بازار سهام در بلاتکلیفی

0
34

همایون دارابی  کارشناس بازار سرمایه: دامنه نوسان ابزاری در اختیار مدیران سازمان بورس است که با توجه به شرایط، هر زمان با ایجاد تغییر در آن می‌توانند بازار را به نحوی متعادل کنند یا حداقل به سمت تعادل ببرند.

باید توجه شود که مدیران بازار سرمایه ابزارهای متنوعی در اختیار ندارند. یعنی با توجه به محدودیت‌های قانونی و چارچوب‌هایی که در بازار شکل گرفته، شرایط ایده‌آلی از نظر دخالت رگولاتور وجود ندارد. به همین خاطر فشار قابل ملاحظه‌ای به زیرساخت‌های بازار از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا، ساعت‌های معاملاتی و ابزارهای دیگر کنترل بازار وارد می‌شود.

در حال حاضر نیز یکی از شرایط بسیار نامناسب در بازار تجربه می‌شود؛ بلاتکلیفی دولت جدید در معرفی وزرا و روسای هلدینگ‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و صندوق‌های بازنشستگی موجب انفعال در تصمیم‌گیری بازار شده است.

به همین خاطر سازمان بورس مجدداً دامنه نوسان را تغییر داد تا بتواند قدری از پنیک بازار را کنترل کند و شرایط را به روزهای عادی بازگرداند. با این حساب باید گفت به نظر می‌رسد این تصمیم یک تصمیم ناشی از شرایط خاص بازار بوده است.

بالغ بر 60 درصد بازار سهام به طور مستقیم زیر نظر دولت و نهادهای عمومی است و آینده این سهم‌ها به سیاست‌های انتخابی دولت، کابینه و برنامه آنها درباره نرخ بهره، ارز و قیمت‌گذاری دستوری وابسته است. ما هنوز یک مصاحبه یا یک برنامه مدون از اولویت‌های اقتصادی دولت ندیده‌ایم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید