در گفتگوی «نقش اقتصاد»  با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد: صندلی ریاست بورس سهمِ خودی‌ها یا غیرخودی‌ها؟

0
33

فاطیماهدُخت میرزایی دُخت روزنامه نگار: محمّدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه و استراتژیست مالی درمورد استعفای آقای عشقی و عملکرد او در دوران ریاست سازمان بورس بیان کرد: واقعیت این است که به نظر بنده، عملکرد آقای عشقی در زمان ریاست سازمان بورس ضعیف بود. اما یکی از مسائلی که درمورد بازار سرمایه وجود دارد این است که برخی روند این بازار را به فرد گره می‌زنند؛ به طوری‌که به زعم آن‌ها با رفتن آقای عشقی، بورس شرایط خوبی پیدا می‌کند.

اما درواقع، این‌طور نیست بلکه بورس در زمان‌های مختلف شاهد موج‌های صعودی هم، بوده است و حتی با وجود این که در دولت دوازدهم شاهد تغییرهای مداوم رئیس‌های سازمان بورس بودیم ولی دیدیم که در شرایط بازار سرمایه هیچ گونه تغییری ایجاد نمی‌شد؛ بنابراین باید به این موضوع به شکل سیستمی نگاه کرد.

این استراتژیست مالی   در گفتگو با «نقش اقتصاد» تصریح کرد: خیلی نمی‌توان به این مسئله بها داد که یک فرد بتواند در روند بورس بسیار مؤثر باشد. چون او باعث تشکیل روند نمی‌شود؛ به طوری‌که ممکن است فردی انتخاب شود و اهالی بازار سرمایه دید مثبتی به آن فرد داشته باشند و ریزموج‌های صعودی به وجود بیاید یا بالعکس، فردی انتخاب شود که فعالان بازار سرمایه دید منفی به او داشته باشند و همین امر موجب ایجاد ریزموج‌های نزولی شود. در نتیجه، موضوع مهمی که وجود دارد این است که روند کلی با افراد تغییر نمی‌کند و اگر فرد یا افرادی نقض این قضیه را بیان کنند حاکی از نبود دانش کافی و بی‌تجربگی آن‌ها در این زمینه است.

محمّدصادق میرزایی با اشاره به عملکرد ضعیف آقای عشقی در زمان ریاست سازمان بورس گفت: بنده، عملکرد آقای عشقی در دوران ریاستشان در سازمان بورس را ضعیف ارزیابی می‌کنم و دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تصمیمات ناگهانی، نامه‌های پنهانی و… اشاره کرد و از طرفی نیز، اخیراً مسئله وام میلیاردی مطرح شد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

به همین دلیل، با انتخاب رئیس بعدی سازمان بورس و بر اساس انتظار سهامداران مبنی بر وجود شفافیت، حتماً باید به این مسئله توجه شود که رئیس بعدی سازمان بورس تلاش کند که دو عامل مهم شفافیت و توسعه ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه وجود داشته باشند.

این استراتژیست مالی با ذکر مثالی تأکید کرد: در دوران ریاست آقای عشقی، صندوق‌های زیادی وارد بازار سرمایه شدند و اگرچه ماهیت کار خوب بود و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز، در حال رشد بود ولی متأسفانه در مرحله اجرا از نقص‌های بسیار زیادی برخوردار بود. به این دلیل که اگرچه تعدد صندوق‌ها وجود داشت ولی نظارت بر این صندوق‌ها نشد و تنوع کمی داشتند.

به عنوان مثال؛ صندوق‌های اهرمی زیادی در بازار شکل گرفتند در حالی که الان، بازار سرمایه ما ظرفیت یک یا دو صندوق اهرمی را دارد و به بیشتر از آن نیازی ندارد.

محمّد صادق میرزایی با اشاره به ابزار مشتقه گفت: ابزار مشتقه در دوره آقای عشقی رشد کردند ولی سرعت این رشد کم بود و به همین دلیل، در دوره جدید باید سرعت ابزار مشتقه بیشتر شود و سرمایه‌گذاران بتوانند پوشش ریسک را رعایت کنند. علاوه بر این، در دوران ایشان، آتی سهام راه‌اندازی شد و این هم، اتفاق خوبی بود. اما گسترش پیدا نکرد؛ بنابراین در دوره ریاست جدید سازمان بورس باید پلتفرم‌ها و OMS های ابزارهای معاملاتی بورس کالا و معاملات آتی که در آن انجام می‌شود توسعه پیدا کنند و OMS ها بتوانند همزمان، هم معاملات آپشن و هم معاملات آتی را حمایت کنند و اگرچه همه این مسائل در دوران ریاست آقای عشقی مطرح بودند ولی روند کندی داشتند.

این استراتژیست مالی با اشاره به گزینه مناسب برای ریاست جدید سازمان بورس خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما می‌دانیم نیاز بازار چیست. به همین دلیل، با وجود این که خیلی از افراد معتقد هستند فردی که قرار است به عنوان ریاست سازمان بورس انتخاب شود نباید از بدنه فعالان بازار سرمایه باشد اما بنده بر این باور هستم که این نظر اشتباهی است. زیرا شخصی که معامله‌گر باشد، می‌تواند تصمیمات درستی بگیرد و از طرفی، این عقیده که رئیس جدید سازمان بورس معامله‌گر نباشد ولی در عین حال بتواند از طریق رانت و نفوذ، مطالبه‌گری کند کاملاً نادرست است. زیرا فردی که از بدنه بازار سرمایه نباشد مطالبه‌گری درست را هم نمی‌داند و از نیازها و ابزارهای بازار سرمایه نیز، اطلاعی ندارد و نمی‌تواند آن‌ها را به درستی شناسایی کند. در نتیجه، بنده معتقد هستم باید شخصی به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب و منصوب شود که به عنوان معامله‌گر در بازار سرمایه فعالیت کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید