دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: انحصار عامل مهم فساد درکشور

0
100

زینب فدایی روزنامه نگار: دبیرکل اتاق اصناف ایران گفت: راه مهار تورم تولید، جلوگیری از خلق نقدینگی و افزایش واردات است.

علی توسطی دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفتگو با «نقش اقتصاد» درباره جلوگیری از تورم گفت: تورم ناشی از سیاست‌های انقباضی یا انبساطی است. این که دولت سیاست‌های انبساطی را انتخاب می‌کند تورم بوجود می‌آید بنابراین راه جلوگیری از تورم تولید و افزایش واردات است. وی افزود: هرکالایی که تولید یا جایگزین نشود منجر به تورم می‌شود. تورم ناشی از خلق نقدینگی است. باید دید سیاست دولت چهاردهم انقباضی یا انبساطی است نگاه توسعه‌ای دارد یا غیر توسعه‌ای. توسطی درباره درخواستش از دولت چهاردهم گفت: یکی تثبیت نرخ ارز است و دیگری برطرف کردن مشکلات با دنیا و ارتباط و تعاملات اقتصادی با دنیا است. وی درباره عوامل فساد گفت: چیزی که عامل فساد می‌شود انحصار است. هرجایی که انحصار بوجود می‌آید باعث ایجاد مشکل برای جامعه و حاکمیت و دولت می‌شود. هر گونه رویه ضد رقابتی در اقتصاد محکوم است. انحصاری که در تولید خودرو بوجود آمده و دست دو خودروساز است و رقابتی نیست. ترجیح دولت هم این است که از این دو شرکت خودروساز حمایت کند و با این ترجیح باعث انحصار می‌شود.

کارشناس امور اقتصادی گفت: در این حوزه نیازمند یک مفاهمه ملی هستیم و همه ارکان حاکمیت به دولت منتخب که بتواند در این خصوص قدم‌های مثبتی بردارد باید کمک کنند.احمد شریف درباره وعده‌های و شعارهای انتخاباتی گفت: وقتی که یک نامزد وعده اقتصادی می‌دهد باید منابع مالی تأمین آن هزینه را مشخص کند. به عنوان مثال از محل افزایش فروش نفت که در این شرایط تحریم مشکلات عدیده‌ای برای فروش نفت داریم و امکان افزایش فروش نفت نیست آیا عملاً امکان افزایش یارانه‌های نقدی وجود دارد.وی افزود: هرچند در گذشته هم مشخص شده است که پرداخت نقدی یارانه‌ها باعث افزایش نقدینگی و تورم شده و باعث شده که سونامی‌های وحشتناکی در اقتصاد راه بیفتد و این حجم وحشتناک از نقدینگی به هر سمتی که رفته معضلات زیادی ایجاد کرده و بحران آفریده است. این کارشناس امور اقتصادی ادامه داد: این که ما مجدد وعده دهیم با افزایش یارانه نقدی به افزایش نقدیندگی دوباره دامن بزنیم، مگر این که دولتی بخواهد چاپ پول بدون پشتوانه انجام دهد و این خلق پول باعث می‌شود تورم از کنترل خارج شود و وضع از وضعیت کنونی بدتر شود. شریف گفت: این وعده‌ها کارشناسی نیست و یک نفر به خود اجازه دهد به هر قیمتی برای رأی آوردن متوسل به وعده‌های دروغ شود. وی درباره مهارتورم گفت: در دوره اول دولت آقای روحانی طیب نیا وزیر اقتصاد وقت توانست تورم را تک رقمی کند. از این تجربیات باید استفاده کنیم. مهار تورم به خودی خود مطلوب نیست و تبعات اقتصادی زیادی را داشته باشد چرا که شما مجبور هستنید به اعمال سیاست‌های انقباضی هستی. سیاست‌های پولی شما باید انقباضی باشد که میزان نقدینگی شما افزایش پیدا نکند که به تورم دامن نزند. این کارشناس امور اقتصادی افزود: افزایش تورم در کشور حالت طبیعی ندارد و ما چندین سال با تورم دورقمی مواجه هستیم. در این خصوص باید سرمایه گذاری‌ها به امر تولید سوق دهیم و سفته بازی و سوداگری در حوزه ارز و مسکن سکه و طلا جلوگیری کنیم. نکته مهم بحث جذب سرمایه خارجی است که باید با تغییر نوع گفتمان با کشورهای منطقه و سایر کشورها و شکستن تحریم‌های ناعادلانه‌ای که فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد می‌کند بتوانیم مراودات اقتصادی خود را تنظیم کنیم و اجازه ندهیم خیلی کشورها از این تحریم‌ها سواستفاده کنند و از ما امتیاز بگیرند. وی ادامه داد: در امر بازرگانی خارجی دچار مشکلات عدیده‌ای باشیم. با توجه به این که سویئفت در ایران قطع است و آل سی هم عملاً امکان پذیر نیست و حوزه تجارت خارجی ما با اختلال مواجه شده است بنابراین همه را باید در یک بسته کامل از موارد اقتصادی و فرهنگی دید و تنها مشکل ما در حوزه اقتصادی محدود نیست و تأثیر سیاست در اقتصاد ایران تعیین کننده است. شریف گفت: بنابراین در این حوزه نیازمند یک مفاهمه ملی هستیم و همه ارکان حاکمیت به دولت منتخب که بتواند در این خصوص قدم‌های مثبتی بردارد باید کمک کنند.

این کارشناس امور اقتصادی درباره اولویت‌های دولت چهاردهم گفت: در وهله اول استفاده از افراد متخصص و توانمند برای امور کشور است. یعنی با توجه به مشکلات و معضلاتی که کشور در حال حاضر با آن مواجه است مدیریت بحران در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و از متخصصین در این حوزه‌ها استفاده کنیم. نقش گرایشات سیاسی باید به خصوص در بحث‌های کارشناسی کمرنگ شود.وی افزود: سیاست‌های کلی هر دولتی مشخص است و افراد همسو را به کار می‌گیرند. در جاهایی که بصورت کارشناسی قرار است تصمیم گیری شود نباید گرایشات سیاسی دخالت داده شود. شریف ادامه داد: اولویت دیگر بحث سیاست خارجی و ترمیم روابط با دنیا است به خصوص در مذاکرات هسته‌ای که بعد از خروج ترامپ از برجام دچار اخلال شده است و این اخلالی که ایجاد شده باعث شده روابط ما با کشورهای غربی از حالت عادی خارج شود بنابراین باید با ابتکار عمل دولت و پالسهای مثبتی که ارسال می‌شود و با همکاری مجلس شورای اسلامی بشود کاری کرد که از فشار اقتصادی که به کشور و مردم می‌آید کاسته شود. کارشناس امور اقتصادی گفت: رییس جمهور بعدی اگر همسو با دولت فعلی باشد سیاست‌های آن را ادامه خواهد داد. اگر فردی که برنامه‌های متفاوت از دولت فعلی را به رأی می‌گذارد عملاً امکان ادامه این سیاست‌ها امکان پذیر نخواهد بود. وی افزود: در حوزه اقتصادی عملکرد دولت سیزدهم را موفق ارزیابی نمی‌کنم. افزایش قیمت ارز و تلاطمی که در کالاهای اساسی ایجاد شد و در تنگنا قرار گرفتن افراد حقوق بگیر و بازنشستگان که هروز به میزان دریافتی خود معترض هستند و در نهایت برای این که امور سامان داده شود باید تغییراتی ایجاد شود.

شریف ادامه داد: در بعد داخلی مهمترین اصل مفاهمه ملی باشد که در نهایت در دولت سیزدهم فرصت کافی برای رییس جمهور نداشت که تمام سیاست خود را اعمال کند و در نهایت باید حرکت به سمت همگرایی بین نیروهای داخلی باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید