• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۱:۳۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

در گفتگو با عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور  مطرح شد:قطعه سازان از ارز دولتی جاماندند

۱۰ تیر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

امید محمدی روزنامه نگار: تولید خودروهای ناقص به خودروسازان بازگشت، خبری که شوک جدیدی به جاده مخصوص و صنعت خودرو وارد کرده است. خودروهای ناقص یا اصطلاحاً خودروهای کف نه تنها منجربه نارضایتی مشتریان می‌شود، بلکه زیان انباشت را افزایش و نقدینگی قطعه سازان را ذوب می‌کند. شاید زمان آن رسیده که متولیان اقتصاد در کشور تغییری در سیاست‌های خود اعمال کنند، برای بررسی این موضوع با محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم؛

وضعیت نقدینگی در زنجیره تأمین خودروسازان چگونه است و چرا همواره مشکل وجود دارد؟

جریان نقدینگی و مطالبات قطعه سازان از حد قابل تحمل گذشته است، در اینجا باید از متولیان صنعت خودرو سؤال کرد که باتوجه به فروش و پیش فروش خودروها، منابع مالی کجا می‌رود؟ می‌توان پیش بینی کرد که منابع مالی مذکور صرف واردات یا هزینه‌های داخلی خودروسازان می‌شود. بارها گفته شده خودروسازان بزرگ همواره با زیان محصولات خود را به فروش می‌رسانند، شورای رقابت وظیفه بررسی قیمت خودروها را دارد. خودروسازان می‌توانند قراردادهای خود برای یک محصول را ارائه کنند. حتی می‌توانند از حسابرسان حاکمیتی خواستار بررسی و ارائه گزارش ره شورای رقابت جهت اصلاح قیمت شوند. شورای نامبرده اصلاح قیمت را قبول یا رد خواهد کرد.

 ریشه زیان انباشت خودروسازان بزرگ در دخالت شورای رقابت است؟

به ظاهر گفته می‌شود شورای رقابت در قیمت گذاری دخالت دارد، اما حاکمیت وظایفی در قبال صنعت خودرو دارد که باید به آن عمل کند. اصول حسابرسی صنعتی می‌گوید یک کارخانه چقدر باید هزینه و سرباز داشته باشد و چه مقدار قیمت تولید باشد. اگر نسبت هر یک از سه مؤلفه مذکور برابر نباشد، نشان از ضعف در اداره خودروسازان است.

به تازگی خودروهای ناقص به تولیدات خودروسازان بزرگ بازگشته است، به نظر شما علت این موضوع چیست؟

باید بررسی کرد که خودروهای ناقص اکنون نیازمند قطعات وارداتی یا در انتظار تأمین قطعات داخلی است. البته شاید این مشکل ریشه در تأمین ارز قطعه سازان نیز داشته باشد، متاسفانه در سال جاری ارز فقط به مونتاژ و واردات خودرو اختصاص یافته است. در هیچ جای دنیا همزمان چند مدل خودرو برای بازار داخل کشور مونتاژ نمی‌شود. به علت چالش‌های نقدینگی اخیراً همکاری با چند خودروساز بخش خصوصی را آغاز کردم، متاسفانه در مونتاژ خودروها داخلی سازی برخی قطعات صرفه اقتصادی ندارد.

به چالش ارزی قطعه سازان اشاره داشتید، آیا تبعیض میان تولید و واردات خودرو جهت تخصیص ارز صورت گرفته است؟

متولیان صنعت خودرو می گویند کمبود منابع ارزی وجود دارد، کاهش ارزبری دهید. متاسفانه خودروسازان بخش خصوصی تمام ارز مورد نیاز سال جاری خود را صرف واردات کردند، این تولیدکنندگان به‌دلیل سود دهی مونتاژ سرمایه خود را در این بخش هزینه اما حاضر به سرمایه گذاری در تولید خودروهای ساخت داخل نیستند. خودرویی که در کف پارکینگ خودروسازان به صورت ناقص دپو می‌شود، هر تفسیر و تعبیری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال گفته می‌شود خودرو به دلیل فقدان استاندارد، عدم رعایت قوانین زیست محیطی یا فقدان تأمین قطعه در کف مانده است.

آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای بهبود شرایط مذکور دارد؟

بله در زمانی که منوچهر منطقی سکان دار معاونت حمل و نقل وزارت صمت بود، برنامه‌ای تعریف کرد که در مرحله نخست تعرفه ساخت خودروهای مونتاژی را پلکانی کرد تا عمق داخلی سازی افزلیش یابد. دوم اینکه صنعت خودرو را با چهار پلتفرم مشترک برای بخش خصوصی سامان دهی کند. متاسفانه این برنامه در سال جاری توسط متولیان انجام نشد، بنابراین خودروسازان الزام و اجبار به رعایت چهار پلتفرم مشترک ندارد. اگر خودروسازان بخش خصوصی قبول کنند، قطعه سازان آمادگی لازم برای داخلی سازی دارند اما ناظر وجود ندارد.

برنامه‌ای که آن اشاره داشتید در وزارت صمت فقط تعریف شد یا سازمان‌های دیگر همکاری داشتند؟

اگر منوچهر منطقی برنامه‌ای که پیشتر اشاره شد را تعریف کرد، این برنامه با حضور ایشان و من در سازمان برنامه برای نخستین بار مطرح و تدوین شد. اما برنامه‌ای که سازمان برنامه برای سال جاری تعریف کرده بود با ارزی که به خودروسازان داده شد، به مرحله اجرا نرسید.

تگ ها: خودروسازانقطعه سازان خودروهیات مدیره انجمن صنایع همگن
مطلب قبلی

یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد؛ سندروم وعده‌های بورسی در میان مسافران پاستور

مطلب بعدی

چابهار و رقبایش

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

چابهار و رقبایش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زنگ خطر تجارت خارجی

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» پیامدهای عدم معرفی وزیر جدید اقتصاد را بررسی کرد؛ گـره کور کابینه

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید