• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۵:۱۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

عقب‌ماندگی ۸۷ درصدی خودروسازان از اهداف تجارت خارجی؛
خودروسازان در پیچ‌ و خم تولید

۲۰ شهریور ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, اقتصاد کلان, خودرو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

فرحان پورسلیمروزنامه نگار: یکی از بزرگ‌ترین اهداف خودروسازان داخلی، صادرات خودرو به کشورهای همسایه محسوب می‌شود. این در حالی است که خودروسازان با معضل بسیاری در حوزه تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما در نهایت چند درصد از صادرات خودرو تاکنون تحقق یافته است؟

خودروسازان ایرانی همواره در تلاش برای پیدا کردن بازارهای خارجی و صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر بوده‌اند. این اتفاق در سال‌های اخیر تا حدودی به ثمر نشست و ایران خودرو و سایپا، هرساله بخش اندکی از تولید خود را برای صادرات هدف‌گذاری می‌کنند.

گرچه اخیراً ویدئوهای مختلفی از جولان خودروهای ایرانی در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اما واقعیت این است که چنین اتفاقی هم صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است و همچنان مشتری و مقصد مشخصی برای صادرات انبوه محصولات ایرانی وجود ندارد.

اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که شرکت سایپا و زیرمجموعه آن یعنی زامیاد در نظر دارند به‌ترتیب 15 هزار و پنج هزار دستگاه محصول از انواع خودروها و قطعات منفصله را به بازار کشورهای هدف همچون روسیه، عراق، ونزوئلا و… صادر کنند. از سوی دیگر شرکت ایران خودرو نیز صادرات 15 هزار و 600 دستگاه خودرو و قطعات منفصله را برنامه‌ریزی کرده است.بنابراین می‌توان گفت این دو شرکت در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در کشور، صادرات حدود 36 هزار دستگاه خودرو را در سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌اند.البته شرکت کرمان موتور نیز از سال گذشته خبر صادرات جک J4 را تایید کرده که آمار دقیقی از هدف‌گذاری و صادرات آنها در دست نیست.

با بررسی گزارش فعالیت دو شرکت ایران خودرو و سایپا می‌توان متوجه شد شرایط صادرات خودرو، آن‌طور که برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده بود، محقق نشد. طبق گزارش‌های کدال، شرکت ایران خودرو در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری به‌ترتیب سه دستگاه خودرو (CBU) و 384 دستگاه قطعات منفصله (SKD) صادر کرده است.از سوی دیگر شرکت سایپا به رقم صادرات 1014 دستگاه خودرو و 600 دستگاه قطعات منفصله دست یافته است. نکته جالب اینکه زامیاد به عنوان شرکت زیرمجموعه سایپا هم تنها موفق به صادرات 22 دستگاه خودرو در این مدت شده است. بنابراین سه خودروساز داخلی در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری 2023 دستگاه خودرو و قطعات منفصله صادر کرده‌اند، اما این در حالی است که رقم فوق باید در طول این مدت به 15 هزار دستگاه می‌رسید.در نتیجه تا پایان مرداد سال جاری، تنها 13 درصد از هدف‌گذاری شرکت‌های داخلی محقق شده است.

با وجود اینکه خودروسازان و وزارت صمت در ابتدای سال جاری، هدف‌گذاری‌هایی برای تولید خودرو داشتند، آمارهای منتشرشده از عقب‌ماندگی برنامه تولید خودروسازان خبر می‌دهد.بررسی آمار پنج‌ماهه تولید ایران خودرو از کاهش 4.8 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته حکایت دارد. طبق آمار منتشرشده در کدال، شرکت ایران خودرو در پنج‌ماهه سال جاری تعداد 203 هزار و 819 دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، این شرکت 214 هزار و 157 دستگاه به تولید رسانده بود.این موضوع در مورد تولیدات شرکت سایپا نیز صدق می‌کند. شرکت سایپا طی پنج‌ماهه سال جاری تعداد 144 هزار و 354 دستگاه خودرو به تولید رساندند که در مدت مشابه سال گذشته، آمار فوق برابر با 148 هزار و 478 دستگاه بود. بنابراین شرکت سایپا نیز حدود 2.8 درصد کمتر از آمار سال گذشته به تولید رسانده‌اند.در کنار مشکلات عدیده‌ای همچون زیان هنگفت، تحریم‌های بین‌المللی و تخصیص نیافتن ارز از سوی وزارت صمت که خودروسازان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، طبق معمول با آغاز تابستان، مشکل قطعی برق هم افزوده شده است.در همین باره، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در مصاحبه اخیر خود با ایلنا اعلام کرد: «در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از 17 تیرماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ، بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تامین کرده بود مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بود و تخصیص‌های پس از 17 تیر هم هنوز تامین ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دست به گریبان هستند.»او ادامه داد: «مشکل دیگری که در سال جاری علاوه بر تامین ارز گریبان‌گیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوج‌گیری گرمای تابستانی بود؛ واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی حتمی برق داشتند و با احتساب تعطیلی جمعه، تولید سه روز در هفته متوقف بود. البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمی‌شد و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید، تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.»بنابراین خودروسازانی که با مشکلات عدیده‌ای در بخش تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توانند برای صادرات خود برنامه‌ریزی کنند؟ غافل از اینکه اغلب محصولات تولیدی هم از کیفیت کافی برای عرضه در بازارهای جهانی برخوردار نیستند و این شرکت‌ها باید هزینه گزافی بابت بازاریابی و فروش خودروهای خود بپردازند.

تگ ها: تولید خودروخودروخودروسازانخودروسازان داخلی
مطلب قبلی

نقدی به تعیین نرخ گندم!

مطلب بعدی

آقای پزشکیان! مراقب پوست خربزه‌ها باشید

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

آقای پزشکیان! مراقب پوست خربزه‌ها باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

«نقش اقتصاد» به بررسی کاهش تولید و قیمت نفت خام ایران و پیامدهای آن پرداخت؛ نفت در تنگنای تولید و قیمت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: گزارش اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نشان مي‌دهد که توليد نفت خام ايران در ماه...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تحریم‌های آمریکا علیه چین و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران پرداخت؛ تنش‌های آمریکا و چین گریبانگیر نفت ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه پالايشگاه مستقل شينهاي در شهر کانگژو چين و شرکت بائوگانگ اپراتور...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: در ماه‌هاي اخير بازار بورس ايران به يکي از حساس‌ترين تقاطعات تحولات سياسي و اقتصادي...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس ریشه‌های بحران بازار مسکن را بررسی کرد؛ مثلث ویرانگر بازار مسکن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس دلایل نوسانات بازار سرمایه را زیر ذره بین برد؛ بازار سرمایه در دوراهی یاس و امید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید