«نقش اقتصاد» از نحوه جدید پیش فروش خودرو گزارش می دهد: بـا زگشت لاتاری خودرویی

0
76

مرضیه خوشکار روزنامه نگار: بزرگ‌ترین خودروساز کشور با معرفی سامانه جدید برای عرضه محصولاتش به طور رسمی با کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، به قرعه کشی خودرو در بین متقاضیان روی آورده است، چراکه با توجه به اعلام ایران خودرو، در صورتی که تعداد درخواست ثبت‌شده از ظرفیت عرضه بیشتر باشد، اولویت‌بندی متقاضیان به صورت قرعه‌کشی تعیین می‌شود.

شرکت ایران خودرو که در اسفند ماه سال 1401، پس از دور اول فروش خودروهای یکپارچه داخلی، محصولات خود تا پایان سال 1402 را پیش‌فروش کرده بود؛ حالا در اطلاعیه‌ای نحوه درخواست خرید ری‌را، پژو 207 دستی، تارا، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی و هایما را اعلام و سایت جدیدی به آدرس
www.ikcosales.ir را برای ثبت‌نام متقاضیان معرفی کرد تا بخشی از ظرفیت تولید سال آینده خود را پس از حدود یکسال و نیم، به‌صورت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده برای هر سه گروه متقاضیان عرضه کند.

مشتریان محصولات ایران خودرو از روز یکشنبه 21 مرداد ماه تا پایان روز شنبه 27 مرداد ماه فرصت دارند یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل را به‌نام ایران خودرو وکالتی کرده و مبلغ 230 میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند.

این در حالی است که بر اساس روال ثبت نام در سامانه خودرویی کشور، متقاضی خودرو با ایجاد حساب وکالتی به مبلغ 100 میلیون تومان در صف انتظار قرار می‌گرفت، اما نکته قابل توجه اینجاست که ایران خودرو با اعلام رقم 230 میلیون تومانی برای ایجاد حساب وکالتی، گام خود را برای افزایش قیمت از همین ابتدا برداشته است.

باید تا سقف 50 درصد قیمت خودرو در حساب بانکی متقاضی تا زمان انجام و اعلام اولویت‌بندی مسدود باشد؛ بر این اساس مبلغ مسدودی در این طرح 230 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

پیش از این نیز گروه خودروسازی سایپا از هفته گذشته فروش کوییک را آغاز کرده بود. فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو کوییک GXR-L ویژه متقاضیان عادی از محل مازاد ظرفیت طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 17/05/1403 از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا آغاز شده است. و به گفته این شرکت خودرو سازی تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

در اطلاعیه شرکت سایپا یادآور شده است متقاضیان می‌توانند جهت تسهیل در فرآیند ثبت نام، قبل از زمان شروع ثبت نام به آدرس قید شده مراجعه کرده و نسبت به ثبت و یا به روز رسانی اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اقدام کنند. شایان ذکر است ثبت نام در این طرح فروش، صرفاً از طریق آدرس سایت رسمی شرکت امکان پذیر است و در صورت استفاده از سایر آدرس‌ها، عواقب آن بر عهده متقاضی خواهد بود.

در گذشته عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در چند مرحله از طریق قرعه کشی انجام شد، اما با توجه به اینکه این شیوه چندان رضایت بخش نبود و بسیاری از متقاضیان موفق به خرید خودرو نمی‌شدند وزیر صمت وقت در اواسط سال 1401 وعده حذف قرعه کشی خودرو را داد و با اقدامات لازم برای رشد تولید خودرو، این وعده در اسفند ماه سال 1401 محقق شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به شیوه قرعه کشی به عرضه خودرو در به شیوه نوبت دهی تغییر کرد.

البته ناگفته نماند که پیش از این برخی از خودروسازان با ایجاد بازارهایی به صورت خصوصی اقدام به فروش خودرو به قیمت گزاف می‌کردند که با اعلام زمان قرعه کشی برای عرضه خودرو به مشتریان، علاوه بر اینکه در وضعیت قیمت‌ها تاثیری نگذاشت باز هم موجبات نارضایتی متقاضیان محصولات خودرویی را برانگیخت و پس از ایجاد جنجال‌های قرعه کشی خودرو و ایجاد نارضایتی مشتریان از لاتاری خودرویی، سامانه فروش یکپارچه خودرو برای جلوگیری از این مشکلات
راه اندازی شد، اما این سامانه نیز نتوانست رضایت خودرویی‌ها را جلب کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید