درگفتگوی «نقش اقتصاد» با یک تحلیلگر بازار سرمایه بررسی شد: دو رویکرد برای رونق بازار سرمایه

0
46

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد با حضور در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه خبر به واکاوی اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم پرداخت.

وزیر اقتصاد با اشاره به 14 چالش مهم اقتصادی گفت: تمام فعالیت‌هایی که ما در اقتصاد انجام می‌دهیم نتیجه آن باید در 4 متغیر مهم کلان اقتصادی نمایان شود، اول؛ کنترل تورم و ثبات اقتصادی، دوم؛ رشد بالای اقتصادی، سوم؛ توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر و چهارم؛ کاهش بیکاری و پایین آوردن نرخ بیکاری است و اگر تلاش‌هایمان در اقتصاد به این 4 مورد نرسد عملاً فایده‌ای ندارد.همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر این که باید اعتماد را به بورس برگردانیم، افزود: مهم‌ترین محل نگاه سرمایه‌گذاران؛ بازار سرمایه و بورس است و درواقع، ما نااطمینانی ایجاد کردیم و به عنوان مثال؛ یکی از اهداف ما این است که این اعتماد را به بورس برگردانیم و برگرداندنش هم، مجموعه‌ای از اقدامات است که باید انجام دهیم؛ بنابراین بنده در این‌جا می‌گویم اگر تصمیماتی گرفته شوند که تصمیمات میان مدت سرمایه گذاران در بورس و … را تحت تأثیر قرار دهند حتماً با آن مخالفت خواهم کرد و باید اعتماد به بورس را برگردانیم چراکه اگر برنگردانیم اصلاً رشد اقتصادی 8 درصد معنا نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ما که نمی‌توانیم همه چیز را از بازار پول تأمین مالی کنیم.

در حال حاضر، بالای 90 درصد تأمین مالی ما از بازار پول و میزان کمی از بازار است و طبیعی است که وقتی مردم صبح از خواب بیدار شده و به یکباره با نرخ بهره 50 درصدی روبرو شوند همه چیز به هم می‌ریزد و آن‌ها نیز، به بازار سرمایه بی‌اعتماد می‌شوند.

مهدی ساسانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد صحبت‌های عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد بیان کرد: روز گذشته، آقای همتی در صحبت‌های خود به چالش‌های مهم اقتصادی که پیش‌روی دولت و کشور است اشاره کرد که طبیعتاً از نظر اقتصادی، تمام این چالش‌ها برای افرادی که به نوعی، با اقتصاد سر و کار دارند کاملاً ملموس است و در سال‌های گذشته، شدت این مشکلات به نوعی با تصمیم‌های اشتباهی که گرفته شد بیشتر شدند و طبیعتاً برای برطرف کردن آن‌ها نیاز به زمان و راهکارهای متعددی است؛ به طوری‌که همکاری سایر وزارتخانه‌ها را می‌طلبد.

ساسانی با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد در خصوص حمایت از بورس تصریح کرد: آقای همتی در رابطه با بورس گفت که قرار است دوباره بورس را پویا کند و درواقع، بازار سرمایه پویایی داشته باشیم. به همین دلیل، لازم است که حافظه تاریخی را به سال‌های قبل برگردانیم؛ دقیقاً زمانی که در سال 97، آقای همتی جایگزین آقای سیف در بانک مرکزی شد و نگاهی به شرایط بازار سرمایه از آذرماه 92 تا 97 حاکی از این بود که با توجه به کنترلی که در نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی شده و فشاری که بر صنایع وارد می‌شد که حتماً باید ارز را به نرخ 4 هزار و دویست تومان می‌فروختند بازار سرمایه اصلاً شرایط خوبی را پشت سر نگذاشت و آقای همتی در آن زمان، روی دو موضوع تأکید بسیاری کرد؛ یکی، کاهش نرخ بهره بانکی بود که بسیار افسارگسیخته بالا رفته بود و با آمدن آقای همتی تلاش شد که این موضوع کنترل شود و دوم، نرخ ارز بود که تلاش شد تا به سمت واقعی سازی برود و زمانی که نرخ ارز بازار آزاد 10 هزار تومان و نرخ ارز ترجیحی 4 هزار و 200 تومان بود این فاصله خیلی زیاد بود و آن را کمتر کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: از سال 97، شاهد رشد آرام بازار سرمایه بودیم و این اتفاق برای اهالی بازار سرمایه یک پیامد خوب بود. زیرا رشدی که بازار سرمایه در سال‌های 97- 98 داشت از بازارهای دیگر بیشتر بود و درواقع، این رشد باعث نشد که افراد از بیرون بازار تشویق و تهییج شوند و به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کنند. اما در سال 98 با ورود کرونا، دولت برای درآمدهای خود با مشکلاتی روبرو شد که

تا حدی، این رشد را از قاعده خارج کرد و از بهمن 98 تا امردادماه 99، شاهد ایجاد هیجان در بازار سرمایه و یک رشد کذایی بودیم و پس از آن، افت بورس را دیدیم که باعث اذیت بسیاری از افراد جامعه شد که وارد بازار سرمایه شده بودند.

ساسانی تصریح کرد: با توجه به این که آقای همتی، هم در زمینه اقتصاد تجربه و علم کافی دارد و هم این که در دولت آقای روحانی، تجربه‌های صعود و سقوط بازار سرمایه را داشته است می‌توان گفت در زمینه بورس تجربه بسیار خوبی دارد و به همین دلیل، بنده فکر می‌کنم وعده‌هایی که این چند روز داده به نوعی، برنامه‌های ایشان است. چون از آن‌جایی که به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم منصوب شده است نیازی به وعده دادن ندارد و بیشتر، روی برنامه‌های ذهنی خود کار می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر آقای همتی بتواند آن‌چه درمورد نزدیک کردن نرخ‌های مختلف دلار است را محقق کند اقدام خوبی است. زیرا فکر می‌کنم الان، 5-6 نوع نرخ داریم که همین موضوع، باعث ایجاد رانت بسیار بالایی در این زمینه شده است و همچنین، اگر بتواند نرخ نیمایی که در حال حاضر با شیب ملایم به سمت 45 هزار تومان آمده است در صورتی که نرخ بازار آزاد 60 هزار تومان است را به هم نزدیک کند و از طرفی، بتواند نرخ بهره بانکی و نرخ سود سپرده که به یکباره توسط آقای فرزین، 50 درصد افزایش پیدا کرده است را آرام آرام کاهش دهد همین دو رویکرد می‌توانند به رونق بازار سرمایه کنند و در کنار آن، طبیعتاً فرموله کردن نرخ‌های حامل‌های انرژی می‌تواند کمک کند تا چشم‌انداز آینده شرکت‌ها برای فعالان و سرمایه‌گذاران روشن‌تر باشد و آن‌ها بتوانند با چشم‌انداز بهتری برای آینده اقتصاد، سرمایه‌گذاری کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع، آقای همتی و تیم اقتصادی‌اش هنوز تازه اول راه هستند و انتظارمان این است که هرقدر جلوتر می‌رویم شاهد مثبت بودن وعده‌هایشان برای بازار سرمایه باشیم و درواقع، در دوره‌های قبل که آقای همتی در رأس کار بوده است رفتار ایشان با بازار سرمایه را دیده‌ام و به همین دلیل، بسیار خوشبین هستم که بازار سرمایه بتواند در دوره آقای همتی رشد خوبی را تجربه کند و ان‌شاءالله این رشد، آرام و عاری از هرگونه شتاب و هیجان‌زدگی باشد تا ان‌شاءالله به طور مجدد، اتفاقات 99 رخ ندهند و در مقابل، اتفاقات خوب 97 به بعد برای اهالی بازار سرمایه رخ دهد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید