توسعه برنامه کاربردی مسافرت

0
38

سید محسن بهره دار روزنامه نگار: شرکت استارت آپی ترانسریپورت امروزه از بریتانیا تا اقصی نقاط جهان با موفقیت توسعه‌یافته است. در این خصوص مصاحبه مبسوطی توسط مجله فن‌آوری ریلی با مهندس «والی احمد» مدیر عملیات شرکت استارت آپی ترانسریپورت انجام‌شده است که رئوس آن اجمالاً به شرح زیر نگارش می‌گردد. از هنگامی‌که برای نخستین بار راه‌آهن سرتاسری بریتانیا در سال 2017 استارت آپ ترانسریپورت را برای توسعه و بهبود خدمات مسافری انتخاب و به همکاری دعوت نمود. این شرکت نوپا و فن‌آور تاکنون موفقیت‌های فراوانی را به دست آورده است. در سال 2021 این شرکت نوپا قراردادی را با گروه خدمات مسافری ریلی منعقد نمود که بر اساس آن استارت آپ مزبور متعهد گردید تا یک برنامه کاربردی را برای ارتقای سطح خدمات مسافری تهیه و در راه‌آهن سرتاسری بریتانیا پیاده‌سازی نماید. بااین‌حال ایرلند شمالی به دلیل ساختار و قطارهای متفاوت از شمول این قرارداد خارج گردید. با توسعه این شرکت به یک شرکت گسترده چندملیتی، کشور چین نیز به این استارت آپ افزوده شد و تعهد تولید نرم‌افزار کاربردی برای کمک و هدایت معلولان در حمل‌ونقل عمومی به آن اضافه گردید. در ادامه برنامه توسعه نرم‌افزار کاربردی توسط این شرکت استارت آپی کمک به بیماران اوتیسمی نیز به فعالیت‌های این شرکت اضافه گردید. اضافه شدن ژاپن از طریق یک سرمایه‌گذاری 12 میلیون دلاری برای توسعه برنامه‌های کاربردی این شرکت از دیگر نقاط عطف این استارت آپ محسوب می‌شود. همچنین در همکاری با شرکت‌های حمل‌ونقل ژاپنی این شرکت متعهد گردید که بخش هواپیمایی ژاپن را نیز پوشش دهد. برای این شرکت نوپا، بازار هدف بعدی حمل‌ونقل عمومی امارات متحده عربی بود که با توسعه برنامه‌های کاربردی برای راه‌آهن سرتاسری امارات متحده عربی آغاز شد. مدیر عملیات این استارت آپ ریلی ضمن تأکید بر ایجاد ارزش‌افزوده و خلق تمایز نسبت به سایر شرکت‌ها، وجهه تلاش اصلی این شرکت را توسعه خدمات در تمامی کشورهای جهان اعلام نمود. ایجاد مزیت رقابتی برای آن دسته از شرکت‌های ریلی که بعضاً از فن‌آوری‌های قدیمی استفاده می‌نمودند، خود یک نقطه عطف به شمار می‌رفت. خواه‌ناخواه صنعت حمل‌ونقل ریلی در معرض فن‌آوری‌هایی است که جلوه ظاهری و ساختاری مجموع شبکه را دستخوش تغییر می‌سازد. این مهم را به‌وضوح می‌توان در شرکت‌های حمل‌ونقل نظیر «اوبر» به‌وضوح دید.ایجاد ارزش‌افزوده و توسعه فن‌آوری جدید برای تسهیل و کمک‌رسانی به افراد معلول و مُسن در حمل‌ونقل عمومی از رئوس فعالیت‌های این استارت آپ بوده است. یکی از چالش‌های مهم این شرکت نوپا در ابتدای امر جلب اعتماد شرکت راه‌آهن سرتاسری بریتانیا و وزارت حمل‌ونقل این کشور بود. آن‌ها به‌سرعت ارزش اپلیکیشن «مسافرت» را فهمیده و تصمیم مثبتی گرفتند که سرنوشت استارت آپ ترانسریپورت را به‌کلی تغییر داد. در ادامه آنچه موجب رشد این استارت آپ شد، تصمیم راه‌آهن سرتاسری بریتانیا برای استفاده از این اپلیکیشن در تمامی بخش‌های این صنعت بود که لازم می‌شد تمامی نقاط را پوشش دهد، بنابراین سفرهای چندمرحله‌ای را نیز شامل می‌شود به‌عنوان‌مثال مسیر ریلی لندن به بیرمنگام، ادینبورگ تا گلاسکو و نظایر آنکه لازم بود فن‌آوری بر اساس آن تغییر و طراحی مجدد شود ازجمله برنامه‌های توسعه محسوب می‌شود. دراین‌بین یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های مرتبط با استقرار این اپلیکیشن عدم وجود زیرساخت‌های لازم است. نگاهی به فهرست متقاضیان استفاده از سرویس‌های این نرم‌افزار نشان می‌دهد که در میان تمامی آن‌ها ژاپن دارای قدیمی‌ترین شبکه ریلی بوده و از سوی دیگر نیز دارای یکی از بهترین راه‌آهن‌های جهان است. لذا توسعه برنامه کاربردی ساخت این شرکت در ژاپن از آن جمله و با همان روال است. بااین‌حال این دو کشور خود نیازمند استفاده از ابزارهای مکملی هستند که بتواند بهبود فرایندهای خدمات مسافری آن‌ها را سبب شود. از سوی دیگر زیرساخت‌های جهان در حال بهبود است و رسیدن آن به مرحله از تعالی که دسترس‌پذیری حمل‌ونقل عمومی را برای همگان تسهیل نماید، خود جریانی زمان‌بر است. ازنظر مالی نیز بهبود زیرساخت‌ها نیازمند تخصیص منابع مالی است. گاه به علت توپوگرافی مکانی استفاده از فن‌آوری‌های نوین دشوار می‌نماید. بنابراین وجود فن‌آوری‌هایی که پشتیبانی از زیرساخت‌های موجود را امکان‌پذیر نماید ضروری می‌نماید. با لحاظ موارد فوق به نظر می‌رسد مدیریت تغییر نیازمند همکاری نزدیک و تعامل با شرکت‌های ریلی در بریتانیا، ژاپن و سایر کشورها است.

از سوی دیگر اجرای کامل برنامه و استقرار فن‌آوری در ژاپن به علت فرهنگ خاص حاکم بر ژاپن متفاوت از بریتانیا است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، ژاپنی‌ها علاقه‌مندی بیشتر به فنّاوری‌های جدید از خود نشان داده و استقبالی متفاوت از بریتانیا دارند و لذا درجه همکاری و موفقیت تا حد بالایی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر شرکت‌های ژاپنی بسیار آینده را در نظر گرفته‌اند و از این لحاظ بسیار مدبرتر به نظر می‌رسند. از سوی دیگر مشاهده می‌شود کیفیت خدمات مشتری در شبکه ریلی ژاپن بسیار پیشروتر از سایر کشورهاست، لذا باید گاه تعامل تااندازه‌ای نزدیک باشد که راه‌کار جدید و نوآوری ویژه‌ای خلق گردد و این همان خواسته شرکت‌های ریلی ژاپنی است. شرکت استارت آپ «ترانسریپورت» در مسیر توسعه برای آینده خود با کشور امارات همکاری می‌نماید و این خود به ترسیم نقشه راهی می‌انجامد که فعالیت‌های آتی این شرکت را مشخص می‌نماید. این شرکت نوپا در ادامه فعالیت خود با خطوط هوایی کشور امارات همکاری می‌نماید. علاوه بر امارات سایر کشورهای عربی نظیر عربستان، عمان و کویت را مدنظر خود قرار داده است. کشورهای یادشده مایل بودند بهترین تجربیات خدمات مسافری را برای استفاده در شرکت‌های حمل‌ونقل خود و به‌طور ویژه مسافران ناتوان، مُسن و کم‌توان یا معلولان حرکتی ارائه دهند. توسعه مرزهای جغرافیایی مهم‌ترین استراتژی این شرکت حمل‌ونقلی بوده است که روند رشد و بلوغ آن را هموار نموده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید