توصیه ای به نامزدهای ریاست جمهوری

0
84

ولی الله صالحی کارشناس حوزه کار: در ارزیابی مواضع اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری و مطالبات جامعه کارگری باید گفت که بنده برنامه‌ای به آن معنا در بخش کارگری ندیدم. یکی از نامزدها اعلام کرد برنامه او همان برنامه 5 ساله هفتم است و آن را عملیاتی می‌کند. می‌دانیم که برنامه‌های پنج ساله از هر دوره‌ای که آمده خیلی مفاد آن اجرا نشده است لذا تاکید بر عملیاتی کردن برنامه داریم وگرنه الان خیلی از قوانین را داریم که قانون شده ولی قابلیت اجرا ندارد.

بسیاری از افراد و طبقات حقوق بگیر و کسانی که در بخش‌های خصوصی و دولتی فعال هستند مطالبات مشابهی دارند که دستمزد، معیشت و امنیت شغلی از جمله آنهاست. طبعا شغلی که مولد باشد و فرد در آن احساس امنیت شغلی کند می‌تواند تضمین کننده آینده شغلی و معیشت باشد. در حال حاضر نسل جوان تحصیلکرده از نامزدهای ریاست جمهوری انتظار دارد برنامه‌هایی در این زمینه ارائه دهند و این برنامه‌ها صرفا روی کاغذ نوشته نشود بلکه قابلیت اجرا داشته باشد.

امروز هر وعده‌ای که داده می‌شود در رسانه ثبت و ضبط می‌شود و مردم آن را پیگیری می‌کنند، بنابراین باید به وعده‌ها جامه عمل پوشانده شود تا بی‌اعتمادی و دلسردی در جامعه به وجود نیاید.فردی که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل شده باید بتواند خود و خانواده‌اش را تامین کند لذا فراهم کردن بستر اشتغال و حفظ امنیت شغلی او امری ضروری است.

هر کدام از نامزدها که به پاستور راه پیدا کردند باید به این دو بخش مهم توجه نشان بدهند. اگر به تولید داخلی رونق داده شود خیلی از برنامه‌ها خود به خود اجرا می‌شود؛ معیشت هم همینطور هست و چنانچه افراد شغل مولد داشته باشند معیشت آنها هم به شکل آبرومندانه تامین می‌شود.

اگر برنامه‌های اشتغال و تولید در کشور عملیاتی شود،‌ موارد دیگر نظیر رفاه، مسکن و ازدواج جوانان خود به خود حل می‌شود، مشکل ما این است که فرد شغل ندارد ولی می‌خواهیم برای او مسکن بسازیم.

صرف یک نفر نمی‌تواند تغییر و تحول ایجاد کند، باید کلان‌تر به مسایل نگاه شود و تیم اقتصادی هم مهم است.تاکید مقام معظم رهبری این است که افراد کارآمد به خدمت گرفته شوند چون در باب اقتصاد امروز مسایل اقتصادی برجسته‌ است، بنابراین اگر حرفی درخصوص امنیت شغلی نیروی کار زده می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که فرد نگران آینده‌اش نباشد و بتواند اشتغال و امرار معاشی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید