• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
جمعه, ۱۳ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۹:۱۱
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

پای مافیا در میان است یا شرکت‌های خارجی تمایلی به همکاری با ایران ندارند؟
معمای تاخیر در واردات خودرو

۱۲ تیر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فرحان پورسلیم روزنامه نگار: واردات خودرو و تاخیر در آن دیگر به یک معمای حل‌نشدنی تبدیل شده است. بیش از 6 سال است که واردات خودرو به کشور آن‌طور که باید انجام نمی‌گیرد. حتی با وجود آزادسازی واردات از سال 1401 هنوز هم مخالفان واردات، مانع ورود خودرو در مقیاس گسترده می‌شوند و هر بار، بهانه جدیدی برای این موضوع دارند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان خارجی هم تمایل چندانی به همکاری با شرکت‌های ایرانی ندارند.

مخالفان واردات خودرو و افرادی که از این موضوع سود می‌برند، همواره طی سال‌های اخیر با بهانه‌های بسیاری در مقابل وارد نشدن گسترده خودرو به کشور پافشاری می‌کنند. همین موضوع باعث شده است در سال‌های اخیر، بسیاری از واردکنندگان خودرو ورشکست شوند، تعدیل نیرو کنند و در بهترین حالت به مونتاژ خودرو روی بیاورند.

شرکت‌های مونتاژکار بسیاری نیز در این سال‌های ممنوعیت تاسیس شدند که شاید نام بسیاری از آنها برای مردم ناآشنا باشد. البته مونتاژ خودرو یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها برای بهبود صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به شمار می‌رود و منجر به حرکت شرکت‌های کوچک مونتاژکار به سمت تولید خودرو می‌شود، اما مونتاژکاری در داخل ایران چند تفاوت با سایر کشورها دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

مونتاژکاری مخفیانه در ایران!

با ممنوعیت واردات و انحصار کامل بازار از سوی دو خودروساز بزرگ دولتی، شرکت‌های مونتاژکار با هدف شکست این انحصار وارد چرخه تولید شدند. هرچند این موضوع تا حدودی توانست سبد خودرویی بازار ایران را تنوع ببخشد، اما وجه اشتراک تمامی شرکت‌های مونتاژکار، همکاری با خودروسازان چینی بود.

در واقع هیچ مونتاژکاری پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، قادر به همکاری با خودروسازان غیرچینی نشده و نکته جالب اینکه همین خودروهای چینی نیز با برند اصلی نمی‌توانستند در ایران مونتاژ شوند!

طبق اخباری که اخیراً منتشر شده، خودرو چانگان CS35 پلاس که به صورت وارداتی از سوی سایپا در بازار عرضه شده است، در آینده نزدیک روی خطوط مونتاژ این شرکت با نام احتمالی 421P به عنوان اولین کراس‌اوور مونتاژی سایپا قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است چانگان CS35 پلاس اولین خودرو چینی نیست که با نام دیگر و بدون استفاده از لوگوی شرکت مادر در ایران مونتاژ خواهد شد و این یعنی حتی خودروسازان چینی نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران از مشخص شدن همکاری خود با شرکت‌های ایرانی واهمه دارند.

انتقال تکنولوژی از خودروسازان جهانی امکان‌پذیر است؟

سال 1401 که واردات خودرو آزاد شد یکی از شروط واردات، انتقال تکنولوژی از کشورهای مبدأ به داخل ایران بود. هرچند با توجه به سختی انتقال تکنولوژی، این شرط در ادامه از بندهای واردات حذف شد، اما هنوز هم بسیاری از مخالفان واردات خودرو اعتقاد دارند می‌توان در کنار واردات محدود و کنترل‌شده خودروهای خارجی، تکنولوژی استفاده‌شده در این خودروها را وارد کشور کرد و در اختیار خودروسازان داخلی قرار داد.

در وهله اول این سوال پیش می‌آید، در شرایطی که هیچ خودروساز جهانی‌ای مایل به همکاری با شرکت‌های ایرانی نبوده و حتی خودروسازان چینی نیز در همکاری‌های خود نهایت حساسیت و مخفی‌کاری را در پیش می‌گیرند، چگونه می‌توان تکنولوژی ساخت خودروهای باکیفیت جهانی را وارد کشور کرد؟

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان انجام داد واردات چند دستگاه خودرو با تکنولوژی بالا و مهندسی معکوس این خودروهاست؛ مانند همان کاری که چند سال پیش با واردات سه دستگاه تسلا مدل 3 انجام شد. البته از این موضوع در صنعت خودروسازی با عنوان «دزدی تکنولوژی» یاد می‌شود و کار اخلاقی‌ای به شمار نمی‌رود که بدون اطلاع شرکت سازنده، اقدام به مهندسی معکوس خودروهای تولیدشده کنید.

کمبود ارز یکی دیگر از بهانه‌های واردات خودرو

آخرین و بزرگ‌ترین بهانه مخالفان واردات خودرو را می‌توان کمبود ارز دانست. این دسته از افراد معتقدند در شرایطی که کشور با محدودیت شدید منابع ارزی مواجه است، نمی‌توان این منابع را در اختیار واردات محصولات غیرضروری قرار داد. اما همان‌طور که اشاره شد، در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های مونتاژکار، رشد قارچ‌گونه داشتند. همین شرکت‌های مونتاژکار، غالباً قطعات مورد نیاز را به صورت CKD از خودروساز مادر ثبت سفارش می‌کنند و پرداختی آنها معمولاً به صورت دلاری است.

بر اساس آمار وزارت صمت در سال 1402 حدود 5.45 میلیارد دلار ارز برای تولید خودروهای سواری در ایران تخصیص داده شده است. از این میزان نزدیک به سه میلیارد دلار برای خودروسازان خصوصی تخصیص یافته که تمامی آنها مونتاژکار هستند. با وجود این، برخی از شرکت‌های مونتاژکار نیز در سال گذشته به تخصیص محدود ارز برای تامین قطعات خود اعتراض داشتند و این اعتراض را می‌توان از تاخیر چندماهه در تحویل بعضی از خودروهای مونتاژی مشاهده کرد.

این در حالی است که طبق گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک، طی سه‌ماهه اول سال 1403 بالغ‌ بر 6926 دستگاه خودرو به ارزش 137 میلیون دلار وارد کشور شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند واردات چند 10 هزار دستگاه خودرو در سال می‌تواند هیجان بازار خودرو ایران را کنترل کند و طبق این آمار اعلامی، حتی با تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو می‌توان به این عدد دست یافت.

در نهایت به نظر می‌رسد کمبود ارز برای واردات خودرو بهانه‌ای بیش نبوده و این موضوع را می‌توان از اتفاقات چند سال اخیر کشور از جمله موضوع چای دبش نتیجه‌گیری کرد.

تگ ها: بازار خودروخودروخودروسازانواردات خودرو
مطلب قبلی

واکنش احتمالی بورس به آمدن جلیلی

مطلب بعدی

جلیلی و پزشکیان در کدام استان ها پیشتاز شدند؟

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

جلیلی و پزشکیان در کدام استان ها پیشتاز شدند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید