• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۱:۵۹
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

مانع توسعه صنعتی ایران

۳۱ مرداد ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو: قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث شده تعادل بازار به هم بریزد و یک بازار رانتی ایجاد و یک عده رانت‌خوار شوند. ایران‌خودرو و سایپا حدود 200 همت با قیمت‌گذاری دستوری ضرر کرده‌اند که بیش از دو و نیم برابر این مبلغ به جیب کسانی که از ایران‌خودرو و سایپا خرید کرده‌اند رفته است. برآورد من توزیع بیش از 500 هزار میلیارد تومان رانت است، ضمن این که حداقل 20 تا 30 درصد خریداران دلال بوده‌اند. قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر صنعت خودرو به اقتصاد کشور ضربه زده و باعث شده پول از بخش شفاف اقتصادی به بخش غیرشفاف برود و آثاری چون سقوط بورس را به دنبال داشته باشد. این نوع قیمت‌گذاری باعث ایجاد بازار رانتی، به هم ریختن اطلاعات عرضه و تقاضا و به تبع آن برنامه‌ریزی اشتباه می‌شود و همه چیز غلط پیش می‌رود، به‌طوری که سامانه فروش متمرکز ایجاد و بعد هم پول مملکت در پارکینگ‌ها حبس می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری تولید داخل را نابود کرد و جدا از 200 همت زیانی که بر اساس آمار رسمی است، یک ضربه بزرگ‌تر خوردیم و آن هم این بود که امروزه صنعت خودرو علی‌رغم تمام زحمت‌هایی که دست‌اندرکاران داخل این صنعت می‌کشند به یک صنعت منفور تبدیل شده و سرمایه‌گذاری در آن حداقلی و سرمایه‌گذار از آن فراری است؛ امروز به جایی رسیده‌ایم که مردم و مسئولین راه حل نجات را واردات خودرو می‌دانند و این ضربه به نظر من بزرگ‌تر از آن 200 هزار میلیارد تومان زیان است. این رقم را می‌توان جبران کرد، اما از دست رفتن سرمایه اجتماعی و تصویر ذهنی جامعه از صنعت خودروی کشور بزرگترین ضربه‌ای بود که قیمت‌گذاری دستوری و مدیریت دولتی سر خودروسازی آورد. آنقدر بدبخت شده‌ایم که راه حل نجات خودمان را واردات خودروی دست دوم می‌دانیم. در شصت سال گذشته هیچ وقت ملت ایران به چنین جایی و به این حد از ذهنیت منفی نسبت به یکی از مهم‌ترین صنایع کشور نرسیده بود. این استاد دانشگاه گفت: ایران‌خودرو و سایپا حتی در وضعیت فعلی، از اکثریت صنایع که در ایران ادعا دارند پیشرفته‌تر هستند. با قاطعیت می‌گویم صنعت خودرو ایران جزء پیشرفته‌ترین صنایع ما است و بخاطر قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌گذاری‌های غلط دولتی‌ها، نمایندگان مجلس و دخالت‌های آن‌ها به این روز افتاده است.نه تنها قیمت‌گذاری دستوری غلط است که همان قیمت‌گذاری دستوری را هم درست اجرا نکردیم تا آخر خردادماه اکثر قیمت‌های ایران‌خودرو براساس اطلاعات شهریور ماه 1401 بود، در حالی که اگر در این مدت نص صریح دستورالعمل را هم اجرا می‌کردند و به موقع قیمت‌ها را به‌روزرسانی می‌کردند، باز وضع بهتر از این بود.قیمت‌گذاری دستوری نه تنها به صنعت خودرو بلکه به مسیر توسعه صنعتی کشور ضربه زدتبعات ضربه به مسیر توسعه صنعتی ایران جبران‌ناپذیر است. دولت چهادهم لازم نیست کار خاصی انجام دهد، فقط کار اشتباه نکند. مسئولان دولت قبلی می‌گفتند که ما قیمت‌گذاری دستوری را برمی‌داریم ولی اتفاقی رخ نداد. پیشنهاد من این است به جای این که به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری باشیم که در شرایط فعلی سیاسی امکان‌پذیر نیست، همین قیمت‌گذاری دستوری را درست و در زمان تعیین شده اجرا کنیم. این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو اضافه کرد: آرزوی من این است که مسئولان، اصولی رفتار کنند و اجازه دهند اقتصاد آزاد باشد، اما واقع‌بینانه و براساس اوضاع سیاسی کشور می‌گویم، متاسفانه آزادسازی قیمت خودرو به عنوان یک مسئله امنیتی مانند قیمت بنزین مطرح است و به این راحتی قابل حل نیست؛ حالا که آزادسازی قیمت‌ها ممکن نیست، حداقل قیمت‌گذاری دستوری خودرو صحیح اجرا شود و سلیقه‌ای نباشد. خودروسازی ما توانمند است و ایران‌خودرو و سایپا همچنان قوی‌اند. توقع ما این است که قیمت‌گذاری، درست و به موقع اجرا شود و در عوض دست مدیران صنعتی ما را برای اصلاحات درون ساختارهای خودروسازی و زنجیره تأمین باز بگذارند و اجازه بدهند که مواد اولیه و قطعات براساس رقابت خریداری شود. قیمت‌گذاری دستوری و سامانه فروش اجازه نمی‌دهد که بازار خودرو رقابتی شود و به تعادل برسد. درست است که در خودروهای زیر یک میلیارد تومان کمبودهایی داریم، اما در خودروهای بالای یک میلیارد تومان تنوع زیادی داریم. اگر قیمت‌گذاری دستوری نباشد و قیمت آزاد باشد، به راحتی رقابت سنگینی بین خودروسازان ایجاد می‌شود و برعکس وضعیت فعلی، خودروسازان باید به دنبال مشتری بدوند. قیمت‌گذاری دستوری یک شمشمیر دو لبه است که از یک طرف تولید داخلی زیر یک میلیارد تومان را نابود کرد و از طرف دیگر بازار تضمین شده‌ای برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان به وجود آورد.

تگ ها: ایران خودروتعادل بازارتوسعه صنعتی ایرانخودروسایپاقیمت گذاری دستوری خودرو
مطلب قبلی

گره کور بنزین در ایران

مطلب بعدی

صادرکنندگان فولاد در چاه زیان

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

صادرکنندگان فولاد در چاه زیان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

۱۱ تیر ۱۴۰۴

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شرکت‌های ایلان ماسک قربانی دعوا با ترامپ می‌شوند؟

۱۱ تیر ۱۴۰۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

۱۱ تیر ۱۴۰۴

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

۱۱ تیر ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بسته شد/ پروازهای فرودگاه امام(ره) و مهرآباد همچنان لغو است

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

براساس اعلام وزارت راه، آسمان مرکز و نیمه غربی کشور به روی پروازهای عبوری بین‌المللی بسته شد و لغو پروازهای...

خدمات حضوری بانک سپه از سر گرفته شد/ در تلاشیم طی 48 ساعت آینده ارائه خدمات غیر‌حضوری امکان‌پذیر شود

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

دکتر پرتوافکنان عضو هیات مدیره بانک سپه در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از برقراری مجدد ارائه خدمات حضوری این بانک...

بخشودگی جرایم تأخیر مشتریان بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

جرایم تأخیر مشتریان اعتباری بانک سپه از ابتدای جنگ تحمیلی 12 روزه تا پایان تیر‌ماه سال جاری در راستای پویش...

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بازگشت صنایع آسیب‌دیده به چرخه تولید با طرح حمایت از تولید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین و اجرای طرح جامع ''حمایت از تولید'' برای جبران خسارات صنایع آسیب‌دیده در...

شکستن رکورد مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در زمان جنگ

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ تیر ۱۴۰۴
0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تدابیر هوشمندانه و تلاش شبانه‌روزی ۱۶۰ هزار نیروهای عملیاتی در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید