یک استراتژیست مالی در گفتگو با «نقش اقتصاد» به واکاوی ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری در بازار طلا پرداخت: دوراهیِ اونس جهانی طلا و نرخ دلار

0
42

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: این روزها، بازار سکه و طلا به یکی از گزینه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری افراد تبدیل شده‌اند و با وجود این‌که افت و خیزهای مختلفی را سپری می‌کنند اما همچنان اولویت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه و استراتژیست مالی در گفتگو با نقش اقتصاد، در رابطه با وضعیت طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار بیان کرد: باید طلا را از دو منظر بررسی کنیم. اول، اونس جهانی طلا و دیگری، دلار؛ چراکه این دو عامل بر قیمت طلای داخل بسیار تأثیرگذار هستند. از نظر اونس جهانی طلا، آمریکا توانست تورم را کنترل کند. این در حالی است که دو سال پیش، تورم آمریکا به بیش از 9 درصد رسیده بود. اما امروزه، دولت آقای بایدن توانسته است در کنترل تورم به موفقیتی دست پیدا کند؛ به طوری‌که تورم به حدود 3 درصد رسیده است و این موضوع ناشی از سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو بوده و این باعث شده است تا در دو سال گذشته شاهد باشیم اونس جهانی طلا خیلی نتواند حرکت خاص رو به بالایی داشته باشد.

این استراتژیست مالی تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است با توجه به این که تورم کاملاً کنترل شده و به عدد 3 درصد رسیده است این احتمال وجود دارد که سیاست‌های انقباضی کمتر شوند و نرخ بهره، دیگر افزایش پیدا نکند و در مقابل، نرخ بهره کاهشی شود که وقتی این اتفاق بیفتد اونس جهانی طلا افزایشی خواهد بود و حتی می‌تواند 3 هزار دلار را ببیند؛ بنابراین اونس جهانی طلا شرایط مطلوبی دارد.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که «اونس جهانی طلا تا چه اندازه بر طلای داخل کشور تأثیرگذار است؟» تأکید کرد: در حد 15 درصد. اما در این میان، نکته مهم‌تر دلار است. به همین دلیل، با توجه به این که رئیس‌جمهور جدیدی برای ایران انتخاب شده که افکارش بیشتر در راستای مذاکره است و می‌خواهد با دنیا تعامل داشته باشد و احتمالاً تیم اقتصادی بسیار قوی‌تری در مقایسه با دولت گذشته داشته باشد تا با علم بیشتری روی کار بیاید این احتمال وجود دارد که اعضای کابینه اقتصادی دولت چهاردهم تا حدی بتوانند رشد اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورند و الان هم، بازار به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاح بازار دلار تصریح کرد: بازار دلار در حال اصلاح کردن است. زیرا احتمال تنش را کمتر دیده است. اما در قیمت دلار، همه چیز تنش نیست بلکه نرخ‌های دلار و طلا در داخل کشور به حجم نقدینگی بستگی دارند؛ بنابراین با توجه به این که ما متوسط 20 تا 25 درصد افزایش نقدینگی را خواهیم داشت و نقدینگی حدود 10 هزار همت را برای پایان سال 1403 پیش‌بینی می‌کنیم؛ از اینرو قیمت دلار هم، افزایشی خواهد بود و تا پایان سال، می‌تواند روند صعودی‌اش حفظ شود. اما این شیب می‌تواند خیلی کمتر باشد و درواقع، نمی‌توانیم اصلاح شدیدی را در دلار ببینیم و برخی از کارشناس‌ها، یک سری اعداد عجیب و غریبی مطرح می‌کنند که با داده‌های اقتصادی همخوانی ندارند.

میرزایی با بیان این که سرمایه‌گذاری در طلا گزینه بهتری در مقایسه با دلار است، گفت: این موضوع بستگی به تیم اقتصادی دولت جدید دارد که ببینیم تا چه اندازه می‌خواهد سیاست‌های انقباضی را اعمال کند؛ بنابراین دلار را در محدوده تعادلی 60 هزار تومان می‌بینیم و پایین‌تر از آن خیلی ماندگار نیست. از طرفی، اونس جهانی طلا را افزایشی می‌بینیم که حتی می‌تواند تا سال آینده، 3 هزار دلار را هم رد کند. در نتیجه، از آن طرف هم، شاهد افزایش اونس جهانی طلا هستیم. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در طلا در مقایسه با دلار بهتر است.

این استراتژیست مالی تأکید کرد: پرسشی که مطرح می‌شود این است که روی چه نوع طلایی می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم؟ در حقیقت، بین دلار و طلا، طلا گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است. زیرا علاوه بر این که تابع نقدینگی است تابع اونس جهانی طلا هم، هست و از آن‌جایی که اونس جهانی طلا صعودی است همین موضوع باعث می‌شود که طلا گزینه بهتری محسوب شود. اما باید توجه کرد که چه طلایی بگیریم تا سود کنیم؟ این موضوع بستگی به شرایط بازار دارد؛ به طوری‌که یک زمانی می‌توانیم چند مدل طلا را به صورت فیزیکی سرمایه‌گذاری کنیم و از آن جمله می‌توان به سکه و شمش طلا، طلای آب‌شده و… اشاره کرد. میرزایی ادامه داد: زمانی سکه طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب است که حباب سکه پایین‌تر از 17 درصد شود؛ بنابراین اگر حباب سکه زیر این عدد قرار گرفت و نرخ دلار به کمتر از 60 هزار تومان رسید سکه تمام می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. اما اگر حباب سکه به بیش از 17 درصد افزایش پیدا کرد باید سراغ شمش یا طلای آب‌شده رفت که مسئله بسیار مهمی است.

او درمورد طلای بورسی تصریح کرد: در خصوص طلای غیرفیزیکی که طلای بورسی است بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، صندوق‌های طلا هستند و اگرچه می‌توان گواهی سکه و گواهی شمش در بورس خریداری کرد ولی صندوق‌های طلا گزینه بهتری هستند. به این دلیل که مدیر صندوق دارند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در زمینه طلا انجام می‌شود و از ریسک کمتری برخوردار هستند و سبدگردانی فعالی روی گواهی‌ها صورت می‌گیرد.

میرزایی با اشاره به بهترین صندوق‌های طلا گفت: بهترین صندوق‌های طلا، صندوق‌هایی هستند که داخل پرتفوی خود، هم گواهی شمش و هم گواهی سکه دارند که متناسب با شرایط بازار، وزن این گواهی‌ها را کم و زیاد می‌کنند. به طور مثال؛ اگر سکه امامی در بازار، حباب زیادی می‌گیرد و بدنبال آن، سکه بهار آزادی هم، حباب زیادی می‌گیرد گواهی‌های سکه‌های بورسی که بهار آزادی هستند و حباب بالایی دارند و صندوق‌های طلایی که فعال هستند و دو گواهی شمش و سکه را دارند وزن گواهی سکه‌ها را کم می‌کنند و گواهی شمش‌ها را افزایش می‌دهند تا حباب ذاتی صندوق را کنترل کنند. واقعیت این است که بالعکس این قضیه هم وجود دارد. یعنی یک زمانی حباب سکه به شدت کم می‌شود و سکه جذاب شده و همین امر موجب می‌شود وزن گواهی‌های سکه را بیشتر کنند تا بتوانند از رشدها سود بیشتری بدست آورند؛ بنابراین باید سمت صندوق‌های طلایی برویم که گواهی شمش و سکه دارند و حتی اگر در حال حاضر، این نسبت به طور مساوی باشد بهتر است. در نتیجه، صندوق‌هایی که گواهی‌های شمش و سکه به نسبت برابر دارند گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند.

این استراتژیست مالی درمورد بحث مالیات از طلا تأکید کرد: موضوع مالیات طلا بسیار مهم است. مالیات بیشتر یعنی بزرگ کردن دولت و این به معنای ناکارا کردن اقتصاد است. در نتیجه، هر قدر مالیات کمتر باشد بهتر است و بدنبال آن، درآمدهای دولت باید به سمت فروش دارایی‌های دولت برود؛ به طوری‌که دولت، دارایی بفروشد اما مالیات نگیرد و این ایده‌آل‌ترین مسئله ممکن است. زیرا هرچه درآمدهای مالیاتی کمتر باشند بهتر هستند. میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: مدتی پیش هم، بسیاری از طلافروشان به دلیل وضعیت موجود اعتصاب و اعتراض کرده بودند که چرا باید به شدت مالیات پرداخت کنند. در نتیجه، هرقدر مالیات کمتر باشد رونق بازارها بیشتر است و به همین دلیل، بنده به هیچ عنوان موافق دریافت مالیات از طلافروشان به این نسبت نیستم و باید تا حدی، میزان آن کمتر شود و چارچوب‌هایش بیشتر رعایت شوند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید