عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودرو

0
88

احسان گائینیکارشناس خودرو: نبود رقابت و تعرفه‌های بالای واردات خودروهای خارجی منجر به قیمت‌گذاری بالای خودروهای داخلی و ارائه کیفیت پایین شده است. با کاهش تعرفه‌های واردات، خودروسازان داخلی مجبور به اصلاح رویه‌های خود خواهند شد.

من همیشه به مسئله از دید مصرف‌کننده نگاه می‌کنم. مردم باید بتوانند خودروهای باکیفیت را با قیمتی نزدیک به قیمت جهانی تهیه کنند. در حال حاضر، بیشتر کالاهای خارجی در ایران گران‌تر از بازار جهانی به فروش می‌رسند. این تفاوت قیمت نباید بیش از 30 درصد باشد. تعرفه‌های عجیب باید حذف شوند، هرچند که وجود تعرفه در برخی موارد برای درآمدزایی دولت منطقی است. اما تعرفه‌های دو برابری بسیار غیرمنطقی‌اند. برای مثال، در خودروهای مونتاژی می‌توان تعرفه‌ها را کاهش داد. وقتی یک ماشین دست دوم، دو برابر قیمت جهانی به فروش می‌رسد، چگونه مصرف‌کننده می‌تواند از آن به‌درستی استفاده کند؟ با کاهش تعرفه‌ها، خودروسازان داخلی وارد یک رقابت کیفی با خودروهای خارجی خواهند شد. در این شرایط، خودروساز داخلی مجبور به ارائه خودروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌شود. وقتی خودروهای باکیفیت وارد کشور شوند، خودروساز داخلی باید از نظر قیمت و کیفیت با این خودروها رقابت کند. مصرف‌کننده باید دلیلی قانع‌کننده برای خرید خودروی داخلی داشته باشد.به عنوان مثال، قیمت کرولا از چهار میلیارد به دو میلیارد و هفتصد میلیون کاهش یافته است؛ این نشان‌دهنده عدم شفافیت در قیمت‌گذاری و تأثیر دلالی در بازار خودرو ایران است. با عرضه مناسب، می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد. تاکنون تمایلی برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی وجود نداشته است، اما اگر اراده‌ای جدی برای این امر باشد، حتی با وجود تحریم‌ها، افزایش کیفیت امکان‌پذیر است. تمرکز و نظارت، استفاده از افراد متخصص و پیاده‌سازی استانداردهای جهانی در کنار مدیریت دغدغه‌مند می‌تواند راهگشای این صنعت باشد. باید تصمیمات اساسی برای صنعت خودرو اتخاذ شود و با یک رویکرد سازنده، برخی اقدامات بنیادین انجام گردد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید