولویت‌های دولت چهاردهم است یا خیر؟! بیان کرد: از یک جایی به بعد دولتمردان نسبت به بورس روزه سکوت گرفتند و همین موضوع باعث شد که این تصور در میان برخی از افراد ایجاد شود که به خاطر فرو رفتن بورس در رکود، اغلب مردم و فعالان به آن اهمیتی نمی‌دهند و آن را فراموش کرده‌اند و درواقع، به زعم آن‌ها بازار سرمایه مسئله اصلی مردم نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با اتفاق‌های پیش آمده در سال 97-98 و در اوج سال 99 که بورس رونق پیدا کرد و پس از آن، شاهد سقوط آن بودیم خیلی از افراد نسبت به بازار سرمایه و بورس آشنا شدند و فهمیدند فضای این شکلی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به همین خاطر، بنده، این نظر عده‌ای را قبول ندارم که پس از اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته برای بورس افتاد تعداد فعالان آن کم شده‌اند. زیرا برخی از آن‌ها به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت کردن هستند و عده‌ای از مردم هم که متضرر شدند از بورس خارج شدند و در مقابل، یک سری از افراد بدنبال این بودند که پس از مطلوب شدن وضعیت بازار وارد آن شوند و در این میان، برخی از مردم نیز، به صورت غیرمستقیم و از طریق انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار حضور پیدا کرده‌اند و به سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

اعلمی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها، بازار سرمایه به عنوان یک ابزار برای سرمایه‌گذاری معرفی شده است و خیلی از افراد با آن آشنا شده و در جریان آن، متوجه شده‌اند بدون دانش سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک نباید پا به این عرصه بگذارند. به همین دلیل، اگر افرادی علاقه به بورس و فعالیت در آن دارند باید به یادگیری صحیح آن بپردازند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید