«نقش اقتصاد» میزان تأثیرپذیری بازار انرژی را از انتخابات امریکا را بررسی کرد: تهدیـد ی به نـام ترامپ

0
37

محمد ارفع مترجم: سیاست‌های تعرفه که ترامپ پیشنهاد کرده است، می‌تواند بازارهای جهانی انرژی را به شدت مختل کند.

تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چهار ماه زمان باقی مانده است اما در بعضی از پایتخت‌های جهان، سیاستمداران مضطرب شده‌اند. دونالد ترامپ وعده داده است تقریباً برروی واردات هر کالایی به آمریکا، تعرفه اعمال خواهد کرد. اما بعضی هم در آمریکا مضطرب شده‌اند زیرا سیاست تعرفه ممکن است تجارت کالاهای انرژی را زیر و رو کند.

رویکرد تعرفه‌ای که دونالد ترامپ در مرکز سیاست تجاری خود پیشنهاد کرده است، موضوع جدیدی برای او نیست.

وی از همان بار نخستی که به کاخ سفید راه یافت، طرفدار سیاست‌های حمایت‌گرایانه بود و هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشت وی به یکباره تغییر موضع دهد. اما این نگرانی وجود دارد که این تعرفه‌ها، باعث برانگیخته شدن جنگ‌های تجاری خواهند شد و صادرات آمریکا به خصوص در حوزه انرژی، آسیب خواهد دید.

کلاید راسل، نویسنده رویترز، به تازگی در مقاله‌ای نوشت: رویکرد تعرفه‌ای به احتمال زیاد بر روی صادرات انرژی آمریکا به چین که هدف اولیه این رویکرد تعرفه‌ای است، به شکل منفی تأثیر خواهد گذاشت. چین ممکن است در واکنش به این تعرفه‌ها، واردات همه نوع کالای انرژی از آمریکا را ممنوع کند.

اما این می‌تواند برای اتحادیه اروپا که واردکننده بزرگ دیگر کالاهای انرژی آمریکا است، خوب باشد و در سناریویی که تحت آن، ترامپ بر روی واردات چینی تعرفه وضع می‌کند و چین با ممنوعیت واردات نفت و گاز آمریکا، تلافی می‌کند، این بلوک، از قیمت‌های پایین‌تر کالاها سود قابل توجهی خواهد برد.

همچنین «اندی وینستون»، تحلیل‌گر بازارهای مالی،‌ در این رابطه گفت: «اصولاً روی کار آمدن مجدد ترامپ معادل خواهد بود با آشوبی فراگیر در بازارهای انرژی. البته در نهایت بازارهای مالی خود را با همه‌چیز تطبیق می‌دهند، اما به نظر من،‌ چنانچه ترامپ بار دیگر وارد کاخ سفید شود، دستکم در ماه‌های نخست شاهد بی‌نظمی و فراز و فرود بسیار در بازارهای مالی خواهیم بود، به‌ویژه در حوزه انرژی که ترامپ تاکید عمده بر آن دارد.»

وی افزود: «ترامپ معتقد به درون‌سپاری صنایع آمریکایی و همچنین افزایش حفاری‌های نفتی است. این مسئله البته می‌تواند بر نرخ بیکاری در آمریکا تأثیر مثبت بگذارد، اما در عین حال بازارهای انرژی از این مسئله تاثیرات بسیار می‌گیرند. به‌ویژه آن‌که باید در نظر گرفت که اکنون سیاست‌های نهادهایی مانند اوپک پلاس مبتنی بر کاهش تولید است و بی‌تردید ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات این مسئله را به چالش می‌کشد. به‌راحتی می‌توان تصور کرد که تأثیر این مسئله بر قیمت حامل‌های انرژی تا چه اندازه آشوبناک خواهد بود.»

طبق گزارش فایننشال تایمز در ماه گذشته، اتحادیه در حال آماده‌سازی دو پاسخ جایگزین برای سیاست‌های تجاری ترامپ در صورت انتخاب شدن او است. اولین مورد پیشنهاد یک معامله تجاری به دولت جدید است و دیگری تهدید به تلافی. با این همه، به گفته کارشناسان، اتحادیه اروپا نمی‌تواند تهدید کند که خرید گاز طبیعی مایع یا نفت آمریکا را به منظور تلافی برای تعرفه‌های احتمالی متوقف می‌کند. این حرکت برای چین امکان‌پذیر است زیرا چین به تامین‌کنندگان انرژی جایگزین، به ویژه روسیه دسترسی دارد. اما اتحادیه اروپا چنین امکانی ندارد. در واقع، اتحادیه اروپا گزینه‌های تلافی‌جویانه زیادی علیه ایالات متحده ندارد – به ویژه در زمینه انرژی. با این حال، تولیدکنندگان انرژی ایالات متحده نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند.

به گفته «ویکتوریا اینتی»، تحلیل‌گر حوزه بازارهای انرژی، در صورتی که ترامپ همچنان مسیر پیشین خود را در دور جدید ریاست جمهوری ادامه دهد، تنها یک امکان برای بهبود اوضاع وجود دارد و آن این بوده که همه شرکای تجاری ترامپ علیه او بایستند. وی گفت: «این مسئله اما نهایتاً بازارهای انرژی را آرام نخواهد گذاشت. در نتیجه این سناریوی احتمالی، صادرات انرژی گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگان را مجبور می‌کند برای ماندن در بازی تجارت جهانی نفت و گاز تخفیف ارائه دهند.»

با این حال، احتمال تحقق چنین سناریویی بسیار اندک است. برای مثال، همانطور که اشاره شد، برخی از بزرگ‌ترین خریداران ایالات متحده واقعاً یک تأمین‌کننده جایگزین ندارند، بنابراین آنها به‌سادگی باید به خرید نفت و گاز ایالات متحده مانند گذشته ادامه دهند، چه تعرفه در کار باشد و چه نباشد. همچنین باید در نظر گرفت که طی هفته‌های اخیر گروه گلدمن ساکس و سیتی گروپ در گزارش‌های جداگانه اعلام کردند که گرچه وعده‌های نامزد جمهوری‌خواه برای تقویت تولید نفت خام کشور بعید است محقق شود، اعمال تعرفه‌های تجاری او می‌تواند به کاهش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی بینجامد.

این امر در مورد اتحادیه اروپا و همچنین ژاپن صادق است که به تحریم‌های گروه 7 علیه روسیه ملزم شده است تا واردات کالاهای انرژی روسیه را به حداقل برساند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر، شوکی عظیم به بازارهای انرژی وارد شود، شوکی که البته برای فروکش کردنش چه‌بسا باید ماه‌ها یا حتی سال‌ها منتظر ماند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید